Business Internaţional

Atacurile militanţilor houthi de la Marea Roşie: care sunt efectele până acum şi ce ar putea urma? Comerţul prin canalul Suez s-a înjumătăţit, fregatele UE escortează nave, nesiguranţa persistă

Atacurile militanţilor houthi de la Marea Roşie: care...
Foto: Profimedia

Autor: Catalina Apostoiu

10.04.2024, 00:06 188

Marea Roşie, o arteră vitală pen­tru comerţul mondial, a devenit o zonă de tensiuni extreme din cauza atacurilor rebelilor Houthi din Yemen. Criza, care persistă din oc­tom­brie 2023, a perturbat operaţiu­nile maritime, ameninţă securitatea regională şi a iscat îngrijorări cu privire la impactul asupra mediului.

Atacurile asupra navelor din Marea Roşie au redus traficul prin Canalul Suez, cea mai scurtă rută maritimă dintre Asia şi Europa, prin care trece în mod normal aproxi­mativ 15% din volumul global al comerţului maritim, cu 50% în primele două luni ale acestui an, se arată într-un blog al Fondului Mo­netar Internaţional.

Aceste perturbări ar putea afecta temporar unele lanţuri de aprovi­zionare în ţările afectate şi provoca presiuni în sensul creşterii inflaţiei, în parte datorită costurilor mai ridicate de transport.

Până acum, aceste creşteri, deşi importante, rămân semnificativ mai reduse decât cele consemnate în fazele finale ale crizei COVID-19, arată Marion Jansen, director în cadrul OCDE.

Totuşi, avertizează acesta, repercusiunile ar putea deveni mai severe dacă nesiguranţa va persista. Estimările OCDE sugerează că o dublare a costurilor de transport, dacă va persista, ar adăuga 0,4% inflaţiei din ţările OCDE după aproximativ un an.

Fregatele UE au ajutat 68 de nave comerciale să treacă de blocada de la Marea Roşie, însă atacurile continuă, notează EUobserver.

„Până acum, toate navele comer­ciale au fost protejate, şi toate navele care au solicitat protecţia UE au fost escortate“, a declarat Vasileios Gryparis, amiral grec care se ocupă de operaţiunea navală UE din regiune.

Misiunea UE Aspides a escor­tat 68 de nave de la începerea activi­tăţii pe 23 februarie, a arătat acesta.

O misiune anti-Houthi condusă de SUA, cât şi nave de război iranie­ne şi ruseşti sunt active în Marea Roşie pe fondul temerilor că conflic­tul din Gaza s-ar putea transforma într-unul mai amplu.

Atacurile rebelilor Houthi au vizat vase comerciale din diverse ţări, iar deşi nicio navă nu s-a scufundat, situaţia a avut un impact semnificativ asupra comerţului maritim regional, potrivit Modern Diplomacy.

Primele de asigurări au crescut considerabil. Cel mai semnificativ impact are legătură cu rerutarea navelor de mărfuri prin porturile africane, ceea ce a crescut timpul de transport şi costurile cu carburanţii de trei ori. Unele companii şi-au suspendat complet operaţiunile din regiune, acest lucru ducând la întârzieri şi perturbări în lanţul global de aprovizionare.

Atacurile de la Marea Roşie au provocat o cascadă de provocări economice şi pentru ţările africane, acestea fiind nevoite să ia măsuri pentru a diminua impactul asupra inflaţiei şi stabilităţii economice în regiune, conform globaltrademag.com.

Rolf Habben Jansen, şeful Hapag-Lloyd, lider global în transportul maritim containerizat, a avertizat recent în cadrul unui interviu pentru Bloomberg că situaţia de la Marea Roşie ar mai putea dura câteva luni pentru că atacurile continuă. Companiile de transport îşi reconfigurează în continuare rutele, iar costurile mai mari sunt trecute mai departe către consumatori.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO