Business Construct

Amenajari interioare: Luxul occidental s-a mutat in birourile locale

Amenajari interioare: Luxul occidental s-a mutat in birourile locale
22.02.2007, 19:51 122

Designul, calitatea materialelor, productia de serie mica sunt cateva dintre caracteristicile pe care amatorii de birouri de lux le apreciaza la aceste modele. "Noutatea liniilor utilizate pentru mobilierul de lux pentru birouri si pastrarea in tendintele pietei este o provocare permanenta. De aceea, rata de innoire a acestor produse este mai mare decat in alte segmente. Acestea, impreuna cu productia in serie mica ofera produsului mai multa valoare si il apropie de unicitate", spune Bogdan Staicu, directorul executiv al Mobexpert Office, divizia de mobilier de birou a grupul Mobexpert.
Pana in 2006 oferta pe segmentul high-end al mobilierului de birou nu era definita in Romania, majoritatea importatorilor care aduceau acest tip de produs raspundeau ofertelor punctuale ale managerilor multinationalelor. La sfarsitul anului trecut insa divizia office a Mobexpert a plusat cu primul showroom dedicat exclusiv acestui segment, Premio. Investitia a fost de 200.000 de euro, insa a reprezentat un nou concept pentru industria mobilei din Romania.
"In ultimii ani, clientii au venit la noi cu cereri din ce in ce mai clare, dovedind o materializare a preferintelor care ne face increzatori in dezvoltarea acestui segment in viitor", a spus Bogdan Staicu.
Tendinte vestice in materie de birouri nu au fost intotdeauna preluate si in Romania, cei mai multi ramanand consecventi liniilor clasice, insa odata cu concentrarea ofertei intr-un showroom, lucrurile s-ar putea schimba.


Targurile dau tonul

La nivel european principalele evenimente in care sunt consemnate tendintele din industria mobilierului de birou sunt Targul "ORGATEC" de la K?ln (Germania) si Targul de la Milano, cu sectiunea speciala dedicata acestui segment. "La targul de mobilier de birou de la Milano pe segmentul de lux s-a putut observa o crestere a ponderii materialelor nobile in produse, diferite de lemn, ca sticla, metalul in general cu suprafata lucioasa, crom, aluminiu polish, inox si pielea. Ca si culori se folosesc culorile natur deschise sau culorile foarte inchise de tipul Wenghe (brun ciocolatiu - n. r.), dar si o revenire a culorilor mai calde, un exemplu fiind Teak-ul (lemn de esenta tare, de culoarea ciresului - n.r.)", a spus Sebastian Capotescu, marketing manager al producatorului de mobila Greenforest din Timisoara. Anul trecut producatorul a deschis in parteneriat cu grupul Samas, cel mai mare jucator european de pe piata mobilierului de birou, societatea Samas Office Romania.
Daca in cadrul evenimentului de la Milano, tendintele in ceea ce priveste mobilierul de lux sunt neconventionale, cu "elemente high-tech incorporate precum si preponderenta elementelor metalice si de sticla", evenimentul de la K?ln aduce in prim-plan liniile mai conservatoare.
"ORGATEC este reprezentativ pentru stilul de mobilier de birou germanic, cu design rece, mai putin spectaculos, dar cu performante tehnice si ergonomice foarte ridicate pentru mobilier. In acest sens s-a putut vedea si un numar mai mare de echipamente electronice pentru ajustarea inaltimii birourilor de tip directorial", explica Sebastian Capotescu. Dezvoltarea segmentului de lux in Romania a venit firesc, maturizarea pietei si a gusturilor impunand trecerea la un nou nivel.
"Evolutia naturala a pietei implica o segmentare mai clara a optiunilor. Desi inca in faza de dezvoltare, segmentul de mobilier de lux este in consonanta cu materializarea gustului, cu dorinta de diferentiere, si desigur, cu dezvoltarea economica generala", spune Bogdan Staicu.


Birourile, expresia unui statut

Comunicarea la nivel de top-management a capatat o noua viziune, iar intalnirile importante trebuie sa aiba loc intr-un cadru pe masura.
"Companiile constientizeaza importanta mediului in care opereaza , odata cu propria crestere. Daca initial investitiile sunt mai degraba functionale, in timp acestea vireaza catre segmentele superioare: atat in privinta designului cat si a calitatii materialelor. Birourile pot fi, de asemenea, expresia unui statut, al unui standard la care comunitatea de afaceri nu este indiferenta", spune Bogdan Staicu. Pentru ca vorbim de mobilierul de lux, reprezentantii companiilor spun ca pretul este mai putin important, motiv pentru care refuza sa vorbeasca despre cifre, primordiale fiind designul si calitatea materialelor.
"Spre deosebire de alte segmente de piata, ceea ce va conduce evolutia in acest segment va fi mai putin pretul, ci factorul de confort si diferentiere. Se va vorbi mult despre materiale, design si calitate", spune reprezentantul Mobexpert Office.
Prezenta unor nume de rezonanta din industria luxului mondial la Bucuresti era astfel necesara. Companii precum Vitra, Haworth sau I4Mariani au sesizat potentialul de crestere al acestei pietei si au mizat pe Romania.
"Politica Mobexpert ne-a condus in directia conturarii unei oferte explicite pentru mobilierul de birou de lux. In timp, odata cu cresterea segmentului, vor aparea noi oferte, vor fi multi cei care se vor hotari sa investeasca in acesta directie, iar competitia se va intensifica", spune Bogdan Staicu.


Piata de 5 milioane de euro

Piata mobilierului de lux era estimata anul trecut la 2 milioane de euro, insa in acest an, aceasta ar putea ajunge la circa 5 milioane de euro, ritmul de crestere de 150% fiind situat mult peste cel al mobilierului de birou clasic. Sesizand acest potential, "marii" Europei au actionat inspirat.
Reprezentantul Vitra, spre exemplu, spunea cu ocazia deschiderii showroom-ului Premio ca este oportuna intrarea la acel moment in Romania datorita "exploziei" care se va produce in anii urmatori. Vitra e recunoscut la nivel european ca lansator de tendinte in domeniu.
"Segmentul de piata interesat de acest tip de mobilier se va dezvolta treptat. La acest moment suntem singurii care am abordat segmentul cu o oferta integrata, desi acesta reprezinta inca putin din ansamblul cererii de mobilier de birou", spune Bogdan Staicu.
Ritmul sustinut in care se anunta demararea constructiei de noi cladiri de birouri si perioadele din ce in ce mai scurte de timp in care acestea se finalizeaza sunt numai cateva argumente care sustin ideea de crestere a pietei de mobilier de lux.
"In acest moment, estimarile noastre pentru anul 2006 plaseaza segmentul mobilierului de birou de lux in jurul valorii de 3-4% din piata mobilierului de birou", spune Staicu.
Mobilierul de birou de lux care se comercializeaza in acest moment pe plan local este reprezentat in totalitate de importuri. Ramane de vazut daca jucatorii romani vor putea incepe realizarea unor astfel de modele.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO