„Am implementat proiecte pe zona de cloud. Avem 9 aplicaţii publicate pe platforma cloud Microsoft Azure, care ajută beneficiarii să acceseze aceste fonduri. Prima aplicaţie postată în cloud a fost în anul 2014, respectiv partea de depunere online a cererilor de finanţare. La momentul respectiv aveam o problemă mare, pe care nu o puteam rezolva cu resursele noastre, respectiv scalabilitatea resurselor interne, în special pe partea de servere. În ultimele două ore ale proiectului se îngrămădeau atât de mulţi solicitanţi încât serverele nu făceau faţă, şi de aici nemulţumirea clienţilor şi a celor care nu puteau depune cererile. Am ales să modernizăm partea aferentă depunerii cererilor online şi să mergem spre cloud, o soluţie care la nevoie ne permite să alocăm suficiente resurse pe intervalele de timp problemă, pentru a nu mai întâmpina dificultăţi. După implementare am observat că solicitanţii care voiau să depună cereri nu mai aveau probleme legate de completarea informaţiilor necesare”, a declarat Daniel Ifrim, directorul de IT al AFIR. „Anterior exista o depunere manuală pe programul 2007-2013, se făceau cozi interminabile, era foarte mult stres, atât pentru solicitanţi, cât şi pentru angajaţii agenţiei. Era o situaţie conflictuală. Acum cererile se depun exclusiv online, se dă un bon de ordine când ai depus cererea de finanţare, iar apoi primeşti update-uri pe măsură ce cererea avansează. Un element important a fost partea de licenţiere. Dacă am fi achiziţionat licenţe pentru mai multe servere, scalate pe necesităţile de la momentul respectiv, ar fi însemnat mai mulţi bani. Dacă scalezi în cloud bazele de date, aplicaţiile, pe intervalele de timp, în funcţie de necesităţi, vei plăti doar cât vei consuma în acel interval de timp”, a explicat el.
„Avem în gestiune în această perioadă de finanţare, respectiv până în 2020, fonduri de 9,5 mld. de euro, destinate proiectelor de investiţii în agricultură, proiectelor care asigură dezvoltarea mediului rural prin construcţia infrastructurii rurale de bază, precum şi pentru susţinerea directă a fermierilor. Până în acest moment, evoluţia programului a fost extraordinară“, a adăugat Călin Mihai Nuţu.
Am efectuat anul acesta plăţi record de 1,7 mld. de euro, efectuate către beneficiari, iar 1,56 mld. de euro sunt bani de la Comisia Europeană. Vorbim de un program care funcţionează extraordinar de bine, care aduce fonduri considerabile în mediul rural, mai ales pentru susţinerea dezvoltării durabile”, a adăugat Călin Mihai Nuţu, director al direcţiei de relaţii publice din cadrul instituţiei de stat.
Departamentul de IT al AFIR are câteva zeci de oameni, principala provocare pentru instituţie fiind aceea de a recruta şi păstra personalul în condiţiile competiţiei dure de pe piaţă. „Funcţionăm pe o direcţie IT la nivel central, dar avem reprezentanţi IT la fiecare oficiu. În total în toată ţara suntem 64. La nivel central suntem aproximativ 16 persoane. Am reuşit foarte greu să atragem oameni. Am avut multe concursuri, la aceste concursuri au participat foarte puţini candidaţi, deşi au fost făcute publice, atât în media, cât şi pe site-urile ministerelor şi ale agenţiei. Este din păcate o reticenţă a programatorilor cu privire la lucrul în mediul public. N-avem mese de ping-pong, n-avem Play Station, ca marile multinaţionale. Este vorba şi de cultura organizaţională. Ar fi foarte greu să implementezi un astfel de sistem doar pentru o echipă restrânsă, chiar şi de programatori”, a spus Daniel Ifrim.
Totuşi, AFIR are salarii pentru programatori în linie cu restul pieţei, adică mai mari decât cele acordate în medie în cadrul instituţiei, a adăugat Daniel Ifrim. „Am avut o deschidere din partea ministerului şi din partea conducerii agenţiei. Am reuşit pentru programatori să facem un pachet salarial atractiv, să avem un argument în plus când discutăm cu ei. Totuşi, în ultimii 3 ani nu am reuşit să angajăm decât trei persoane. Folosim servicii din zona de cloud, puse la dispoziţie de Microsoft Azure, folosim tehnologie .NET, etc. Lucrăm pe zona de plăţi predictive. Agenţia transmite către Comisia Europeană şi către ministerul de Finanţe partea de cheltuieli, plecând de la declaraţiile depuse de către beneficiari. Declaraţiile respective sunt mai mult formale, reprezintă în timp nişte etape cu privire la zona de plată, dar nu se respectă aproape deloc. De aici intervine şi partea de eficientizare a transmiterii acestor solicitări către minister. Este important să facem o analiză a acestor baze de date, să putem scala în viitor plăţile pe care le-ar putea face agenţia.”
Întrebat dacă oameni din departamentele de IT din alte instituţii de stat l-au contactat pentru a le oferi detalii despre aceste proiecte şi despre experienţa utilizării aplicaţiilor în cloud Daniel Ifrim a răspuns că nu.
Călin Mihai Nuţu, Agenţia pentru Finanţarea Investiţiilor Rurale (AFIR)