Business Hi-Tech

Oldrich Priklenk, Gartner: „În economia digitală orice companie va fi o companie de tehnologie. În viitorul apropiat orice obiect mai scump de 300 de lei va fi inteligent sau conectat la internet“

Don Grantham, preşedintele Microsoft pentru Europa Centrală şi de Est

Tehnologia va deveni un element central în viteza de creştere a economiilor şi va juca un rol central în activitatea companiilor şi a diferitelor instituţii, care trebuie să se pregătească pentru un viitor apropiat în care aproape toate obiectele vor avea funcţii inteligente sau vor fi conectate la internet, au declarat participanţii la Microsoft Summit 2015, unul dintre cele mai importante evenimente de business şi tehnologie de pe plan local, care a debutat ieri la Palatul Parlamentului din Bucureşti.

„Tehnologia este un catalizator al creşterii economice care îmbunătăţeşte colaborarea, creşte productivitatea şi inspiră idei noi care alimentează inovaţia şi competitivitatea. Tehnologia permite şi îmbunătăţirea transparenţei şi a eficienţei în sectorul public şi privat“, a spus Don Grantham, preşedintele Microsoft Central and Eastern Europe. „Tehnologia (…) sprijină oamenii şi organizaţiile din România să realizeze mai mult“, a declarat şi Kostas Loukas, directorul general al Microsoft România.

Soluţiile adaptate pentru echipa­mentele mobile (smartphone, tabletă etc.) şi utilizarea platformelor de tip cloud - care înainte erau considerate opţionale de către companii atunci când lansau produse sau servicii - au devenit acum obligatorii, a spus Oldrich Priklenk, reprezentantul companiei de analiză Gartner pentru Cehia, Slovacia şi România. „Acum, utilizarea unei platforme de cloud trebuie să fie prima alegere sau măcar să fie disponibilă. Accesul la un produs sau un serviciu trebuie să fie gândit în primul rând pentru echipamente mobile sau cel puţin trebuie să fie disponibil opţional. Companiile au nevoie de soluţii inteligente de analiză a datelor, care să fie capabile să livreze predicţii şi să se bazeze inclusiv pe date sociale şi informaţii din social media“, a spus reprezentantul Gartner.

El a descris în intervenţia sa în cadrul conferinţei un viitor apropiat în care vom fi înconjuraţi de obiecte inteligente. „Ce va însemna eco­no­mia digitală: aproape toate „lu­crurile“ care costă peste 300 de lei vor fi în viitorul apropiat fie „inteligente“, fie „conec­tate“ (la internet); fiecare clădire va avea sute de senzori, iar fiecare clă­dire de birouri va avea mii de senzori; fiecare proces va fi digital sau digita­lizat; fiecare persoană şi fiecare echipa­ment / maşină va deveni o sursă de date, care va putea fi monitorizată şi utiliza­tă“.

De asemenea, Oldrich Priklenk a mai spus că în „prezentul digital“ dispar diferenţele din trecut dintre companiile de IT şi cele din alte industrii: „Acum fiecare buget este un buget de IT, fiecare companie este o companie de tehnologie, fiecare departament este un start-up hi tech, iar fiecare manager este un manager de tehnologie. Până în 2017 un sfert dintre companii nu vor mai fi competitive pentru că nu vor fi capabile să administreze procesele de transformare digitală“.

El a avertizat că schimbarea va fi una brutală. „Să ne aducem aminte cum în trecut mergeam să cumpărăm un CD din magazin şi cum acum acel business s-a mutat pe internet. A fost o transformare imensă care a fost susţinută de tehnologie“.

Acest articol face parte din parteneriatul cu Microsoft pentru Summitul 2015.

 

Ce au spus participanţii la summit

 

Don Grantham, preşedintele Microsoft pentru Europa Centrală şi de Est

♦ Investiţiile noastre în România vor creşte în continuare. Suntem dedicaţi acestei pieţe şi vrem să lucrăm aici pentru a aduce creştere economică

♦ Există un talent fantastic în IT pe piaţa din România, iar în acest context aici se află unul dintre cele mai mari centre de suport ale companiei din Europa

♦ Tehnologia este un catalizator al creşterii economice care îmbunătăţeşte colaborarea, creşte productivitatea şi inspiră idei noi care alimentează inovaţia şi competitivitatea. Tehnologia permite şi îmbunătăţirea transparenţei şi a eficienţei în sectorul public şi privat

♦ IT-ul a devenit deja o utilitate, este complet integrat în modul nostru de viaţă. Utilizarea tehnologiei va fi tot mai mult legată de experienţe, acesta va fi factorul definitoriu. Totul va fi legat de disponibilitate, de viteză, de securitate

♦ Trăim într-o lume mobile-first, cloud-first

 

Kostas Loukas, directorul general al Microsoft România

Kostas Loukas, directorul general al Microsoft România

♦ Tehnologia este o adevărată forţă care sprijină oamenii şi organizaţiile din România să realizeze mai mult

♦ Investim în România de 18 de ani de zile. Una dintre cele mai mari investiţii a fost cea în centrul global de suport, care are peste 500 de angajaţi. Avem acum peste 700 de oameni în România şi estimăm că vom trece de 1.000

♦ Există şi o dimensiune socială a ceea ce facem, nu suntem doar un partener comercial. Anual facem donaţii de peste 1 milion de dolari în software şi servicii cloud pentru ONG-uri

♦ 450 de start-up-uri de tehnologie sunt susţinute prin programul Microsoft BizSpark şi vrem să creştem şi mai mult numărul lor

♦ România este a doua ţară ca număr de angajaţi pentru Microsoft din regiune, după Rusia

♦ Astăzi, anunţăm un parteneriat cu operatorul de telefonie mobilă Orange România, prin care compania devine un furnizor de soluţii în cloud. Este un anunţ cheie, astfel vom ajunge la un număr mai mare de companii prin soluţiile noastre

♦ De când am preluat mandatul de director general al operaţiunilor Microsoft din România numărul de angajaţi a crescut de la 350 la peste 700

♦ Businessul nostru este unul care se bazează pe oameni, iar ce vedem aici este că sunt mulţi specialişti talentaţi în IT, astfel că vom continua investiţiile aici

 

Oldrich Priklenk, reprezentant Gartner pentru Cehia, Slovacia şi România

Oldrich Priklenk, reprezentant Gartner pentru Cehia, Slovacia şi România

♦ Digitalizarea nu înseamnă lansarea unui portal nou, ci un nou mod de a face lucruri

♦ Directorii de IT sunt cei care trebuie să conducă schimbarea digitală, transformarea digitală

♦ Creşterea bugetelor de IT în regiune va fi de 1%, deci nu va fi o creştere, ci doar o variaţie statistică

♦ Ce va însemna economia digitală: aproape toate „lucrurile” care costă peste 300 de lei vor fi în viitorul apropiat fie “inteligente”, fie “conectate” (la internet); fiecare clădire va avea sute de senzori, iar fiecare clădire de birouri va avea mii de senzori; fiecare proces va fi digital sau digitalizat; fiecare persoană şi fiecare echipament / maşină va deveni o sursă de date, care va putea fi monitorizată şi utilizată; cele mai mari oportunităţi / ameninţări vor fi inovaţiile şi modelele de business digitale; cea mai mare parte a inovaţiilor vor fi bazate pe noi tehnologii şi noi furnizori

 

Violeta Luca, Microsoft

♦ Este important în „cultura de creştere“ să înveţi dar să şi „dezînveţi“ anumite lucruri. Mai ales când ai experţi sau oameni care au avut succes în trecut folosind o anumită metodă. Ei trebuie să accepte să schimbe lucruri care au mers în trecut, care nu mai sunt actuale, şi să înveţe lucruri noi. E vorba de un concept nou: educaţie pe parcursul întregii vieţi.

♦ E mai uşor să implementezi un „growth mindset“ într-o companie mică. Se spune că în companiile mari totul este reglementat şi e greu să schimbi ceva - nu poţi influenţa ce se întâmplă.

 

John Stockdale, Stockdale & Partners

♦ „The growth mindset“ arată că doar prin învăţare poţi câştiga. Greşelile sunt parte din acest proces. Inteligenţa si abilităţile se dezvoltă permanent.

♦ Companiile trebuie să se întrebe cât de dispuse sunt să iasă din zona lor de confort. Viziunea vine de la vârf, restul înseamnă implementarea procedurilor. Dacă vrei doar să ajungi la un target, să reduci bugetul, nu e bine.

♦ Am fost iniţial împotriva tehnologiei, dar mi-am dat seama că dacă nu eşti actual rămâi în urmă. Compania trebuie să adopte tehnologia ca să rămână la zi.

♦ Nu e o regulă general aplicabilă la toate companiile. Ce merge într-un sector sau companie nu merge în alta.

 

Daniel Rusen, Microsoft

♦ Mai mult de 20% din veniturile Microsoft de anul trecut provin din cloud.

♦ Anul acesta scenariul se repetă, businessul creşte. Zona de plată lunară şi plata de consum sunt soluţii foarte avantajoase.

 

Bogdan Lupu, NOD

♦ De la un an la altul, tehnologia evoluează către cloud cu paşi din ce în ce mari. Soluţiile Microsoft se duc în zona de cloud.

♦ Multe firme mici merg spre cloud pentru că acolo găsesc tehnologie enterprise.

♦ Avem multe contracte de implementare şi servicii. Îi sfătuim pe oameni şi le punem la dispoziţie unelte de automatizare,

 

Florin Popa, Orange

♦ Industria este supusă unor transformări, trebuie să fie mult mai mult acolo unde sunt clienţii, trebuie să fie pe teren.

♦ Accesul la tehnologie este mai facil acum. Poţi accesa aplicaţiile oriunde te-ai afla, iar preţurile la telefoane mobile au scăzut. Accesul nu mai este doar pentru elită, nu mai este elitist. Toată lumea are acces acum. Clientul cumpără accesul, telefonul şi produsul software.

 

Irina Vijoli, Microsoft

♦ Sunt 3.000 de companii care dezvoltă soft în România.

♦ Provocările au venit în zona de cloud. A fost o provocare să aducem tehnicieni din zona de IT în zona de business, vânzări, finanţare. Este o schimbare de paradigmă cu impact major pentru toate companiile care dezvoltă software.

♦ Zona de dezvoltatori este extrem de importantă, din punctul de vedere al materiei cenuşii stăm foarte bine, privim cu mare atenţie zona dezvoltatorilor şi alocăm resurse din ce în ce mai mari în acest sector.

♦ Procentajul de outsourcing este foarte mare, vrem să vedem companii care îşi creează proporietate intelectuală şi să contribuim în mod activ la lucrul acesta.

 

Mircea Ciucur, LikeIT

♦ Este evident crescător felul în care s-a transformat zona de programare mai ales în vest, unde s-au înfiinţat foarte multe firme care merg spre crearea propriilor soluţii, nu doar pe servicii de outsourcing.

♦ Practic ai un singur furnizor care oferă o soluţie completă ce cumulează pe lângă soluţii universale şi soluţii personalizate pentru businessul respectiv cu costuri mai mici, cu rezultate bune şi într-un timp cât mai scurt.

 

Oana Terteleac, Microsoft

♦ Încă din septembrie erau 10 milioane de oameni care migraseră la Windows 10.

♦ Windows 10 aduce foarte multe optimizări la securitate, în zona de management şi ajută companiile să răspundă mai bine la malware şi atacuri cibernetice. Windows 10 are cel mai rapid ritm de adopţie în România, şi la stat, şi privat. Există deja piloţi implementaţi în producţie.

♦ Discutăm cu companiile despre funcţionalităţi, ce aduce nou, care sunt lucrurile de valoare pentru utilizatori: un nou browser, mai rapid şi optimizat, mai multe deskopuri virtuale, cu care pot lucra simultan, asigură alt nivel de securitate. Alte discutii sunt pe privacy, securitate, telemetrie.

 

Robert Bălăşescu, Blue Air

♦ Am configurat toate dispozitivele noi pe Windows 10 şi am văzut că sunt stabile, au avantaje care nu erau pe Windows 8 şi încet-încet am decis să migrăm şi din sistemele vechi spre cel nou.

♦ La partea de telemetrie am încercat să implementăm varianta de bază în prima fază pentru a verifica conexiunile între echipamente şi sisteme de operare. Treptat am văzut că putem avea control mai bun pe zona de securitate şi comunicare. Centralizăm şi controlăm mai bine zona de comunicaţii, securitate, zone critice pentru orice organizaţie. E bine că pot primi alerte direct din sistemul de securitate pentru a vedea dacă am o problemă sau nu.

 

Sergiu Neguţ, Maastricht School of Management

♦ Conceptul de “design thinking” se referă la modul în care îşi fac designerii treaba, însă se poate aplica şi în business. Toate companiile vor să crească şi atunci trebuie explorată zona necunoscută care nu se poate face cu instrumentele cu care se explorează lucrurile cunoscute.

♦ Piaţa locală este predictibilă, funcţionează bine şi putem face experimente pentru că utilizatorul este receptiv. Într-o piaţă în care totul merge perfect clienţii pot fi refractari că poate nu merge.

♦ Nu e vorba de o gândire abstractă, ci despre a acţiona. Am făcut workshop-uri în companii pentru ca oamenii să dezvolte businessul prin “design thinking”, în special pentru echipele de vânzări şi marketing, dar şi la nivel de leadership - nu sunt ei mai deştepţi ca angajaţii, deci ar trebui să lucreze împreună.

 

Cristina Metea, Microsoft

♦ Invalidarea acordului Safe Harbour afectează businessul multor companii, care fac parte dintr-un grup internaţional şi transferă date către filiale din SUA sau companii care au furnizori de servicii în SUA. Este şi cazul serviciilor de cloud.

♦ Existau peste 4.000 de societăţi comerciale cu certificare Safe Harbour, care transferau datele în SUA, dintre care doar 800 foloseau şi o altă metodă de transfer.

♦ E o perioadă de neclaritate în prezent. Fiecare companie face evaluări acum şi încearcă să găsească o soluţie. Autoritatea pentru Protecţia Datelor din România a emis un comunicat pentru a clarifica alternativele legale pentru transferul de date.

 

Rob Khazzam, general manager Uber Central Europe

♦ Avem sute de călătorii pe săptămână în Bucureşti. Ne folosim de tehnologie, de GPS astfel încât clienţii noştri să găsească o maşină din apăsarea unui buton.

♦ România este o piaţă care creşte extrem de rapid pentru noi, gradul de utilizare a smartphone-ului este ridicat, utilizatorii ne recunosc brandul şi interacţionează cu partenerii noştri.  

♦ Pentru 2016 avem mai multe planuri, ne dorim să facem serviciul Uber disponibil la nivel naţional, să ne asigurăm că de acest serviciu se pot bucura şi alte persoane care nu sunt din Bucureşti. În plus vrem să ajungem şi în alte ţări cum ar fi Republica Cehă, Slovacia, Lituania şi altele.

 

Nicoleta Fedorovici, Microsoft

♦ Sesizăm nevoia de schimbare, de digitizare, de inovare în cadrul companiilor. Businessurile tradiţionale devin tot mai competitive, apar companii inovative, care schimbă modul de a funcţiona, din nevoia clienţilor şi din perpectiva costurilor. Digitizarea creează multe date, alt model de business, greu de anticipat. 

♦ Analytics este o soluţie integrată care aduce informaţiile din foile de xls, din rapoarte standard, din studii de piaţă, bloguri, site-uri într-un mod consolidat pentru top management. Aduce predicţie în activitate.

♦ Avem industrii care excelează în zona aceasta, altele care îşi încep drumul spre consolidare şi predicţie în business. Segmentul bancar, asigurări, telecom sunt deja prezente. Vedem şi altele venind din urmă, de exemplu zona utilităţilor.

 

Alex Petculescu, Microsoft

♦ Analytics este următorul pas în zona datelor. Până acum cuvintele de ordine erau date istorice, budgeting, controlling. Acum se vorbeşte de nevoia de flexibilitate, de luare a deciziilor pe fapte concrete, pe analiza viitorului, pe previziuni, de segmentarea clienţilor pe criterii care trec de zona clasică.

♦ Informaţiile se dublează în volum, la doi ani. Deci există alţi factori care definesc informaţiile astăzi. O problemă este credibilitatea datelor, cât corespund ele politicilor organizaţiilor.

 

Ovidiu Teodorescu, Brinel

♦ Enterprise Resource Planning (ERP) este o soluţie software care permite accesul instantaneu la orice informaţie gestionată în cadrul sistemului şi facilitează obţinerea de rapoarte în timp real.

♦ În ultimii trei ani am observat o evoluţie accelerată a adoptării soluţiilor ERP în România. Oamenii şi-au dat seama în timpul crizei că nu pot rezista fără informaţii şi fără a putea lua decizii rapid. Toate companiile care au reuşit să iasă din criză încearcă să îşi optimizeze activitatea. Fără ERP este imposibil să conduci un business.

♦ Prin sistemul ERP se aduce un plus de profitabilitate.

♦ Clienţii români cer aplicaţii în cloud, se uită la beneficiarii din Germania şi Suedia. Străinii vor ERP doar în cloud.

♦ Anul viitor va fi o pantă abruptă, dar mersul spre zona cloud are două tăişuri: nu mai sunt proiecte uriaşe de la care să plecăm cu bani mulţi, dar vor fi mult mai mulţi clienţi cărora le dăm soluţiile. Adopţia va fi accelerată în continuare. Încet, România se va încadra în modelul vestic.

 

Cristian Herghelegiu, Gecad Net: Inovaţie fără oameni nu se poate

♦ În 2014 am avut o cifră de afaceri de 4 milioane de euro. Anul acesta avem o creştere de 30% în business-ul de tehnologie.

♦ În 2014, absorbţia soluţiilor cloud a crescut cu peste 100%.

♦ O direcţie pe care se axează Gecad Net este o aplicaţie din pachetul Microsoft 365 pe care lumea o vede ca pe o reţea de social enterprise şi nu o folosesc. Yammer te ajută să obţii productivitate mult mai mare. Tu pui o întrebare şi oamenii din alte colţuri ale ţării îţi răspund. Sunt multe produse pe care utilizatorii nu le folosesc şi care ar putea ajuta compania să aibă o productivitate mai mare.

♦ Inovaţia se face prin oameni, cu tool-uri potrivite. Paşii sunt: organizaţie, oameni corecţi şi instrumente corespunzătoare.

♦ Companiile îşi îmbunătăţesc serviciile în fiecare zi, dar foarte puţine dintre ele au un mecanism coerent prin care să adune informaţii de la clienţi şi de la angajaţi.

 

Andreea Bulisache, Microsoft

♦ Enterprise Strategy este programul prin care Microsoft îmbină consultanţa de business cu cea IT. Microsoft oferă acest serviciu de puţin timp în România, dar în restul organizaţie, de câţiva ani. Felul în care tehnologia susţine serviciile de business este cheia.

♦ Când consumatorii consumă tehnologie, această revoluţie digitală influenţează partea de business. Clienţii aşteaptă mult mai mult de la tehnologia pe care o folosesc. Rolul Microsoft este le permită celor din companii să aibă o viziune mult mai strategică.

♦ Suntem în discuţii cu clienţii noştri, abordare nu e diferită faţă de serviciile de consultanţă, însa presupune implicarea unui “enterprise architect”, care face expertize pe verticale care le permit un nivel de interacţiune la un nivel mai înalt, pentru a maximiza rezultatele.

♦ Majoritatea companiilor mari cu care lucrăm în plan local sunt din vestul Europei, SUA, deci sunt obişnuiţi cu această industrie.  Încercăm să intram în sectoarele bancar şi financiar, IT, oil&gas şi auto. Microsoft a investit mult în extinderea portofoliului pe care îl are pe plan local.

 

Ionuţ Gaotă, Microsoft

♦ Este un boom pe piaţă care se întâmplă în această perioada, la Microsoft se vede interesul la zona de IMM-uri.

♦ Productivitatea începe să crească când se adoptă servicii securizate.

♦ Mobilitatea experienţei pe care o are utilizatorul cu instrumentele de lucru, face ca multe IMM-uri să îşi dea seama ce înseamnă o soluţie de productivitate profesională

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO