Bănci și Asigurări

Volksbank: Dobanzile au scazut atat de mult, incat nu te mai poti diferentia prin costuri

Volksbank: Dobanzile au scazut atat de mult, incat nu te mai poti diferentia prin costuri

Gerald Schreiner, presedintele Volksbank Romania: Pana acum ne-am concentrat pe o dinamica sustinuta a creditelor acordate. In al doilea val, vom pune accent pe vanzarile incrucisate si produse cu valoare adaugata. Va fi mai dificil.

23.01.2008, 15:01 35

Totodata, extinderea gamei de produse vandute va trebui sa asigure in viitor surse suplimentare de venituri, in conditiile in care reducerea marjelor pune presiune pe castigutile din operatiunile de finantare.
"Dobanzile au scazut mult si nu se mai poate face diferentiere doar prin costuri. Desi vrem sa fim in continuare agresivi prin preturi, vom incerca sa oferim servicii diferentiate, cu avantaje pentru clienti", spune Gerald Schreiner, presedintele Volksbank Romania.
In 2005, cand au demarat ofensiva pe retail, austriecii au incercat sa se diferentieze prin dobanzile atractive oferite la credite, fiind la acel moment prima banca din sistem care a coborat dobanda la imprumuturile in lei sub 10% pe an. Volksbank si-a structurat oferta in jurul creditului imobiliar, care a fost considerat "produs central". Acum, Schreiner spune ca finantarile imobiliare vor ramane importante, dar se va acorda atentie si altor produse si servicii, care pot aduce avantaje suplimentare pentru clienti.
In perioada urmatoare austriecii vor relansa serviciul de Internet banking, noua platforma urmand sa ofere functionalitati noi, inclusiv posibilitatea de deschidere de conturi sau constituire de depozite, astfel incat clientul sa poata sa realizeze majoritatea operatiunilor de baza individual. Totodata, vor fi oferite si servicii de debit direct sau ordine de plata prestabilite, care permit automatizarea platilor curente.
"Pana acum ne-am concentrat pe o dinamica sustinuta a finantarilor. In al doilea val, vom pune accent pe vanzarile incrucisate si produse cu valoare adaugata. Va fi mai dificil", admite Schreiner.
El si-a stabilit tinta sa ajunga la o pondere de 40% a veniturilor din produse non-risc pana in 2010, de la 26%, cat a fost anul trecut. "Doar astfel se poate compensa scaderea marjelor la credite".
Intr-o prima faza, Volksbank va promova un pachet pe baza contului curent, care sa contina si carduri de debit sau de credit si acces la platforma de Internet banking. Seful bancii afirma ca in structura de pachet, clientul va avea reduceri de 30% pana la 70% la costuri, comparativ cu varianta in care ar contracta aceste produse separat.
In primul trimestru, Volksbank va instala in unitati si automate pentru acceptarea de numerar, astfel incat clientii sa poata face depuneri in cont 24 de ore pe zi, inclusiv la unitatile operate in regim de franciza. Totodata, in sucursalele proprii ale bancii vor fi amenanjate zone speciale pentru accesarea serviciului de Internet banking.
"Pe zona de real estate vom oferi clientilor diferite servicii la preturi preferentiale, prin intermediul subsidiarei noastre Volksbank Service", mai spune Schreiner. Astfel, clientii care contracteaza credite imobiliare vor beneficia de discounturi, pornind de la comisionul pentru tranzactie pana la furnizorii de mobilier sau echipamente electrocasnice. Toate aceste proiecte vor fi implementate pana la sfarsitul primului trimestru.
Volskbank va lansa si servicii de private banking in cursul trimestrului al doilea.
"Practic, vom intermedia relatia clientilor locali cu subsidiare specializate ale grupului din Elvetia sau Luxemburg", explica Schreiner. Aceste servicii vor fi adresate clientilor cu averi lichide de peste 250.000 de euro. La nivel local, va exista o echipa de consilieri specializati, care vor opera intr-o unitate dedicata, amplasata in Bucuresti. In primul an divizia de private-banking trebuie sa atraga 100 de clienti, iar din al doilea an trebuie sa intre pe profit.
Schreiner asteapta o crestere a profitului brut anul acesta la 36 de milioane de euro, de la 24 de milioane, cat a obtinut in 2007.
In ciuda expansiunii rapide a retelei, raportul cost/venituri a fost mentinut anul trecut la 49% si nu va depasi acest nivel in perioada urmatoare.
Portofoliul de credite ar trebui sa creasca cu inca 600 de milioane de euro, de la 1,38 miliarde de euro, in decembrie trecut. Volksbank a incheiat anul trecut cu active de 3,7 miliarde de euro, corespunzator unei cote de piata de 4,8%, potrivit propriilor estimari. Filiala locala a devenit acum cea mai mare banca din grupul austriac, atat din punctul de vedere al activelor detinute, cat si al profitului.
Pentru 2008 Volksbank si-a bugetat sa deschida inca 65 de sucursale proprii, ajungand astfel la 200. Si reteaua de unitati operata in regim de franciza va fi extinsa, de la 95 in decembrie trecut, pana la 140 de unitati, la sfarsitul anului. "Vom putea spune ca incheiem extinderea retelei cand vom ajunge la 600 de locatii", anunta Schreiner, fara sa dea un orizont cert de timp.
Pe langa extinderea retelei, Voksbank si-a planificat investitii si pentru dezvoltarea sistemelor informatice. Un prim proiect este centralizarea si automatizarea platilor, care va permite reducerea costurilor operationale si implicit a comisioanelor percepute. De anul acesta Volksbank va incepe si constructia unui nou sediu central, pentru care va cheltui 20 de milioane de euro si care trebuie sa fie gata pana in 2010.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO