Business Hi-Tech

Orange evocă posibilitatea fuziunii cu un rival în România

Stephane Richard, directorul executiv al France Telecom, ar putea oferi noi detalii privind stadiul evaluării operaţiunilor din Europa pe 31 mai, când are loc o întâlnire cu investitorii grupului

Autor: Adrian Stefan Seceleanu

04.05.2011, 23:52 2645

France Telecom, una dintre cele mai mari companii de telecom dinEuropa, va decide în următoarele luni care va fi soarta subsidiareisale din România, indicatorii care urmează să fie luaţi în calculpentru evaluare fiind "potenţialul real de a crea valoare sau decreştere pentru aceste active".

Acuzând "lipsa de acurateţe" a relatărilor din presa din Româniaîn ceea ce priveşte intenţiile grupului, France Telecom a transmisîn după-amiaza zilei de miercuri o poziţie oficială, în limbaromână, în care explică ce variante are în vedere grupul.

"În momentul de faţă grupul France Telecom-Orange nu plănuieştesă îşi vândă operaţiunile din România", potrivit punctului devedere oficial al Orange. Grupul France Telecom susţine că, dupăevaluare, "în cel mai rău caz", compania are diferite opţiuni înfaţă, care nu se limitează la vânzarea completă a companiei. Deremarcat este totuşi că francezii admit în premieră că România arputea fi o nouă piaţă unde şi-ar putea combina operaţiunile cu unrival, la fel ca în Marea Britanie.

"În cel mai rău caz, în urma acestei evaluări s-ar putea luadecizia de a vinde ope­raţiuni, însă, în acelaşi timp, evaluarea arputea sta la baza unor proiecte de consolidare (cum ar fi, deexemplu, joint-venture-ul în Marea Britanie, propunerea de fuziunedin Elveţia sau proiectele de folosire în comun a reţelei înPolonia/Austria). Cu toate acestea, în momentul de faţă nu s-a luatnicio decizie de a vinde sau de a ne consolida operaţiunile de penicio piaţă europeană şi nici nu avem un astfel de proiect în cursde implementare."

Deutsche Telekom e prezent în România prin grupul elen OTE, carecontrolează companiile Romtelecom, Cosmote, Zapp şi Germanos, careau împreună 4,6 milioane abonaţi la televiziune, telefonie fixă şinet fix şi aproape 7 milioane de clienţi pe telefonie mobilă.Cumulate, afacerile companiilor OTE sunt mai mari decât cele alefrancezilor, dar statul român mai are 46% din acţiunileRomtelecom.

În ceea ce priveşte poziţia oficială a France Telecom înlegătură cu evaluarea operaţiunilor din Europa, este totuşi demn deremarcat faptul că grupul nu a prezentat detalii de ce intră şiRomânia în acest proces. Însă o studiere a portofoliului Orange dinRomânia - ţară aflată în "evaluare", faţă de cel din Spania şiPolonia - ţări "scutite" de acest proces, arată că francezii nicinu se gândesc să plece de pe pieţe unde au o puternică bază declienţi pe servicii precum internet fix şi televiziune.

În România, Orange nu are operaţiuni pe piaţa TV şi nici nuoferă internet prin linii fixe. În Spania şi Polonia însă Orangeare câteva milioane de clienţi pe net fix şi oferă şi servicii TV(prin satelit şi internet). De asemenea, în cele două ţări companiaare 12, respectiv 14 milioane de clienţi pe telefonie mobilă, iarvenitul mediu pe utilizator este de 263, respectiv 129 de euro. ÎnRomânia, unde Orange are 10,2 milioane de clienţi pe telefoniemobilă, venitul mediu pe utilizator este de 83 de euro.

Analişti: Restricţiile din Franţa obligă Orange să cautenoi pieţe

France Telecom este forţată să caute noi pieţe cu rate mari decreştere a veniturilor şi profitului pentru că gigantul telecomeste blocat de guvernul Franţei să-şi diminueze costurile cu forţade muncă, cred analişti citaţi de agenţia Bloomberg. "FranceTelecom este în mod esenţial blocată să-şi taie costurile cupersonalul în Franţa de către guvern. Dacă operezi pe o piaţă undemarjele tale de profit sunt limitate în acest mod, singurul lucrupe care poţi să îl faci pentru a avea o creştere mai mare este săforţezi extinderea pe pieţele emergente", a declarat Bruno Lippens,administratorul unui fond de

11 mld. dolari la Pictet Asset Management din Geneva. De când apreluat conducerea grupului în martie 2010, noul CEO StephaneRichard a făcut mai multe achiziţii în Maroc şi Irak, pe lângăbusinessul deja existent în Iordan, Egipt, Senegal şi Coasta deFildeş. El a declarat că France Telecom ar putea cheltui alte 7miliarde de euro pe achiziţii în regiune.

Cum a fost reflectat declinul afacerilor din România Înrapoartele France Telecom
  • Anul 2006
Creşterea bazei de clienţi a fost în mod particular puternicăîn Egipt şi România. Piaţa din România este unul dintreprincipalele motoare de creştere a bazei de clienţi.
  • Anul 2007
Creşterea bazei de clienţi a fost în mod particular puternicăîn România, Egipt şi Mali. Am înregistrat o creştere susţinută aveniturilor în special în România şi Egipt, care sunt principalelemotoare de creştere. Venitul mediu lunar pe utilizator a crescut cu4,9% în 2007, la 10,7 euro, în ciuda scăderii tarifelor deinterconectare. Vânzările de servicii de date mobile au crescutputernic.
  • Anul 2008
Operaţiunile noastre au avut în continuare rezultate foartebune în particular în Franţa şi pe pieţele emergente (cu excepţiaRomâniei, unde competiţia s-a intensificat puternic în trimestrulpatru). România este una dintre ţările cu un potenţial ridicat decreştere. Creşterea numărului de clienţi în trimestrul trei a fostîn particular puternică în România (…).
  • Anul 2009
În operaţiunile din alte ţări decât cele din vestul Europeiveniturile au fost afectate de deteriorarea climatului economic, înmod special România, unde veniturile au scăzut cu 16,7%. În EuropaCentrală, declinul este legat în principal de rezultatele dinRomânia. Scăderea profitului operaţional a fost provocată înspecial de operaţiunile din Europa (în particular de România şiBelgia). Profitabilitatea a fost afectată de dificultăţileeconomice din ţări ca România. Marja EBITDA a scăzut cu 2,5 puncteprocentuale, în principal datorită regresului din România (minus185 mil. euro).
  • Anul 2010
În Europa veniturile au crescut cu 0,9%, excluzând impactulreglementărilor. Creşterea puternică din Belgia, Luxemburg şiMoldova a fost pusă parţial în umbră de declinul din România, dincauza situaţiei economice dificile. În Europa, nivelul profituluioperaţional a scăzut în România şi a rămas stabil în celelalteţări. Profitul operaţional (EBITDA) a scăzut cu 55 mil. euro.

Notă: Datele privind venitul, cota de piaţă şinumărul de clienţi au drept sursă Orange. Datele privind profitulbrut pentru anii 2006-2009, şi evoluţia acestuia, au ca sursădatele raportate de companie la Ministerul de finanţe, care au fosttransformate din lei în euro la cursurile medii anuale leu/euroanunţate de BNR. Profitul brut pe anul 2010 a fost estimat de ZF pebaza anunţului Orange că profitul operaţional (EBITDA) a scăzut cu55 mil. euro.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO