Business Hi-Tech

Nokia pleacă pe un nou drum după vânzarea diviziei de telefoane, cu un nou CEO şi profit de 100 mil. euro

Nokia pleacă pe un nou drum după vânzarea diviziei de...

Autor: Vlad Popescu

29.04.2014, 13:21 2050

Nokia, care a finalizat săptămâna trecută vânzarea diviziei de telefoane mobile către Microsoft într-o tranzacţie de 5,4 miliarde euro, l-a numit CEO pe Rajeev Suri (46 de ani), şeful diviziei de echipamente de reţea.

Compania, fondată în urmă cu aproape 150 de ani, caută un nou CEO încă din luna septembrie, când a bătut palma cu Microsoft, fostul director general Stephen Elop revenind la compania americană odată cu divizia de telefoane.

Suri conduce de patru ani divizia de reţele telecom a Nokia şi lucrează de 20 de ani în cadrul grupului. El s-a ocupat de-a lungul timpului de aspecte variate ale afacerii, de la strategie, fuziuni şi achiziţii la vânzări şi marketing. De profesie inginer specializat în electronică şi telecomunicaţii, Suri a redus cheltuielile, a disponibilizat angajaţi şi a refocusat afacerea pe cele mai profitabile contracte, pentru a creşte profitul diviziei.

Nokia a anunţat marţi un profit net de 108 milioane euro pentru primele trei luni ale anului, faţă de o pierdere de 98 milioane euro în perioada corespunzătoare a anului trecut, în timp ce veniturile companiei au coborât la 2,66 miliarde euro, de la 2,85 miliarde euro. Rezultatele nu includ divizia preluată de Microsoft.

Veniturile diviziei de reţele telecom au coborât cu 17% în perioada analizată, la 2,33 miliarde euro, afectate de încasări mai reduse din servicii, variaţii nefavorabile pe pieţele valutare şi vânzarea unor active.

Compania finlandeză a anunţat de asemenea o alocare de aproximativ 5 miliarde euro pentru dividende, răscumpărarea de acţiuni şi reducerea datoriilor, încercând astfel să consolideze încrederea investitorilor după o perioadă tulbure. La momentul acordului cu Microsoft, grupul acumulase în ultimii doi ani şi trei luni pierderi de peste 5 miliarde euro, din cauza prăbuşirii vânzărilor de telefoane odată cu ascensiunea smartphone-urilor Apple şi Android.

Sub conducerea noului CEO, Nokia trebuie să revigoreze vânzările de echipamente de reţea, care generează în prezent 90% din afacerile grupului, în contextul rivalităţii intense cu Ericsson (Suedia) sau Huawei (China).

Odată cel mai mare producător de telefoane mobile din lume, cu o cotă de piaţă de peste 50%, Nokia a ieşit în ultimii ani din top şi a ajuns la o cotă de 3% după ce nu a reuşit să ţină pasul cu inovaţiile aduse de Apple şi Google. Acţiunile companiei au crescut cu 73% începând din septembrie, când a fost anunţată vânzarea diviziei de telefoane mobile către Microsoft.

Nokia are în prezent o capitalizare de piaţă de 19 miliarde euro, faţă de 300 miliarde euro în anul 2000.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO