Business Hi-Tech

Miza anului în telefonia mobilă: lunga listă de nemulţumiri ale giganţilor care participă la licitaţia de 700 mil. euro

no title

Autor: Adrian Seceleanu

05.05.2012, 14:23 1065

Operatorii cer o aplicaţie web securizată care să gestioneze întregul proces. Filmările şi înregistrările audio permanente ale reprezentanţilor companiilor care participă la licitaţie, motiv de îngrijorare: ce se întâmplă cu înregistrările după ce se termină licitaţia? Întrebarea momentului pe piaţă: va interveni noul Guvern pentru a schimba condiţiile licitaţiei sau chiar pentru a o amâna?

Operatorii de telefonie mobilă au trimis sute de pagini de observaţii, sugestii, critici şi comentarii către Autoritatea Naţională de Reglementare în Comunicaţii (ANCOM) în ce priveşte condiţiile de la licitaţia care va stabili cum va arăta până în 2029 piaţa locală de comunicaţii, potrivit datelor de pe piaţă şi a informaţiilor transmise ZF de unele companii care au în plan să participe la competiţie.

România scoate la vânzare la jumătatea acestui an - în cea mai mare licitaţie de acest tip din istorie - licenţe de comunicaţii mobile pentru perioada 2014-2029, perioadă în care veniturile generate ar putea fi de minimum 40 mld. euro. Pe lângă propuneri de mo­di­ficare ale tarifelor, ale sistemului de "împachetare" a frecvenţelor radio sau ale perioadei în care ar urma să se finalizeze procesul, operatorii au transmis ANCOM şi că sunt îngrijoraţi că vor fi în permanenţă înregistraţi audio video fără a şti ce se întâmplă ulterior cu "casetele" şi că procesul de licitare prin sistemul plicurilor închise preluate de comisia de licitaţie nu este sigur şi ar trebui înlocuit cu o aplicaţie web securizată.

"Un motiv de îngrijorare este legat de modul de organizare. Ca o observaţie generală făcută - întregul proces de licitaţie pare organizat într-o grabă care nu numai că nu e necesară, dar nu e nici benefică. Vorbim de o licitaţie cu impact pentru următorii ani, respectiv 2014-2029, deci este evident că importanţa procesului este uriaşă", a comentat pen­tru ZF o persoană implicată în procesul de consultare pe marginea caietului de sarcini de la ANCOM. "Întrebarea care se pune în acest moment în legătură cu licitaţia este: trebuie făcută cât mai rapid sau în condiţii cât mai transparente?", spune un alt manager implicat în licitaţie, de partea operatorilor.

"Un alt punct discutabil îl reprezintă dezechilibrul în ce priveşte obligaţiile participanţilor şi cele ale organizatorilor. În camerele în care vor fi reprezentanţii companiilor, totul va fi înregistrat video şi audio, în schimb, în ceea ce priveşte membrii comisiei, nu există o stricteţe asemănătoare. Este un dezechilibru de abordare. La sfârşitul zilei vor exista înregistrări video şi audio complete cu ceea ce s-a întâmplat în fiecare încăpere în care există reprezentanţi ai companiilor care au participat la licitaţie. Ce se întâmplă cu acele înregistrări, unde ajung ele şi cum se poate garanta securitatea acestor date? Ar fi firesc să fie eliminat orice risc legat de acest subiect. Interfaţa web este esenţială pentru minimizarea riscurilor legate de această licitaţie. O asemenea aplicaţie ar permite vizualizarea stadiului licitaţiei şi ar permite licitarea, ambele în timp real. Filmarea şi toate celelalte măsuri propuse de ANCOM încearcă să compenseze lipsa interfeţei web şi a securităţii aduse de ea", spun reprezentanţi ai unor operatori implicaţi în licitaţie.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO