Business Construct

Vopsele: Afaceri ecologice

Vopsele: Afaceri ecologice

Aliz Kosza, CEO al Fabryo: Cand a inceput constructia platformei de productie de la Popesti-Leordeni existau deja indicatii clare cu privire la intrarea Romaniei in Uniunea Europeana, asa incat tehnologiile achizitionate si structura platformei de productie au fost gandite din perspectiva normativelor UE si a potentialului de piata in noul context.

24.09.2008, 12:00 221

Compania Fabryo, detinuta de fondul suedez de investitii Oresa Ventures si de Daniel Guzu, a lansat inca doua noi produse acrilice, care au ridicat la circa 80% ponderea produselor ecologice din portofoliul total. Fabryo a finalizat anul trecut o platforma de productie la Popesti-Leordeni, care a necesitat investitii de 15 milioane de euro, fiind una dintre cele mai mari fabrici de pe piata locala. Unitatea are o capacitate de productie de 250 de tone/zi si ocupa 50.000 mp.

"Cand a inceput constructia platformei de productie de la Popesti-Leordeni existau deja indicatii clare cu privire la intrarea Romaniei in Uniunea Europeana, asa incat tehnologiile achizitionate si structura platformei de productie au fost gandite din perspectiva normativelor UE si a potentialului de piata in noul context", spune Aliz Kosza, CEO al Fabryo. In cadrul noii unitati de productie, ultimele doua noi produse lansate sunt gama extinsa de culori pentru emailul acrilic Savana de interior si exterior si tencuiala decorativa MD Savana.
Printre alti jucatori de pe piata care au lansat produse ecologice pe piata se numara si Köber din Piatra-Neamt, care a finalizat anul acesta o investitie de 10-12 milioane de euro intr-o noua unitate de productie de lacuri si vopsele la Savinesti.
Unitatea de pe platforma Savinesti are o suprafata de 16.000 de metri patrati si va fabrica produse ecologice pe baza de apa, rasini pe baza de apa si vopsele pulberi, care se aliniaza standardelor europene din domeniu intrate in vigoare la 1 ianuarie 2007.
 
 
Ce presupun noile norme europene
Pentru a face fata presiunii noilor reglementari din industria de lacuri si vopsele si emailurile acrilice reprezinta o alternativa ecologica a vopselelor alchidice (pe baza de compusi organici volatili) si au fost pozitionate ca atare in toata Europa. Pe unele piete cele doua produse coexista, pe altele se realizeaza o tranzitie treptata de la alchidic spre acrilic si in functie de optiunile cumparatorilor.
"Reglementarile europene impun insa reducerea continutului de compusi organici volatili din vopsele si asta inseamna fie ameliorarea formulei la produsele alchidice fie inlocuirea lor cu acrilice", afirma Kosza.
Avantajele pe care le prezinta vopsele ecologice sunt reprezentate de aplicabilitate usoara a produsului, lipsa unui miros dupa aplicare, stabilitatea luciului si a culorii in timp si de suprafata pe care poate sa o acopere.
Un produs clasic se poate aplica pe o suprafata maxima de 8 metri patrati, in vreme ce un produs ecologic poate acoperi si 10 metri patrati, potrivit datelor prezentate de Fabryo.
Dezavantajul major al produselor acrilice este pretul mai ridicat pe care trebuie sa-l plateasca utilizatorul.
"In cazul nostru, diferentele de pret ale produselor acrilice fata de alchidice sunt relativ mici, in jur de 20%, dar trebuie sa tinem cont ca acrilicele, desi sunt mai scumpe, se dilueaza cu apa si, prin urmare, nu au costuri aditionale pentru aplicare. Vopselele alchidice au nevoie de solvent pentru aplicare si atunci costul lor trebuie luat in considerare in ansamblu. Asa, diferentele de pret se reduc", subliniaza Kosza.
Reprentantul producatorului de vopsea spune ca in urmatoarea perioada, vanzarile de vopsea ecologica nu vor avea un impact semnificativ asupra cifrei de afaceri a companiei, pentru ca trebuie sa treaca un numar de ani pana cand piata si consumatorii sa se familiarizeze cu aceste produse.
 
Plus de 20% la sase luni
 
Piata de lacuri si vopsele este evaluata la 200-230 milioane euro, din care 80% reprezinta vanzari in retailAvansul afacerilor Fabryo din primele sase luni a fost determinat de cresterea vanzarilor de vopsele premium, dar si de o crestere de 10-20% a preturilor. Cantitativ, cele mai vandute marci ale producatorului de vopsele pe primele sapte luni au fost Savana, care a inregistrat o crestere de 52% si Savana Teflon - 37%.
"Aceasta crestere cantitativa a fost determinata de faptul ca din ce in ce mai multi consumatori au inceput sa se orienteze spre segmentul premium", afirma Kosza. Savana si Savana Teflon sunt cele doua marci premium ale Fabryo.
La inceputul lui 2008, reprezentantii companiei estimau o crestere de 30% a afacerilor pentru anul in curs fata de 2007, care va fi atinsa datorita nivelului ridicat al vanzarilor inregistrat de obicei in semestrul doi, cand creste numarul de lucrari de amenajari interioare.
Anul trecut, compania a inregistrat o cifra de afaceri de 42 de milioane de euro, in crestere cu aproximativ 30% fata de 2006.
 
 
Miza pe show-room-uri
Producatorul de vopsea detine 12 show-room-uri pe piata locala si spune ca pana la sfarsitul anului va mai deschide inca patru astfel de unitati, fiind posibil ca numarul acestora sa ajunga la 25 la sfarsitul anului viitor.
"Varianta optimista ar fi ca anul viitor sa ne dublam numarul de show-roomuri din tara, pana la 25 de unitati. Cu siguranta ca unul dintre show-roomuri va fi in Bucuresti", afirma Stefan Teodorescu, manager de marketing in cadrul companiei. Investitia in deschiderea unui show-room variaza intre 10.000 si 50.000 de euro.
Fabryo produce vopsele lavabile, tencuieli, amorse, emailuri, grunduri si lacuri. Piata de lacuri si vopsele este evaluata la 200-230 milioane euro, din care 80% reprezinta vanzari in retail.
Principalii factori care au condus la cresterea pietei au fost investitiile de pe piata imobiliara, in principal in sectorul rezidential unde exista un deficit masiv de locuinte, precum si renovarile de locuinte vechi.
Pe piata locala, producatorul de vopsele este prezent cu cinci marci Savana, Innenweiss, Rost, Guzu si Ekonomic si peste 1.000 de produse.
De asemenea, compania detine la nivel national 12 show-room-uri, cu o suprafata cuprinsa intre 40 si 60 de metri patrati.
Principalii competitori ai Fabryo sunt Köber, companie detinuta de familia Köber, Policolor, controlata de doua fonduri de investitii, düfa Deutek, companie achizitionata in 2005 de fondul de investitii Advent si compania cu capital grecesc Atlas Corporation.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO