Business Hi-Tech

Achiziţia UPC de către RCS&RDS 99% a căzut, dar americanii vor în continuare să vândă

Achiziţia UPC de către RCS&RDS 99% a căzut

Autor: Adrian Seceleanu

30.08.2011, 20:30 4389

Compania românească RCS&RDS, unul dintre cei mai mari furnizori de servicii de comunicaţii şi televiziune din regiune, controlată de omul de afaceri Zoltan Teszari din Oradea, a întrerupt negocierile prin care urmărea să-şi cumpere rivalul UPC, fostul Astral, cu care se luptă de peste 15 ani pe piaţa de cablu, au declarat pentru ZF mai multe surse apropiate tranzacţiei.

"Din ceea ce ştiu, părţile au decis să nu facă tranzacţia", a precizat pentru ZF, sub rezerva anonimatului, o persoană apropiată discuţiilor. "Nu ştiu care sunt motivele", a adăugat sursa.

"Tranzacţia RCS-UPC a căzut, iar unul dintre motive este eşecul negocierilor privind schimbul de active pe piaţa din Ungaria", a precizat o altă sursă de pe piaţa telecom pentru ZF. "RCS nu are timp de pierdut, dacă discuţiile ar fi fost favorabile, actele ar fi fost deja înaintate la Concurenţă", a adăugat sursa menţionată.

O a treia persoană apropiată negocierilor UPC-RCS afirmă că unul dintre motivele cheie pentru eşecul tranzacţiei ar fi unele neînţelegeri între echipele de consultanţi ale celor două părţi în interpretarea unor date din bilanţul financiar al UPC. "În aceste condiţii RCS&RDS a solicitat realizarea unui audit financiar, dar solicitarea a fost refuzată." Totuşi, nu este clar dacă uşile către o eventuală tranzacţie au fost definitiv închise, iar cele două părţi nu ar fi dispuse la un moment dat să reia discuţiile.

Contactaţi de ZF, reprezentanţii UPC România nu au dorit să comenteze informaţiile, iar cei ai RCS&RDS nu au răspuns întrebărilor transmise de ZF pe această temă.

Ar fi avut 4 milioane de clienţi pe TV şi venituri de 1 mld. dolari

ZF a scris la finele lunii februarie că Zoltan Teszari, un om de afaceri din Oradea care a intrat în business acum mai bine de 15 ani cu un chioşc de îngheţată, iar acum a ajuns să controleze un grup telecom cu operaţiuni în România, Ungaria, Serbia, Italia, Spania, ce valorează peste un miliard de dolari, discută cea mai mare achiziţie din istoria companiei, preluarea diviziei din România a gigantului american Liberty Global.

Istoria dezvoltării RCS&RDS este cea a unui lung şir de achiziţii, pentru că operatorul şi-a cumpărat cu tenacitate rivalii în drumul spre poziţia de lider al pieţelor de televiziune şi internet, însă informaţia că Teszari ar putea cumpăra şi UPC, punând bazele unui "monstru" pe piaţa locală telecom a pus pe jar întreaga piaţă. Prin tranzacţia evaluată la 300 de milioane de dolari s-ar fi creat o companie cu venituri anuale de aproape un miliard de dolari, cu 4 milioane de clienţi numai pe segmentul de televiziune, 1,7 milioane de clienţi pe telefonie fixă, 1,4 milioane pe telefonie mobilă şi 1,4 milioane pe internet fix. Un asemenea jucător ar fi pus o presiune enormă atât pe Romtelecom şi Cosmote, cât şi pe liderii pieţei Orange şi Vodafone.

Concurenţa nu a spus "nu" din principiu

RCS&RDS a refuzat să comenteze informaţiile privind preluarea UPC, în timp ce subsidiara locală a Liberty Global a negat permanent veridicitatea informaţiilor. Prima şi, până în prezent, singura confirmare oficială pentru discuţiile dintre RCS&RDS şi UPC a venit de la Bogdan Chiriţoiu - preşedintele Consiliului Concurenţei, care, într-un interviu acordat Mediafax în luna iulie, a dezvăluit că reprezentanţi ai RCS şi UPC au venit la Consiliu să întrebe dacă ar primi OK pentru o asemenea tranzacţie.

Chiriţoiu a precizat că discuţiile cu reprezentanţii celor două companii au fost doar consultative şi au vizat implicaţ iile unei astfel de tranzacţii.

"Ei vin şi spun: «Dacă aş face aşa, ce-aţi zice voi, vi s-ar părea OK treaba asta? Unde aţi avea semne de întrebare?»", a explicat Chiriţoiu. Şeful Concurenţei declara în acest context că instituţia nu este "aprioric" împotriva tranzacţiei. UPC a negat şi veridicitatea informaţiilor prezentate de Chiriţoiu: "UPC nu derulează niciun fel de discuţ ii cu RCS&RDS pe tema unei potenţiale tranzacţii".

Ce va face UPC în România?

Presaţi atât de RCS&RDS, care şi-a extins reţeaua de cablu în zone care anterior erau controlate doar de UPC, cât şi de jucători mai mici şi Romtelecom - care are propria divizie de cablu, americanii de la Liberty Global nu ar fi renunţ at la planurile de a ieşi de pe această piaţă, considerată extrem de dificilă. În condiţiile în care negocierile cu RCS s-au întrerupt, acum noua ţintă ar fi o tranzacţie cu un fond de investiţii, au spus pentru ZF sursele citate anterior.

Veniturile UPC au scăzut constant în ultimii ani, odată cu reducerea bazei de clienţi, iar compania a cedat constant teren pe piaţa cea mai importantă, televiziunea.

Fost lider al pieţei TV, UPC este acum numărul trei pe piaţă, după RCS&RDS şi Romtelecom.

Conform datelor din raportul Liberty Global, care sunt calculate după alte standarde contabile decât cele din rapoartele către Ministerul Finanţelor, UPC România a avut în 2010 venituri de 120,9 mil. euro, faţă de un vârf de 173,2 mil. euro în 2007. UPC a devenit liderul pieţei locale de cablu după ce a preluat firma românească de cablu Astral în anul 2005 cu aproximativ 400 mil. dolari.

Chiar dacă UPC neagă în mod categoric orice discuţie privind un exit din România, pe piaţa telecom se speculează că blocarea extinderii reţelei şi abandonarea oricăror discuţii privind achiziţia unor rivali arată că americanii ar avea în plan să renunţe la România.

Oricare ar fi cheia de interpretare a deciziilor companiei, două lucruri sunt clare: UPC nu a mai făcut nicio achiziţie în România de când Liberty Global l-a schimbat în februarie 2008 pe şeful operaţiunilor locale Richard Anderson; iar din iunie 2009 până în iunie 2011 numărul de gospodării acoperite de reţeaua UPC a rămas acelaşi: 2,070 milioane, conform datelor din rapoartele UPC.

Discuţiile despre un eventual exit al UPC de pe piaţa din România nu sunt noi, astfel că încă de anul trecut, când pe piaţă nici măcar nu apăruse încă subiectul unei posibile tranzacţii cu RCS&RDS, directorul executiv al Liberty Global se arăta deja iritat de insistenţa cu care este întrebat de această piaţă.

"Acest subiect (situaţia UPC în România - n. red.) pare să apară între primele trei teme ale oricărei conversaţii, deşi România reprezintă doar 1,5% din veniturile Liberty Global", a spus Fries, răspunzând la întrebarea unui investitor dacă operatorul vrea să plece din România. Mai mult, vorbind în continuare despre acest subiect şi sugerând că subsidiarei din România i se acordă prea multă importanţă, în contextul în care aduce doar 1,5% din venituri, iar pe alte pieţe afacerile companiei cresc puternic, Fries s-a întrebat retoric dacă nu cumva "a ajuns coada să mişte câinele".

Expresia ("the tail would wag the dog" - în engleză) este utilizată pentru a arăta că unui subiect minor i se acordă o importanţă prea mare în raport cu alte lucruri semnificative. Discuţiile au avut loc la un forum organizat în decembrie 2010 la New York de banca de investiţii UBS.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO