Business Internaţional

Criza ar putea face din Grecia liderul mondial al industriei transportului naval de containere, în locul Germaniei

Criza ar putea face din Grecia liderul mondial al industriei transportului naval de containere, în locul Germaniei

Autor: Ioana Nita

15.08.2012, 00:08 2725

Transportatorii navali de con­tainere din Grecia ar putea deveni li­deri mondiali în industria de profil, luând locul Germaniei, care controlează aproxi­mativ 40% din piaţa mondială, pentru că în prezent două treimi din flota maritimă germană se confruntă cu mari probleme financiare din cauza turbulenţelor eco­nomice mondiale, în timp ce armatorii greci stau pe un munte de bani.

Transportatorii de containere din statul elen profită de pe urma problemelor financiare cu care se confruntă companiile germane din industria de profil, aceştia cumpărând firmele intrate în insolvenţă la preţuri de chilipir după ce în perioada de boom al comerţului maritim şi-au vândut navele pentru câştiguri uriaşe, scrie The Telegraph.

"Grecii au o grămadă de bani. Ei sunt complet izolaţi de problemele politice ale Greciei. În timpul perioadei de boom au vândut navele la preţuri mari, iar acum le răscumpără pentru o fracţiune din acel preţ", a afirmat Dimitris Morochartzis, analist la Lloyd's List Intelligence, companie de consultanţă specializată în transportul maritim.

Grupul grec Costamare a cheltuit 1,2 miliarde dolari din 2011 până în prezent pentru a-şi extinde flota, iar luna trecută a cumpărat compania germană Stadt Lubeck, aflată în insolvenţă, pentru 11,3 milioane dolari. Un detaliu frapant al tranzacţiei este că banca germană HypoVereinsbank a finanţat grupul grec în detrimentul transportatorilor germani.

"Îi plac mai mult pe clienţii greci decât pe noi", a spus un reprezentant al unei firme germane.

Companiile greceşti sunt sprijinite de băncile din China, a afirmat Giorgos Xiradakis, analist în cadrul companiei de consultanţă XRTC. Premierul Chinei Wen Jibao a promis acum doi ani că băncile chineze vor acorda credite de 5 mld. dolari industriei de transport din Grecia. Promisiunea făcea parte dintr-un plan al Chinei care avea două obiective, ca ţara să câştige teren pe piaţa din UE şi să ofere finanţare pentru industria de construcţii a navelor din zona celui mai lung fluviu din Asia, Yangtze, care în prezent are mari probleme.

Peste 100 de fonduri care finanţează transportul maritim de marfă din Germania şi-au încetat deja activitatea, iar alte 800 sunt ameninţate de intrarea în insolvenţă din cauza crizei din industria transporturilor de containere care se manifestă la nivel global. Germanii au acţionat greşit în perioada de boom economic, când au investit în exces, iar de atunci se chinuie să facă faţă datoriilor şi numărului mare de nave deţinute. Importurile din America de Nord de mărfuri prin transportatorii de containere s-au redus cu 7,5%, iar cele din Asia cu 9%. Volumele intrate în regiunea mediteraneană s-au diminuat cu 16%, această scădere reflectând puternica recesiune din Grecia, Italia şi Spania.

Reprezentanţii Commerzbank, cel de-al doilea cel mai mare finanţator al industriei navale la nivel mondial şi proprietarul unei flotile de nave executate silit, au declarat că instituţia va opri complet finanţarea de 20 miliarde euro pentru armatori cu scopul de a minimiza riscurile şi a bloca capitalurile pe fondul unor reglementări bancare mult mai stricte ale UE.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO