Burse - Fonduri mutuale

Raul Ciurtin, Albalact: La asteptarile pe care le am pe 2007, imi e greu sa ma gandesc sa vand

Raul Ciurtin, Albalact: La asteptarile pe care le am pe 2007, imi e greu sa ma gandesc sa vand

Raul Ciurtin, presedinte la Albalact: A existat interes din partea a numeroase fonduri de investitii si companii pentru preluarea Albalact. Au existat contacte, propuneri de intalniri, insa am decis ca nu era momentul. Nu a avut loc nicio discutie angajanta.

08.02.2007, 19:23 83

Producatorul de lactate Albalact din Alba-Iulia va intra la sfarsitul acestui an pe un nou segment de piata, cel al branzeturilor, dupa ce compania s-a plasat anul trecut pe locul doi in topul producatorilor de lapte dupa volumul vandut, potrivit datelor companiei de cercetare AC Nielsen.
"Va urma extinderea pe diferite categorii de lactate, iar spre sfarsitul anului intentionam sa intram pe categoria branzeturilor, pe care nu suntem prezenti deocamdata", a declarat Raul Ciurtin, actionar si presedinte al consiliului de administratie al Albalact.
Compania a fost in ultimul an una din cele mai dinamice companii de pe piata de capital, valoarea acesteia crescand doar in 2006 de circa trei ori.
Atacarea de noi segmente de piata se va face prin lansarea de produse, atat sub brand Zuzu, cat si Fulga. In prezent, cele trei branduri din portofoliul companiei (Albalact, Fulga si Zuzu) detin fiecare cate o treime din vanzari.
"La mai putin de un an dupa lansare, Zuzu detine o treime din vanzarile valorice ale companiei", spune Ciurtin. Potrivit datelor preliminare anuntate de Albalact, compania a avut la sfarsitul anului trecut o cifra de afaceri de peste 29 mil. euro, in crestere cu 70% fata de 2005. Anterior, reprezentantii Albalact estimau ca pragul de 30 mil. euro la nivel de cifra de afaceri va fi atins abia in 2007, dupa finalizarea investitiei in cel de-al doilea centru de productie. Potrivit estimarilor companiei, profitul s-a majorat si el anul trecut cu 64%, pana la peste 1,3 mil. euro.
Potrivit lui Ciurtin, rezultatele din acest an vor depinde foarte mult de momentul in care noua fabrica din Alba-Iulia va deveni functionala, cel mai probabil in prima jumatate a anului.
"Daca ma raportez la proiectele existente, mai ales la inaugurarea noii fabrici, businessul va continua sa creasca in acest an. Ne vom concentra pe pastrarea si consolidarea afacerii, in detrimentul expansiunii accelerate", spune el.
Potrivit unor estimari oferite de companie, vanzarile din ianuarie le-au depasit cu 100% pe cele din ianuarie 2006 si sunt de asemenea mai mari decat cele din decembrie.
Raul Ciurtin, 34 de ani, a devenit director general al companiei din Alba-Iulia in 1999, odata cu achizitia de catre familia sa a pachetului majoritar de actiuni, pozitie pe care a pastrat-o pana in urma cu o luna, cand a ramas doar pe pozitia de presedinte al Consiliului de Administratie.
Pornita ca un outsider pe piata locala a produselor lactate, Albalact a ajuns in numai doi ani compania cu cele mai multe oferte de achizitie din industrie. "A existat interes din partea a numeroase fonduri de investitii si companii pentru preluarea Albalact. Au existat contacte, propuneri de intalniri, insa am decis ca nu era momentul. Nu a avut loc nicio discutie angajanta", spune Raul Ciurtin.
Daca in 2004, capitalizarea bursiera a companiei era de numai cateva milioane de euro, in octombrie 2006 ea ajunsese la 23,5 milioane de euro, iar la inceputul acestei luni trecuse de 48 de milioane de euro. Actiunile se tranzactioneaza pe piata RASDAQ a Bursei de Valori.
"La asteptarile pe care le am pe 2007, imi e greu sa ma gandesc sa vand. E greu de luat o decizie (privind vanzarea - n.r.) cand cresti atat de mult si exista un mediu favorabil de crestere in continuare, pentru ca simti nevoia sa duci lucrurile mai departe", spune Ciurtin. La finalul anului trecut, Raul Ciurtin estima ca valoarea companiei este de cel putin cinci ori mai mare fata de 2004. Ciurtin povesteste ca in 2005 a intentionat sa aduca un fond de investitii in companie, dar nu s-au inteles asupra valorii Albalact. Ulterior, la sfarsitul lui 2006, un alt fond de investitii, respectiv RC2, a achizitionat un pachet minoritar la Albalact.
"Au discutat si cu mine inainte sa cumpere de pe Bursa, iar pentru noi faptul ca au intrat in actionariat e un semnal pozitiv dat investitorilor", spune el.
Ciurtin a mai spus ca, pe baza detinerilor, a oferit un loc in consiliul de administratie al Albalact Corneliei Oancea din partea RC2. Pentru a sustine cresterea businessului, Albalact va realiza in acest an si o majorare de capital social de 3,1 mil. euro. Iesirea din anonimat a Albalact s-a datorat lansarii brandului Fulga. In 2004, actionarii Albalact au decis sa intre pe segmentul laptelui UHT, piata acoperita la vremea aceea in principal de brandul LaDorna.
"Pentru a intra pe acest segment aveam nevoie de un brand, astfel ca am lucrat de la inceput, atat pentru Fulga, cat si pentru Zuzu cu Brandient, companie care a creat identitatea ambelor branduri", spune el.
Dupa Fulga, lansarea brandului Zuzu a venit la momentul oportun, asigurandu-i companiei din Alba-Iulia un echilibru al portofoliului capabil sa sustina cresterea si dupa integrarea in Uniunea Europeana.
"Laptele proaspat era o categorie mult mai importanta si mai dinamica, in plus a aparut si preocuparea pentru ceea ce va urma dupa integrarea in Uniunea Europeana, cand categoria de lapte UHT era cea mai expusa la o concurenta din partea importurilor. Am luat hotararea de a lansa Zuzu, pentru ca produsele proaspete nu vor veni niciodata din import", a mai spus el.
Dupa lansarea Zuzu, cele mai optimiste estimari indicau o crestere de 40-50% a businessului, luand in calcul si perspectiva avuta pe categoria lapte proaspat.
"In Romania, laptele proaspat este un produs strategic, pe care lanturile de retail nu-l vor putea aduce din import sau daca vor face acest lucru, furnizorul trebuie sa fie din statele vecine, moment in care decizia ii apartine consumatorului", spune Ciurtin.
Vor exista, desigur, si categorii pe care importurile vor avea un cuvant greu de spus, cum ar fi laptele UHT sau branzeturile, unde deja produse din Polonia sau Cehia au inceput sa apara pe rafturi.
Competitia din piata va duce la disparitia unora dintre producatorii mai mici, dar si la o crestere a consumului.
Dupa lansarea Fulga, Albalact s-a transformat dintr-un jucator cu prezenta regionala intr-o companie nationala, mai ales ca a inceput distributia la nivelul intregii tari.
"Avem distributie proprie, doar 10% din ea fiind realizata prin distribuitori parteneri", spune el. Datorita evolutiei rapide a vanzarilor, actionarul Albalact spune ca anul trecut compania a fost coplesita din punct de vedere logistic si operational.
"Vom restructura si vom regandi logistica si luam in calcul dezvoltarea de depozite regionale mari. Vom investi in jur de 2 milioane de euro si vom avea probabil patru astfel de depozite", a mai spus Ciurtin.
Reprezentantii Albalact spun ca problemele privind materia prima nu vor aparea in cazul companiei. "Exista ferme care se infiinteaza pe programe europene si in functie de aceasta piata se va regla, fiind interesant de urmarit cati jucatori vor ramane", spune Ciurtin.
Presedintele Albalact vorbeste si despre faptul ca in Europa exista parteneriate strategice ale procesatorilor cu fermierii, sisteme ce asigura cantitatile de lapte necesare in fabrici.
"La nivelul Europei, laptele este o materie prima care circula foarte mult, in Germania se foloseste materie prima din Polonia, iar in Italia, de exemplu, peste 50% din laptele procesat provine din import", spune el. In contextul in care materia prima din Romania nu ar mai fi suficienta, procesatorii locali ar avea aceleasi optiuni ca si europenii.
Fabrica de produse lactate din judetul Alba s-a infiintat in 1971. Daca in 1999 fabrica prelucra 6.000 de litri de lapte pe zi, in 2005 a ajuns la aproape 80.000 de litri, urmand ca din 2007, odata cu finalizarea investitiei de 8 mil. euro intr-o noua fabrica, sa depaseasca 150.000 de litri anual.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO