Business Internaţional

Business Magazin. Ce se ascunde în spatele Barbie, fenomenul care a colorat toată planeta în roz, fiind un business de câteva miliarde de dolari. Adevărata ţintă nu a fost filmul, ci vânzarea de produse

Autor: Tibi Oprea

10.09.2023, 14:27 526

Dacă înainte de lansarea filmului Barbie, regizat de Greta Gerwig, valoarea brandului omonim, parte din portofoliul gigantului Mattel, era estimată la aproximativ 700 milioane de dolari, aşteptările sunt ca aceasta să depăşească în curând 1 miliard în condiţiile în care isteria născută în jurul peliculei se va menţine. Barbie a fost unul dintre cele mai aşteptate filme ale deceniului, iar fenomenul s-a propagat şi în lumea businessului şi a investiţiilor. Ce câştigă producătorul celebrei păpuşi din noul trend mondial şi cine mai culege roadele buzzului creat?

Prima păpuşă Barbie a fost dezvăluită publicului în 1959, iar Mattel, compania americană care le produce, s-a listat pe Bursa de la New York chiar un an mai târziu. În 1961 a fost introdusă şi păpuşa Ken, partenerul lui Barbie, iar în 1962 a fost lansată prima casă de păpuşi, Barbie Dreamhouse. Popularitatea brandului a decolat în anii ’60, vânzările ajungând la aproape 1 miliard de dolari până la începutul anilor ’90. Mattel era lider în producţia de jucării în rândul companiilor listate la bursă.

Compania a intrat însă în declin în următorii ani pe fondul lipsei diversităţii de produse şi al promovării unui aspect fizic nerealist, astfel că în martie 2015 Hasbro prelua poziţia de lider, cu o capitalizare de 7,78 mld. dolari, faţă de 7,66 mld. dolari cât avea Mattel atunci. Pentru a înlătura criticile, compania a decis să introducă în 2016 şi o linie de păpuşi mai incluzivă, iar doi ani mai târziu a fost numit un nou CEO, Ynon Kreiz, cel care a venit cu strategia de a produce jucării care pot fi translatate în filme de succes. Aşa cum a fost cazul luna trecută.

Lansarea filmului Barbie a atras un val uriaş de reacţii şi articole – despre calitatea producţiei sau jocului actorilor, despre ce propune şi promovează şi în general despre orice a produs un declic în minţile oamenilor – devenind în scurt timp un hot topic al momentului. Acesta nu este un astfel de articol. Nu voi scrie despre film, ci despre impactul pe care l-a avut şi îl are în lumea businessului şi a investiţiilor iconicul brand al Mattel, astăzi al patrulea cel mai mare producător de jucării în funcţie de vânzări (5,4 mld. dolari) după LEGO (9,3 mld. dolari), Bandai Namco (7,5 mld. dolari) şi Hasbro (5,9 mld. dolari).

Citiţi continuarea pe www.businessmagazin.ro

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO