Business Hi-Tech

UE: Am putea plăti 160 mld. euro pe şanţuri ca să avem net rapid

UE: Am putea plăti 160 mld. euro pe şanţuri ca să avem net rapid

Neelie Kroes, comisarul european pentru agenda digitală: Nimic nu este mai deranjant pentru cetăţeni decât decopertarea drumurilor şi săparea de şanţuri şi nimic nu este mai deranjant pentru întreprinderi decât birocraţia inutilă.

Autor: Adrian Seceleanu

30.04.2012, 00:04 1499

Uniunea Europeană ar putea ajunge în situaţia "deranjantă" de a cheltui până la 160 de miliarde de euro pe săparea de şanţuri şi decopertarea drumurilor pentru a instala noile reţele de comunicaţii care să asigure tuturor cetăţenilor din spaţiul comunitar acces la internet de mare viteză, iar această situaţie este inacceptabilă, a declarat Neelie Kroes, comisarul european pentru agenda digitală.

Kroes a cerut companiilor telecom, de construcţii sau din alte domenii să propună idei care să ducă la reducerea costurilor aferente lucrărilor civile necesare pentru instalarea la nivelul UE a unor reţele de fibră optică de mare viteză. Estimările arată că pentru a oferi tuturor cetăţenilor UE acces la net de mare viteză costurile de instalare a unor noi reţele ar ajunge la 200 de miliarde de euro, din care până la 80% ar fi cheltuieli pentru lucrări civile.

"Dacă vrem să introducem servicii de net rapid în întreaga Europă, este necesar să reducem costurile aferente lucrărilor civile necesare în acest scop. Este necesar să testăm idei concrete care vizează reducerea costurilor şi facilitarea atât a accesului la această infrastructură, cât şi a reutilizării şi partajării acesteia. Nimic nu este mai deranjant pentru cetăţeni decât decopertarea drumurilor şi săparea de şanţuri şi nimic nu este mai deranjant pentru întreprinderi decât birocraţia inutilă", a spus Kroes.

"Lucrările de infrastructură reprezintă până la 80% din totalul costurilor de investiţii în banda largă. Această pondere ridicată se datorează lipsei de coordonare a proiectelor de geniu civil, gradului insuficient de reutilizare a infrastructurii existente şi absenţei cooperării între diferiţii actori. De exemplu, societăţile din sectorul apei, al energiei şi al căilor ferate dispun adesea de propria infrastructură, astfel încât decopertează drumuri şi sapă şanţuri fără să-şi coordoneze activitatea cu cea a societăţilor de telecomunicaţii. În plus, introducerea mai rapidă a benzii largi este împiedicată de procedurile îndelungate, opace şi greoaie care trebuie respectate pentru obţinerea drepturilor de trecere şi a tuturor autorizaţiilor necesare la nivel naţional sau local", potrivit datelor comunicate de Comisia Europeană.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO