Business Hi-Tech

Cabliştii se laudă că au sfidat criza în UE: venituri mai mari cu 7%, la 19,9 mld. euro

Cabliştii se laudă că au sfidat criza în UE: venituri mai mari cu 7%, la 19,9 mld. euro

Autor: Adrian Stefan Seceleanu

08.03.2012, 00:06 1023

Industria de cablu TV din cele 27 de ţări membre ale Uniunii Europene (UE 27) a înregistrat anul trecut creşteri pe toate segmentele de business, veniturile totale ale companiilor urcând cu 7%, la aproape 20 de miliarde de euro, a declarat miercuri într-o conferinţă de presă Caroline van Weede, managing director al Cable Europe, o organizaţie care grupează o parte dintre cei mai mari jucători de profil.

"Toţi indicatorii sunt pe verde, am înregistrat creş­teri pe toate liniile de business", a spus Van Weede. "Investiţiile făcute în ultimii ani de industria de cablu dau roade, astfel că industria a reuşit să crească inclusiv într-o perioadă economică dificilă şi chiar în ţări aflate în recesiune. Suntem un pic stânjeniţi, dar şi mândri", a comentat Manuel Kohnstamm, preşedintele Cable Europe.

Potrivit datelor prezentate de organizaţie, care provin dintr-un studiu al IHS Screen Digest, televiziunea rămâne cel mai important business pentru operatorii de cablu, cu venituri de aproape 11 mld. euro anul trecut, dintr-un total de 19,9 mld. euro.

Operatorii de cablu cresc puternic pentru că au o infrastructură mai bună decât fostele monopoluri din telefonia fixă, respectiv pot oferi mai multe posturi TV şi viteze mai mari pentru serviciile de date. "Rămânem încăpăţânat de optimişti în ceea ce priveşte evoluţia industriei de cablu în Europa în perioada următoare", a spus Kohnstamm.

Insistând puternic asupra faptului că operatorii de cablu pot contribui semnificativ la atingerea ţintelor Comisiei Europene în ce priveşte utilizarea serviciilor de net rapid în UE până în 2020, preşedintele Cable Europe a cerut, pe de altă parte, ca executivul comunitar să intervină mai hotărât în crearea unui cadru de reglementare uniform în toate statele membre ale UE. "Este foarte important să avem un cadru uniform de reglementare. Avem nevoie de claritate şi de reguli comune la nivelul UE pentru că unele state dau interpretări proprii regulilor europene."

Kohnstamm a cerut de asemenea UE şi statelor membre să permită consolidarea industriei. "Avem nevoie de jucători puternici pentru a face faţă unei lumi dominate tot mai mult de Google, Apple, Samsung sau ligile de fotbal. Avem nevoie de scală. Nu e un joc de poker pentru a crea un imperiu, ci de o masă critică de utilizatori."

De asemenea, Cable Europe a cerut guvernelor "prudenţă" atunci când intervin cu fonduri publice în construcţia de reţele de acces la internet. "Când companiile private au succes, acesta trebuie să fie un semnal pentru guverne că poate ar trebui să aştepte când vor să intervină cu fonduri publice. Susţinem o competiţie între infrastructuri, nu între operatori care oferă servicii pe baza aceleiaşi reţele. Succesul investiţiilor făcute de industria de cablu le arată competitorilor noştri că nu este nevoie să ceară ajutor de la stat", a spus Van Weede.

Comisarul european Neelie Kroes va vorbi joi la congresul organizat în aceste zile la Bruxelles de organizaţia cabliştilor. Întrebat de ZF care a fost anul trecut cea mai bună piaţă pentru industria de cablu din UE, Manuel Kohnstamm a spus că răspunsul este Germania. "Câştigătorul este fără îndoială Germania, care a avut cea mai mare creştere a veniturilor. Practic industria de cablu din Germania a recuperat din decalajul istoric, de 4-5 ani, pe care îl avea faţă de restul Europei. Rata de penetrare a serviciilor de internet rapid prin cablu era spre exemplu în Germania de trei ori mai mică decât cea din Olanda."

În altă ordine de idei, oficialii Cable Europe au spus că la nivelul industriei una dintre preocupările cheie se leagă de lansarea unor soluţii care să le permită clienţilor să urmărească posturile TV, spre exemplu, şi de pe alte device-uri decât pe televizor: de exemplu pe tabletă sau smartphone. La nivelul industriei există câteva zeci de implementări în această arie.

Nu se conturează - din acest punct de vedere - un decalaj între Europa de est şi Europa occidentală? "Când vine vorba de servicii sofisticate este necesar ca pe piaţă să existe un anumit nivel al venitului mediu pe utilizator (ARPU) pentru ca acestea să fie lansate", a răspuns întrebării ZF Manuel Kohnstamm. "Tehnologiile pot fi ieftine, dar până la urmă tot este nevoie de un iPad, spre exemplu. Cum merg vânzările de iPad în România?", a întrebat oficialul Cable Europe. Pe de altă parte, Kohnstamm a spus, în contextul întrebării, că nu trebuie să se uite nici faptul că în multe ţări din Europa Centrală şi de Est dezvoltarea reţelelor de internet rapid a fost mult mai rapidă decât cea din ţările occidentale.

Organizaţia Cable Europe reuneşte mai mulţi jucători mari din industria de cablu, printre care UPC, Ziggo, Kabel Deutschland sau Pike. Din România, singurul membru este filiala locală a UPC, companii ca RCS&RDS sau Digital Cable Systems nefăcând parte din organizaţie.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO