Business Hi-Tech

Ce site-uri româneşti vânează investitorii în online anul acesta

Jucătorii din online după vânzarea eJobs: Vin şi alte tranzacţii. Se caută firmele care fac bani

Autor: Adrian Stefan Seceleanu

14.04.2012, 10:04 1842

"Înclin să cred că vor fi preferate companiile care deţin site-uri mai uşor de monetizat. Cred că deocamdată conţinutul este mai greu de monetizat peste tot în lume şi s-a văzut că şi în România", comentează Radu Georgescu - unul dintre cei mai cunoscuţi antreprenori din România, cu mai multe tranzacţii la activ (achiziţii şi exit-uri).

Vom asista deci la mai multe tranzacţii în următorii cinci ani pe piaţa online locală? "Vom asista cel mai probabil la o revigorare a zonei M&A în acest an şi mai ales în următorii 2-3 ani, mai ales comparând cu 2011, în care aproape că nu s-a semnat / investit nimic în zona de tehnologie, internet, eCommerce. Vor face obiectul achiziţiilor sau investiţiilor firmele inovatoare, care au produse ce fac diferenţa pe piaţă şi care au un potenţial de monetizare bun sau care deja fac profit", a spus Georgescu.

Pe de altă parte, Călin Fusu - CEO la două dintre cele mai mari companii online locale, Neogen şi Bestjobs - crede că tranzacţia eJobs va rămâne cea mai mare care va avea loc în acest an.

"Nu cred că piaţa M&A va fi cu mult mai activă decât până acum, media va rămâne la o tranzacţie importantă pe an. Anul acesta s-a consumat, deci abia la anul." "Piaţa locală de tranzacţii şi fuziuni cu companii online se va concentra pe acele companii care generează o marjă de profit, au un model de bussiness dificil de copiat, care a fost deja testat şi care să permită, dacă va fi cazul, scalabilitate. Pot apărea angel investors, aventurieri, dar aceştia vor pune la dispoziţie sume mici. Marii investitori vor fi reticenţi şi vor alege modele de bussiness deja testate", spune Călin Ştefănescu, CEO al furnizorului de servicii de recrutare Tjobs.ro.

Sergiu Biriş, CEO al site-ului de video sharing Trilulilu.ro, pariază pe noi tranzacţii, care ar putea fi generate tot de grupuri media.

"Din punctul de vedere al fuziunilor şi achiziţiilor cred că grupurile media vor căuta din ce în ce mai mult să îşi consolideze poziţiile şi să se detaşeze de pluton. Pentru asta vor face investiţii şi cred că e doar începutul din punctul de vedere al achiziţiilor." Adrian Erimescu, managing partner al site-ului imobiliare.ro, crede încă că pe piaţa locală problema nu este că nu ar fi investitori, ci că sunt puţine site-uri care se pot vinde.

"După părerea mea, nu de investitori duce online-ul lipsă. Există însă foarte puţine companii tranzacţionabile în online-ul românesc, vorbim în orice caz de liderii unor segmente de servicii nişate. Asta va limita numărul tranzacţiilor, însă cele care vor exista pot fi răsunătoare. În ceea ce priveşte tranzacţiile, sunt două posibile direcţii: investitori strategici (acolo unde nu sunt), respectiv exit-ul investitorilor strategici." Cum se vede în piaţă tranzacţia prin care Ringier a preluat eJobs? Răspunsurile diferă de la caz la caz. "Nu este o surpriză. Este posibil ca Ringier să mai achiziţioneze şi alte companii/produse online în următoarea perioadă", spune Radu Georgescu.

"Numele cumpărătorului a fost o surpriză, dar nu în sensul că nu ştiam de interesul Ringier - ştiam pentru că ne-au contactat şi pe noi. Am fost surprins însă de decizia fondatorilor eJobs, care aveau opţiuni de exit mai interesante, care implicau jucători specializaţi în recrutarea online", a comentat Călin Fusu schimbarea de acţionariat de la cel mai mare rival.

Un alt competitor al eJobs, Călin Ştefănescu, CEO al furnizorului de servicii de recrutare Tjobs.ro, spune că tranzacţia n-a fost o surpriză. "Datorită momentului economic, nimic în domeniul achiziţiilor nu mai este o surpriză. Investitori care până acum preferau să investească într-un număr restrâns de domenii conexe, în ultima perioadă şi-au lărgit orizonturile. Au mai fost investitori specializaţi pe anumite tipuri de investiţii şi care, în acest climat economic, au înţeles că se impune diversificarea portofoliilor."

"E probabil tranzacţia anului în online-ul românesc şi e un semn că lucrurile merg într-o direcţie bună. eJobs a arătat că atâta timp cât eşti perseverent şi construieşti, rezultatele nu întârzie să apară", a spus Sergiu Biriş.

"Tranzacţia eJobs - Ringier nu cred că ar trebui să surprindă. eJobs a lăsat-o destul de moale cu dezvoltările în ultimul timp, reducând costurile şi exploatând ceea ce au construit deja. S-au axat astfel pe profitabilitate. Din afară, pare a fi un exit planificat foarte bine. Şi nici faptul că Ringier este cumpărătorul nu mă surprinde, Ringier fiind un grup de presă, producător de conţinut, care schimbă direcţia, îndreptându-se către piaţa serviciilor".

Grupul media elveţian Ringier, care deţine în România peste 30 de produse media tipărite şi online, a preluat pachetul majoritar de acţiuni al eJobs Group S.A., cel mai mare jucător de pe piaţa locală de joburi online, cu afaceri de 2 mil. euro în 2010.

Ringier a preluat controlul eJobs prin achiziţia unui pachet de 30% din titluri de la fondul american Tiger Global Investment şi preluarea a 40% din acţiunile deţinute de fondatori. Tiger a început discuţiile privind exitul de la eJobs anul trecut, negocierile până la forma finală a tranzacţiei durând câteva luni de zile, potrivit informaţiilor de pe piaţă.

Tiger a vândut toate acţiunile achiziţionate în anul 2007 de la eJobs pentru suma de 4,2 mil. euro. Nicuna dintre părţi nu a oferit detalii despre câte acţiuni au vândut Liviu Dumitraşcu şi Daniel Tătar.

Vânzarea pachetului de 40% din acţiuni va fi realizată în mai multe etape, momentan cei doi cedând suficiente acţiuni încât Ringier să devină majoritar în firmă.

După finalizarea tranzacţiei, cei doi fondatori locali vor rămâne în companie în calitate de acţionari minoritari şi vor face parte din top managementul businessului eJobs.ro.

Banii din tranzacţii sau din conţinut? Ce vor căuta investitorii?

Sergiu Biriş, Trilulilu / Zonga: Personal cred tot mai mult în modelul de business tranzacţional. Este şi motivul pentru care am pariat pe Zonga, noul proiect lansat recent în versiune private beta de către Trilulilu, care se bazează în cea mai mare parte pe venituri din abonamente de la utilizatori.

Adrian Erimescu, imobiliare.ro: Cel mai mult contează existenţa unui model de business sustenabil. Nu este vorba neapărat de servicii versus conţinut, atâta timp cât acel business poate întoarce profit investitorului. Totuşi, modelul de business tranzacţional, bazându-se pe servicii cu adresabilitate către un număr mai mare de clienţi e construit pe baze mai solide, cel puţin în aceste vremuri, decât businessurile axate pe conţinut care se bazează pe regii foarte mari de care ajung să depindă. Primează deci modelul de business funcţional şi potenţialul de creştere.

Călin Fusu, Neogen / Bestjobs: Vor fi tranzacţii în zona companiilor care generează bani, indiferent că aceştia vin din tranzacţii sau conţinut.

Radu Georgescu, Gecad: Înclin să cred că vor fi preferate companiile care deţin site-uri mai uşor de monetizat. Cred că deocamdată conţinutul este mai greu de monetizat peste tot în lume şi s-a văzut că şi în România.

Călin Ştefănescu, Tjobs.ro: În viitor, pe piaţa locală online se vor tranzacţiona companii care oferă ceva tangibil, scalabil, cu un income direct. Marja de profit pe care o companie o poate genera exclusiv din advertising a devenit mică pentru a stârni interesul investitorilor.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO