Business Hi-Tech

Retailerul ProGsm: Am ajuns să câştigăm mai bine din vânzarea de cartele prepay

Retailerul ProGsm: Am ajuns să câştigăm mai bine din vânzarea de cartele prepay
15.07.2010, 23:38 88

Creşterea abruptă a numărului de facturi neplătite pentruabonamentele de telefonie mobilă, combinată cu o scădere anumărului de contracte noi şi a achiziţilor de mobile şi accesorii,a lovit anul trecut puternic reţelele mici de retail GSM, care aufost nevoite să-şi restructureze drastic activitatea pentru a nuieşi de pe piaţă.
"Din martie 2009 targetul de vânzări a fost ratat în fiecare lună,abia în mai 2010 am reuşit să ne încadrăm în obiectivele propuse",rezumă Mihai Cepeha, directorul unei mici reţele de magazine dinMoldova, problemele cu care s-a confruntat pe fondul recesiunii.Compania şi-a redus anul trecut la jumătate nivelul încasărilor, atrecut de la profit pe pierderi şi a renunţat la 10 din 24 demagazine.
Care a fost motivul acestei restructurări drastice? Şeful ProGsm,companie înfiinţată în 2001 care a renunţat în 2006 laparteneriatul cu Vodafone pentru Cosmote, spune că o mare partedintre probleme au fost cauzate de numărul mare de clienţi care nuşi-au mai plătit facturile.
"Volumul pierderilor a fost mare în special din cauza neplăţiifacturilor de către clienţi pentru abonamente. Pierderile sunt depatru ori mai mari decât câştigurile realizate la un abonament încazul neplăţii facturii de către un client şi pentru că am avut şiluni cu peste 30% rată de dezactivare, automat această linie debusiness a devenit generatoare de pierderi nete." Anul trecutcompaniile de telefonie mobilă au fost lovite puternic derecesiune, încasările operatorilor scăzând cu 400 mil. euro, de la2,8 mld. euro în 2008 la 2,4 mld. euro în 2009.
Reţelele mici de retail primesc un comision de la operatorii detelefonie mobilă pentru clienţii care încheie abonamente, însă dacăutilizatorii nu-şi mai plătesc facturile, atunci profitul devinepierdere, explică şeful ProGsm.
"Operatorul practic nu pierde în momentul când un client aflat înperioada minimă contractuală nu îşi plăteşte factura pentru cătransferă către dealer toată pierderea. Toată subvenţia pentrutelefonul mobil plus comisionul dealerului se retrag dinremuneraţie. Ceea ce încearcă operatorul de obicei să recuperezeeste doar factura neachitată de client. (…) Din păcate dealerulsuportă aproape toată pierderea şi de aceea noi trebuie să nerecuperăm pierderea de la client, prin firme de recuperare".
Pe lângă produsele şi serviciile Cosmote, compania vinde şi carteleprepay de la Orange şi Vodafone - business care a crescut pe fondulcrizei. "Vânzările de cartele au devenit din păcate cea maiimportantă sursă de venit, pentru că în acest domeniu nu existărisc de neplată. Retailerul speră însă ca după restructurareaactivităţii şi implementarea unui nou concept de magazin să-şiatingă ţintele de vânzări. Compania ProGsm este deţinută integralde Viorica Candidatu.
Cei mai mari retaileri GSM de pe piaţă sunt Germanos, Fonomat şiEuro-GSM.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO