Business Internaţional

Daimler, Renault si Nissan se aliaza pentru a lupta de la egal la egal cu gigantii VW si Toyota

Daimler, Renault si Nissan se aliaza pentru a lupta de la egal la egal cu gigantii VW si Toyota

FOTO: Reuters

07.04.2010, 23:08 245

Parteneriatul le va permite celor trei companii crestereacompetitivitatii prin impartirea costurilor de dezvoltare si atehnologiilor din domeniul auto, precum si majorarea profiturilorcombinate cu circa 2 mld. euro in urmatorii cinci ani.

Sub incidenta acestui acord, constructorul german Daimler vaceda 3,1% din actiuni catre Renault si Nissan. Totodata, germaniivor prelua, la schimb, cate 1,5% din actiunile companiilor Renaultsi Nissan, care au format un parteneriat inca din anul 1999.

Daimler va emite 32,9 milioane de actiuni, evaluate la circa1,17 miliarde de euro, in favoarea Renault si Nissan, potrivit unordocumente depuse la ministerul japonez de finante, scrie Bloomberg.In acelasi timp, Nissan va ceda 89 de milioane de actiuni catreRenault.

Parteneriatulcelor trei companii va aduce brandurile Mercedes si Smart maiaproape de autovehiculele din portofoliul Renault si Nissan,printre care se numara si Dacia.

"Motivul acestui schimb de pachete de actiuni este acela de aincuraja o colaborare mai profunda, nu doar proiecte individuale",a declarat Carlos Ghosn, director executiv al Renault - Nissan,citat de The Wall Street Journal.

Profit suplimentar de 400 mil. euro pe an

"Daca evaluam toate profiturile pe care le vom realiza din acestparteneriat, acestea se vor situa la circa 2 miliarde de euro inurmatorii cinci ani. Aceasta inseamna un profit suplimentar de 400de milioane de euro in fiecare an", a explicat Ghosn.

Pe de alta parte, el a afirmat ca parteneriatul cu Daimler nu vamerge mai departe, cel putin nu pentru moment, insa a marturisit caschimbul de actiuni va complica orice incercare a celor treicompanii de a incheia aranjamente similare cu alti constructoriauto.

Atat Daimler, cat si Renault si Nissan au dreptul de aachizitiona participatii in cadrul altor grupuri auto, insa trebuiesa primeasca acordul partenerilor inainte de a vinde propriileactiuni, potrivit lui Ghosn.

Chiar daca cei trei producatori vor ramane entitati juridiceseparate, alianta are potentialul de a rivaliza cu cele mai marigrupuri auto din lume. Vanzarile combinate ale Daimler, Renault siNissan au totalizat anul trecut 6,7 mil. autoturisme si vehiculeusoare, comparativ cu Volkswagen, care a vandut 6,3 milioane deunitati, a declarat Pete Kelly, director in cadrul J.D. Power &Associates.

Vor sa imparta resursele

Referitor la parteneriat, Dieter Zetsche, seful Daimler, a spusca este "o fundatie promitatoare" care va permite companiilor sapuna la comun resursele. "Putem realiza produse bazate pe oarhitectura comuna. Identitatea brandurilor insa va ramaneneafectata", a mai spus Zetsche.

Sub incidenta acordului, cei trei producatori auto vor atacasegmentul masinilor cu volum mic. Astfel, Daimler va folosi oplatforma comuna pentru noul model din gama Smart, iar Renaultpentru modelul Twingo. In prima faza, fiecare companie va produceautoturismele in cadrul uzinelor proprii, urmand ca pe viitor sa seia in considerare varianta ca acestea sa fie asamblate in cadrulaceleiasi fabrici, a declarat un purtator de cuvant al Renault.Totodata, divizia Mercedes-Benz va pune la dispozitie motoare depatru, respectiv sase cilindri pe care Nissan le va utiliza lanivel mondial pentru autoturismele produse sub brandul Infiniti.Mai mult, Mercedes va dezvolta propria varianta de camioneta devolum mic, pe baza modelului Kangoo.

Renault si Nissan au incheiat o alianta in urma cu 11 ani, princare Renault a preluat 44,3% din actiunile Nissan, in timp ceNissan a devenit proprietarul a 15% din capitalul Renault. Ghosneste director executiv al ambelor companii.

Implicatii in Romania

O colaborare la nivel mondial intre alianta Renault-Nissan siDaimler ar putea implica in cazul anumitor proiecte centrul RenaultTechnologie Roumanie. Grupul Renault detine in Romania platformaindustriala de la Mioveni, unde sunt amplasate uzinele AutomobileDacia, precum si cele pentru fabricatia motoarelor pe benzina de1,4 si 1,6 litri, cutii de viteze, sasiuri si centrul de export decolectii de masini dezasamblate catre celelalte uzine unde suntasamblate modele din gama Logan. In plus, incepand cu 2007 Renaulta deschis in Romania centrul Reanult Technologie Roumanie, aldoilea centru de proiectare ca marime dupa cel de la Paris, undesunt proiectate, concepute si testate modele atat pentru Dacia, catsi pentru Renault. In ceea ce priveste reteaua comerciala, grupulRenault detine compania Renault-Nissan Romania care importa celedoua marci. Daimler controleaza pe piata locala companiaMercedes-Benz Romania, importatorul marcilor din cadrul grupurilorDaimler si Chrysler. Bogdan Alecu

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO