Business Hi-Tech

Arthur Rădulescu, CEO al platformei de e-commerce MerchantPro: Piaţa locală de e-commerce a ajuns la vârsta maturităţii- de la an la an, creşterile nu mai sunt spectaculoase, aşa cum eram obişnuiţi. Cu toate acestea, piaţa creşte constant

Arthur Rădulescu, CEO al MerchantPro

Arthur Rădulescu, CEO al MerchantPro

Autor: Alexandra Cepăreanu

16.04.2024, 10:55 102

Piaţa de e-commerce creşte în continuare, însă ritmul de creştere este lent, arată o analiză realizată de MerchantPro - platforma locală de soluţii Saas pentru e-Commerce - pe datele înregistrate de magazinele online active în platformă. Astfel, potrivit MerchantPro Compass, piaţa de e-commerce a crescut cu 5,4% în tranzacţii pentru magazinele online din platforma MerchantPro în primul trimestru al anului 2024 comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut. Aceasta se aliniază la nivelul de creştere lentă înregistrat de indicatorul MerchantPro Compass la numărul de tranzacţii şi în 2023 comparativ cu anul anterior (+5,5%).

„Piaţa locală de e-commerce a ajuns la vârsta maturităţii- de la an la an, creşterile nu mai sunt spectaculoase, aşa cum eram obişnuiţi. Cu toate acestea, piaţa creşte constant. Concurenţa, în schimb, creşte vertiginos, în special de la concurenţi internaţionali puternici, inclusiv jucătorii din zona non-UE precum Shein sau Temu, a căror ascensiune este accelerată la nivel global. În acest context, comercianţii trebuie să mizeze pe o abordare agilă, pe tehnologii noi precum automatizări, AI, soluţii de personalizare şi să îşi extindă operaţiunile atât pe orizontală, cât şi cu verticale noi. Concomitent, loializarea clienţilor, construirea brandului şi optimizarea operaţiunilor interne trebuie să devină un focus pentru a susţine o dezvoltare strategică pe termen lung”, a spus Arthur Rădulescu, CEO al MerchantPro.

Potrivit analizei realizate de MerchantPro pe datele înregistrate de magazine online active atât în 2023, cât şi în primul trimestru al lui 2024, în perioada ianuarie - martie s-a înregistrat o creştere medie a vânzărilor cu 5,9%, comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut.

Din punct de vedere al numărului comenzilor plasate de clienţi în acest trimestru, creşterea rămâne moderată, +5,4%, cea mai mare creştere înregistrându-se în luna februarie 2024 când s-au plasat cu 14% mai multe comenzi decât în februarie 2023.

„Valoarea medie a comenzii înregistrate de magazinele din platforma MerchantPro în primul trimestru al anului variază cu +0,5% şi rămâne la 54 de euro, similar cu aceeaşi perioadă a anului trecut dar şi cu valoarea medie la nivel de an 2023.”

La nivel de domenii, dinamica pozitivă se păstrează pe segmentele emergente de vânzări online, precum Bijuterii, Produse de Frumuseţe şi Îngrijire, dar şi segmentul Farma, unde există o adopţie ridicată care atrage tot mai multe farmacii către retailul online.

„Segmentul farma are nevoi speciale, dictate de reglementările legale de comercializare a medicamentelor, însă este o nişă cu un potenţial uriaş şi aflată într-o zona mai mare de siguranţă, nefiind afectată de concurenţa din partea marilor retaileri non-UE. Am dezvoltat pe MerchantPro funcţionalităţi specifice acestui segment de piaţă, precum integrări cu sisteme ERP dedicate Farma şi module care asigură comercializarea conformă de medicamente fără prescripţie medicală - OTC. Acestea, alături de funcţionalităţile extinse din platformă, ne-au permis să atragem mai multe farmacii în acest an”, a adăugat Arthur Rădulescu.

De asemenea, contextul general, marcat de inflaţie şi concurenţa puternică din partea jucătorilor non-UE, a căror strategie se bazează într-o mare măsură pe preţuri foarte mici, influenţează puternic dinamica pieţei e-commerce în acest an, au mai transmis reprezentanţii MerchantPro.

Astfel, comercianţii din România, dar şi la nivel european, investesc tot mai mult în zonele care le pot diferenţia real business-urile şi le pot face mai adaptabile şi capabile să facă faţă provocărilor externe. Zonele pe care se concentrează cei mai mulţi comercianţi în acest an sunt îmbunătăţirea experienţei de achiziţie prin servicii superioare complete, loializarea şi programe de fidelizare, automatizări ale proceselor interne care să crească viteza de procesare a comenzilor şi reducerea erorilor umane, integrare AI şi diversificarea canalelor de vânzare prin abordarea marketplace-urilor, internaţionalizare sau omnichannel.

„Factorii majori care influenţează piaţa în 2024 sunt inteligenţa artificială, automatizarea, concurenţă crescută şi schimbările din digital marketing. Fiecare dintre acestea necesită flexibilitate şi o capacitate ridicată de adaptare din partea comercianţilor, de aceea cred că anul acest succesul va aparţine jucătorilor care reuşesc să menţină o abordare agilă”, a mai spus Arthur Rădulescu.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO