Business Hi-Tech

Cum a reusit Orange sa ajunga la o retea de 77 de magazine proprii fara sa faca achizitii

Cum a reusit Orange sa ajunga la o retea de 77 de magazine proprii fara sa faca achizitii

Operatorii GSM vor un contact direct cu consumatorii

25.04.2008, 21:42 62

"Pana acum nu a fost cazul sa facem asemenea pasi. Avand un echilibru intre reteaua proprie si cea a partenerilor, avand niste parteneri puternici, cu care am semnat contracte pe termen lung, cum ar fi Euro-GSM sau Fonomat, avand parteneri regionali cat se poate de stabili, nu a fost nevoie sa facem un astfel de pas", spune Florin Popa, director de vanzari si distributie la Orange Romania.
"Faptul ca pana acum nu am cumparat jucatori de pe piata de retail GSM nu inseamna ca daca piata ne duce in directia in care acest lucru e necesar nu o sa o facem. Pana acum nu a fost nevoie, dar daca va fi, vom face si pasul acesta. Nu stiu cand se va intampla, daca se va intampla, vom vedea ce ne rezerva viitorul", a explicat Popa.
Pe piata locala de retail GSM au avut loc in ultima perioada mai multe tranzactii prin care antreprenori locali si-au vandut afacerile. Vodafone a cumparat reteaua partenerului Petrocom, dar si 66% din retailerul Proton, care comercializa servicii Orange. De asemenea, reteaua Fonomat, detinuta de fondul Ged Capital, a absorbit reteaua Plus GSM, fondata de clujeanul Razvan Cuc. Si Germanos a cumparat retailerul Tel Sim GSM.
Florin Popa spune ca fiecare dintre operatori si-a conturat propria strategie retail, iar in ceea ce priveste Orange compania nu a facut achizitii precum Vodafone intrucat acestea nu i-ar fi sprijinit tintele de vanzari.
"Eu consider ca fiecare operator a avut calea sa, si-a ales un drum propriu in ceea ce priveste dezvoltarea retelelor de magazine. Noi am ales sa ne dezvoltam in mod echilibrat, am ales sa cantarim bine in balanta ce inseamna canale directe si indirecte, retail propriu si retail indirect pentru ca ne-am dat seama ca atunci cand piata se maturizeaza, daca nu ai acest echilibru risti foarte tare sa dezechilibrezi retailul indirect (partenerii - n. red.) prin extinderea de magazine proprii si nu am dorit sa facem acest lucru", explica managerul Orange.
Orange are in prezent o retea de 77 de magazine proprii si estimeaza ca ar putea ajunge la 100 de unitati pana la sfarsitul anului. Dupa preluarea Petrocom si Proton, Vo-dafone a ajuns la o retea de aproape 230 de magazine, in timp ce Cosmote are impreuna cu retailerul pe care il detine (Germanos) peste 200 de magazine.
Reprezentantul Orange spune ca dezvoltarea retelei de magazine proprii a urmat planurile companiei, care au vizat o extindere in ritm cu piata.
"Am incercat sa mergem echilibrat si am facut-o. Pasii au fost foarte clari daca va uitati inclusiv la evolutia numarului de magazine. Practic noi am inceput acest proces in 2002, la rebrandingul Dialog in Orange, cand aveam doar 12 magazine. O parte dintre ele erau detinute de noi direct, iar o alta parte din ele erau francize.
Pentru ca una din solicitarile grupului France Telecom la rebranding si pentru ca cerintele legate de brand si standardele pentru magazine erau unele foarte ridicate am decis ca francizele sa le luam inapoi, dupa care am crescut numarul de magazine odata cu piata. Cea mai mare crestere a fost undeva in 2006 cand numarul de magazine aproape s-a dublat si la fel a crescut destul de mult numarul de magazine. Probabil ca si anul acesta vom creste, dar nu in aceeasi masura pentru ca in mare masura ne-am atins obiectivele. Ceea ce am dorit noi sa facem din punct de vedere retail a fost sa realizam un fel de coloana vertebrala cu magazinele proprii care sa seteze niste standarde de calitate, de imagine, de calitate a serviciilor oferite catre clientul final si sa si securizeze/asigure vanzarile noastre. Apoi, in principalele orase din tara am mers practic tintind in prima faza orasele resedinta de judet, apoi si orasele mai mici dar cu un potential evident. Cu retailul indirect (partenerii - n. red.) am asigurat capilaritatea si intinderea retelei, diversitatea pentru clienti. Eu am fost unul dintre cei care au sustinut foarte tare ca avem nevoie de o retea de parteneri care sa fie extinsa si puternica, dar si care sa aiba branduri, identitate proprie pentru ca in mod evident clientii nostri au nevoie de diversitate si pot alege, spre exemplu, intre oferta foarte diversa de terminale de la Euro-GSM sau un standard de imagine la Fonomat . Practic asa ne-am construit partea de retail", povesteste Florin Popa.
El coordoneaza o echipa de peste 650 de oameni din numarul total de aproape 3.000 de angajati ai operatorului si raspunde in cadrul Orange de segmentul de retail direct si indirect (magazinele Orange si relatia cu partenerii), distributia de cartele preplatite, logistica si echipa de vanzari catre companiile mici si mijlocii.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO