Business Internaţional

Conceptul de "criza" a devenit aliatul retailerilor britanici care vor sa convinga consumatorii sa cumpere din nou

19.11.2008, 19:54 22

De asemenea, publicatiile rivale, Best si Marie-Claire, vestesc "moda in vremuri de criza a creditelor" pe prima pagina, scrie The Wall Street Journal. Criza creditelor a condus la implicatii mult mai profunde decat programele de salvare derulate in cazul bancilor. Termenul s-a infiltrat puternic in cultura populara, devenind o lozinca indreptata catre britanicii care nu aveau anterior nicio conexiune cu sectorul financiar. Vanzatorii si retailerii invoca criza pentru a transmite exact opusul si pentru a-i determina pe consumatori sa cheltuiasca.

Retailerul britanic Selfridges a inceput sa comercializeze o noua linie de dulciuri numita "criza creditelor". Compania a vandut 5.000 de pachete in valoare de 3,99 lire sterline (4,76 euro) fiecare, continand bomboane de caramel glazurate cu ciocolata. Acestea constituie in prezent unul dintre cele trei cel mai bine vandute produse ale departamentului de cofetarie de la Selfridges.
Henry Kaye, o companie care vinde online sau catre alti retaileri rochii de mireasa, a lansat pe site-ul oficial o sectiune numita "Stil de nunta caracteristic crizei creditelor - Nunti in functie de buget", unde clientii pot gasi "rochii pentru domnisoare de onoare" la mai putin de 84 de dolari (100 de euro). Proprietarul Sharon Gavin a declarat ca prin aceasta noua sectiune, vanzarile au fost stimulate. "Criza creditelor este subiectul fierbinte in acest moment. Toata lumea discuta despre aceasta."
In prezent, americanii nu sunt singurii care strang cureaua cand vine vorba de finante personale, alimentand brusc sicul ieftin si moda recesionista. Si englezii se trezesc din euforia consumerismului care a generat o perioada indelungata de cheltuiala neintrerupta.
Nu cu mult timp in urma, un numar insemnat de englezi considerau calatoriile pentru cumparaturi la New York o modalitate economicoasa de a cheltui lirele sterline, monede cu greutate. Magazinele incercau sa rivalizeze prin comercializarea alimentelor organice, iar casele erau scumpe, insa creditele erau relativ ieftine.
Totusi, perioada de boom economic a Marii Britanii s-a prabusit, pe masura ce a cincea mare economie a lumii se pregateste de prima recesiune de dupa anii '90. Englezii sunt afectati de o majorare a ratei somajului si a inflatiei generate de cresterea preturilor alimentelor si a facturilor la utilitati, in timp ce valoarea caselor detinute se afla intr-un declin pronuntat. Chiar si inainte ca prezenta criza sa se manifeste, consumatorii din Marea Britanie au insumat datorii personale superioare oricarei alte tari dezvoltate, potrivit Organizatiei pentru Cooperare si Dezvoltare Economica, cu sediul la Paris. Situatia pietei muncii este destul de precara. Sectorul financiar al Marii Britanii genereaza aproximativ o cincime din locurile de munca existente in tara, comparativ cu numai 6% in SUA. Astfel este explicabil de ce discutiile despre programele de bailout ale bancilor apar in paginile revistelor si in cadrul talk-show-rilor radiofonice.
Retailerii din Marea Britanie resimt puternic turbulentele economice: vanzarile din acest sector s-au diminuat cu 2,2 procente in octombrie comparativ cu perioada similara din 2007, potrivit Consortiului englez de retail.
Vanzarile totale s-au redus cu o rata anuala record, pentru prima data dupa aprilie 2005. Declinul a fost afectat preponderent de vanzarile diminuate pentru produse gospodaresti si imbracaminte, determinand magazinele sa recurga la o serie de tertipuri pentru a-i convinge pe englezi sa cumpere din nou.
In prezent, vanzatorii din toate domeniile utilizeaza criza creditelor pentru a-si promova marfurile. In timp ce unii acorda discounturi considerabile, altii se concentreaza asupra economiilor realizate de clienti prin achizitionarea anumitor bunuri.
O reclama pentru serviciile de telefonie mobila ale celui mai mare retailer englez, Tesco, promovata in statiile de autobuze din intreaga tara, anunta: "Tesco Mobile. Nu alimenteaza criza creditelor dvs.".
Retailerul online AOL ofera noua produse pentru "a putea combate criza creditelor". Este inclusa o cafetiera in valoare de 234 de dolari (187 de euro), menita sa faca consumul cafelei un obicei posibil, potrivit site-ului, si o carte de bucate chinezeasca care sa reduca cheltuielile realizate de englezi in restaurante. AOL precizeaza ca lista a atras cu aproximativ 25-30% mai multi vizitatori decat restul produselor promovate pe site.
"Incercam sa fim cat mai relevanti cu putinta", a declarat Sean O'Connel, director european al departamentului de vanzari pentru AOL.
"Notiunea de criza a creditelor a devenit o modalitate utila noua prin care indicam clientilor ca exista o cale de a economisi niste bani."
Traficul de vizitatori s-a majorat la magazinul de mobila Chest of Drawers dupa ce acesta a plasat luna trecuta o reclama vizibila din exterior. Banda desenata de pe cutiile de carton arata o familie aflata la ora mesei. Un copil intreba: "Criza creditelor e un nou tip de cereale?".
Reclama a fost realizata pentru a convinge consumatorii ca inca isi mai pot permite sa achizitioneze obiecte esentiale, a afirmat Kim Corbett, proprietarul magazinului. "Oamenii sunt oripilati. Am incercat sa indulcim situatia."
Cercetarile efectuate de firma de consultanta Envision Retail din Londra au aratat ca in prezent consumatorii invoca criza lichiditatilor ca principal motiv pentru care nu mai cumpara produse.
Adresandu-se in mod direct crizei, retailerii incearca sa inverseze logica conventionala, spune directorul Jason Kemp. "E ca si cand le-ai spune ca au voie sa cumpere produsul respectiv pentru ca acela sfideaza criza creditelor."
"In momentul acela, este mult mai probabil ca ei sa cumpere."
Indraznete sau subtile, mesajele nu functioneaza in cazul tuturor cumparatorilor.
La un magazin River Island, Liz Wakefield, locuitoare a Londrei, a pus inapoi pe raft o geanta din imitatie de piele de sarpe, in valoare de 60 de dolari. Pentru prima data in ultimii ani, stilata femeie in varsta de 28 de ani a rezistat tentatiei de a achizitiona o noua haina sau o noua pereche de cizme. In ceea ce priveste salariul sau, o majorare anuala a fost amanata pana dupa vacanta de iarna. In aceste conditii, la care se adauga cresterea cheltuielilor cu chiria sau cu asigurarea incalzirii, Wakefield a afirmat ca "prefer sa caut peste tot inainte de a-mi lua ceva".
Discounturile nu au fost suficiente pentru a o convinge nici pe Diane Gould. Pensionara in varsta de 68 de ani, fost manager, a pus recent deoparte o gentuta roz ce intra la o promotie de reducere de pret de 50% in magazinul Debenhams. "Nu stiu ce se intampla. Intr-o zi, guvernul ne salveaza si a doua zi ne dam seama ca nu am fost ajutati. Exista atata incertitudine", s-a plans Gould. "Ador aceste gentute, in mod normal mi-as fi cumparat una."

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO