China este pe cale să devină principalul rival economic al Germaniei. Cea mai mare economie europeană se simte ameninţată de influenţa în creştere a chinezilor în economia mondială

22 aug 2017 Autor: Catalina Apostoiu

Un grup din China, Great Wall, s-a arătat interesat să achiziţioneze în întregime sau o parte din producătorul auto italiano-american Fiat Chrysler.

Prima incursiune a Great Wall pe piaţa auto europeană a fost producţia de maşini prin parteneriatul Litex Motors din Bulgaria şi s-a încheiat cu un dezastru. Litex Motors şi-a cerut falimentul la începutul acestui an. Alte proiecte chineze din Europa au avut mai mult succes.

În Germania, compania chineză Midea a cumpărat producătorul de roboţi Kuka, emblematic pentru tehnologia germană. Afacerile Kuka prosperă. Prosperau şi înainte de preluare, dar Midea va deschide nemţilor accesul pe uriaşa piaţă a Chinei. China va beneficia în măsură poate mai mare de tehnologia nem­ţească. Mai recent, grupul chinez HNA a cumpărat o participaţie de 82,5%, în valoare de 15,1 milioane de euro, la aeroportul Frankfurt-Hahn de la guvernul landului Renania-Palatina.

HNA se pregăteşte să liciteze şi pentru concesionarea aeroportului Belgradului.

Transportul este vital pentru comerţul companiilor Chinei. În pofida deciziei recente a autorităţilor chineze de a frâna ritmul achiziţiilor companiilor locale de peste hotare, noi tranzacţii continuă să fie anunţate.

Recent adoptata strategie de dezvoltare economică „Made in China 2025“ este în special privită drept o ameninţare uriaşă pentru baza eco­nomică a Germaniei, arată Christian Rusche de la think tank-ul IW din Cologne, citat de Deutsche Welle.

Lansat la mijlocul anului 2015, Made in China 2025 este un program guver­namental chinez menit să genereze investiţii susţinute în diverse sectoare orientate către viitor şi în special în automatizarea proceselor de producţie. Acest lucru înseamnă că China ţinteşte în mod direct sectoare cheie ale economiei germane. Industria auto germană este în special ame­ninţată în condiţiile în care cotele chineze pentru autovehiculele electrice vor forţa dezvoltarea rapidă a capa­cităţii de producţie a ţării în acest sector.

Potrivit economistului Rusche, nu este vorba de o dorinţă a Chinei de eliminare a Germaniei drept concu­rent, ci de una de substituire a impor­turilor, de dezvoltare a tehnologiilor cheie pe plan local.

Ce poate face Germania? În primul rând, să-şi menţină avansul din punct de vedere al tehnologiei şi calităţii, deşi acest lucru poate deveni mai dificil pe viitor, susţine Rusche. Un alt avantaj pe care Germania ar trebui să-l păstreze este cel al infrastructurii superioare. Un alt element strategic ar fi ca producă­torii germani de sisteme de producţie să ofere pachete mai cuprinzătoare care să includă nu numai echipament auto­matizat, ci şi operare de la distanţă şi mentenanţă.

În general, Germaniei îi va fi dificil să concureze cu sectoare în care China investeşte masiv din moment ce China are costuri mult mai scăzute legate de forţa de muncă şi o forţă de muncă mult mai mare, cât şi capacitatea de a investi puternic într-un sector recurgând la subvenţii directe sau indirecte de stat, spune economistul IW.

Însă, vor exista probabil diverse pieţe de nişă şi tehnologii specializate unde companiile germane vor continua să domine, arată acesta.

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 22.08.2017

 
Cuvinte cheie:
China
, rival economic
, Germania
, amenintare
, economie mondiala
, tehnologie
Vizualizari:
Printeaza
zf.ro
Închide