Fluxurile operaţionale prea complicate, birocraţia excesivă, abordarea superficială a potenţialilor clienţi sunt principalele puncte slabe ale băncilor locale, aceasta a fost una dintre concluziile din prima zi a evenimentului ZF Bankers Summit ’18.
Surprinzător, bancherii îşi fac acum autocritica şi îşi recunosc slăbiciunile, cu toate că în ultimii ani actualul model de business i-a ajutat să bată record după record în termeni de profitabilitate.
„Birocraţia şi fluxurilor operaţionale sunt obstacolele noastre. Suntem prea «paper-based», sunt multe lucruri care nu au sens în relaţia cu clienţii. Noi ne facem viaţa grea singuri. Ca şi client te înspăimânţi. A fost o perioadă în care am lucrat cu clienţii băncilor din poziţia de consultant, îi ajutam să treacă de birocraţia băncilor, şi am observat ce frustrant era pentru client. Unele întrebări puse de bancheri nici nu au sens. O prioritate ar fi să reducem greutatea fluxurilor operaţionale, este un handicap major“, a spus Dan Sandu, CEO al Intesa Sanpaolo România.
Totodată, unii bancheri prezenţi la eveniment au declarat că este nevoie de mai mulţi oameni pe teren, care să discute cu antreprenori şi care să încerce să înţeleagă businessurile potenţialilor clienţi. „Avem nevoie de o prezenţă mai mare, pe teren, în companii. Bancherii trebuie să vadă care este cultura, comportamentul celor care lucrează în agricultură, celor care dezvoltă o afacere în comerţ sau care activează în construcţii. Să vadă cum evoluează businessul ca atare“, a afirmat Florin Luca, economist-şef al CEC Bank.
La rândul, lui Tiberiu Moisa, director general adjunct mid corporate şi IMM în cadrul Băncii Transilvania, a subliniat că „micii antreprenori nu trebuie să înveţe regulile băncilor“.
Pe de altă parte, consultanţii spun că au observat o reticenţă a bancherilor atunci când vine vorba de schimbarea propriului model de business, a modului de organizare a departamentelor.
„În bănci reticenţa este destul de mare din punct de vedere al modificării modelului de business, a modului de organizare în departamente care nu conlucrează foarte bine. Este nevoie de organizarea agilă, în echipe mai mici care conlucrează bine“, a explicat Bogdan Belciu, partner la PwC România.