Banca centrală a Ungariei a dus dobânda de politică monetară în doar doi ani de la 0,6%, una dintre cele mai scăzute cote din regiune, la 10,75%, unul dintre cele mai ridicate niveluri, aproape niciodată folosit de băncile centrale moderne. În 2020 trebuia combătute presiuni deflaţioniste puternice. Anul acesta inflaţia accelerează şi a scăpat de sub control chiar dacă guvernul a plafonat preţurile energiei şi carburanţilor.
Pentru că rămâne fără bani, cheltuiţi cu generozitate în campania electorală din 2022, executivul de la Budapesta restrânge treptat plafonările de preţuri, dar îi asigură pe unguri că plătesc cea mai ieftină energie din Uniunea Europeană, avertizându-i, totodată, că Europa a intrat într-o eră a crizelor.
ÃŽntre timp, retailerii de carburanÅ£i anunţă probleme de furnizare ÅŸi producÅ£ie ÅŸi că există pericolul apariÅ£iei unor penurii de benzină ÅŸi motorină dacă nu sunt înlesnite importurile ÅŸi dacă guvernul nu renunţă la a mai plafona preÅ£urile. Importurile sunt scumpe, ceea ce ar însemna presiuni mai mari pe buget ÅŸi pe vânzători dacă limitele de preÅ£ sunt menÅ£iÂnute. Forintul a ajuns în urmă cu câteva luni una dintre cele mai slabe monede din lume. O monedă naÅ£ională în deÂpreciere înseamnă inflaÂÅ£ie mai puternică.
Presa străină scrie cum ungurii îşi pierd înÂcrederea în forint ÅŸi trec la euro. ÃŽn unele secÂtoaÂre economice, comÂpaniiÂle au început să-ÅŸi ancoreze preÅ£urile de moneda unică euÂropeană, deÅŸi guvernanÅ£ii unguri nici nu vor să audă de adoptarea euro, notează Reuters. Premierul Viktor Orban, în schimb, îşi radicalizează discurÂsurile populiste ÅŸi extremiste, neliniÅŸtindu-ÅŸi vecinii, dar ÅŸi atrăgând atenÅ£ia lumii asupra sa.
Premierul maghiar a ajuns cel mai cuÂnosÂcut lider politic est-european. Orban a preluat conducerea guvernului în 2010, stabilind ca obiectiv principal crearea de locuri de muncă ÅŸi reindustrializarea economiei. Ungaria i-a atras astfel, printre alÅ£ii, pe toÅ£i marii conÂstructori auto germani, devenind o economie concentrată pe sectorul auto.
AceÅŸtia au ajutat la crearea a zeci de mii de locuri de muncă, dar o mare parte din ele sunt subvenÅ£ionate de stat. De asemenea, Orban a încurajat creÅŸterea economică pe datoÂrie, prin credit ieftin, ÅŸi prin exÂporturi, ajutate prin devaloriÂzaÂrea forintului. Din 2010, moÂneda ungurească ÅŸi-a pierÂdut mai mult de jumătate din valoare, în timp ce deficitul buÂgetar ÅŸi cel comercial au crescut.
Analiştii avertizează că dacă plafoanele de preţ cedează, inflaţia va exploda. Site-ul de ştiri independent Válasz Online scrie, citând doi economişti maghiari de prestigiu, că în 2023 Ungaria va avea cea mai rapidă inflaţie din Europa.
Instabilitatea forintului este pe măsura instabilităţii preÅ£urilor. Banca centrală este prima din UE care a început în actualul puseu inflaÅ£ionist să majoreze doÂbânzile. Cea mai recentă majorare a fost de un punct procentual, un pas enorm, la 10,75%, un nivel extrem, rar folosit de băncile centrale în era modernă, arată Budapest Business Journal.
InflaÅ£ia „extraordinar de puternică“ face ca moneda de 5 forinÅ£i să valoreze mai mult ca materie primă decât ca instrument de plată. De aceea, un politician maghiar a cerut reÂtragerea ei din circulaÅ£ie. Guvernul a încercat să tempereze ÅŸocul inflaÅ£iei asupra puterii de cumpărare prin plafonări de preÅ£uri la unele alimente ÅŸi servicii de bază.
Cu energia şi gazele naturale este mai uşor, pentru că sectoarele de profil sunt controlate de stat.
Însă situaţia este complicată şi se complică şi mai mult pe piaţa carburanţilor. Acolo, numărul de beneficiari ai plafonărilor a fost restrâns treptat, prioritari fiind populaţia şi agricultorii.
Mai multe benzinării independente mici s-au plâns că astfel de politici le vor duce în faliment. Mai recent, cel mai mare producător de carburanţi, Mol, care asigură în totalitate consumul din Ungaria, a anunţat că trebuie să-şi închidă de urgenţă rafinăria pentru reparaţii şi a atenţionat că pot să apară penurii dacă pe piaţă nu vor ajunge benzină şi motorină din import.
Guvernul a intervenit prin dispunerea eliberării a un sfert din rezervele strategice de carburanţi, dar acestea nu sunt suficiente pentru acoperirea cererii interne.
Dacă actualele plafonări de preţ sunt menţinute, nimeni din Ungaria nu va importa carburanţi, au avertizat oficialii de la Mol. Luna trecută, lanţul de benzinării al grupului a înjumătăţit limita de cantitate de carburanţi cu care poate fi alimentată o maşină pe zi.
Ca răspuns la problemele de aprovizionare, gigantul occidental Shell a închis activitatea la cinci benzinării.
Plafonările ar trebui să dureze până în octombrie, dar guvernul rămâne fără bani. Pentru a face rost de noi resurse financiare, Budapesta a reformat rapid codul fiscal pentru a putea taxa mai mult afacerile mici. Este supraimpozitat şi Mol. Analiştii avertizează că dacă plafoanele de preţ cedează, inflaţia va exploda. Site-ul de ştiri independent Válasz Online scrie, citând doi economişti maghiari de prestigiu, că în 2023 Ungaria va avea cea mai rapidă inflaţie din Europa. O salvare pentru guvernul lui Orban ar fi bani din fondurile europene, dar pentru a-i primi trebuie să pună capăt disputei cu Comisia Europeană privind protejarea valorilor democratice în Ungaria. Sunt semne că Orban cedează.
Dacă actualele plafonări de preţ sunt menţinute, nimeni din Ungaria nu va importa carburanţi, au avertizat oficialii de la Mol. Luna trecută, lanţul de benzinării al grupului a înjumătăţit limita de cantitate de carburanţi cu care poate fi alimentată o maşină pe zi.