Business Internaţional

După maghiari, şi polonezii pun ochii pe un port din Italia. Un consorţiu polonez preia portul Taranto cu sprijin american după ce Roma s-a retras din proiectul Chinei Belt & Road

După maghiari, şi polonezii pun ochii pe un port din...

Autor: Catalina Apostoiu

12.12.2023, 00:05 203

Portul strategic Taranto din sudul Italiei controlat de chinezi va fi preluat, cu susţinerea americanilor, de un consorţiu polonez, relatează Warsaw Voice.

Consorţiul urmează să inves­tească 60 milioane de euro în cadrul acestuia.

Investiţia urmează să fie realizată de un consorţiu care operează în sec­torul logistic, iar întregul proiect va fi condus de Polonia-US Operations Sp. z o.o. (PLUS Ops). Preşedintele companiei este Ronald Farkas, un fost ofiţer din Forţele Aeriene ameri­cane şi fost înalt oficial pentru pro­gramele de aviaţie în cadrul amba­sadei americane din Varşovia.

Un partener în cadrul investiţiei va fi compania de transport maritim Pol-Mare din Gdynia, care activează în sectorul transporturilor de peste 15 ani. Consorţiul va include şi o a treia entitate, a cărei identitate nu a fost dezvăluită.

Un terminal intermodal cu ser­vicii de infrastructură complete ur­mea­ză a fi construit în cadrul portului în urma unei investiţii de 60 milioane de euro. Informaţia a fost confirmată de avocatul Jacek Bieniak de la firma de avocatură Act BSWW, care se va ocupa de investiţie.

Intrarea polonezilor în portul italian va fi realizată cu ajutorul şi la cererea americanilor, care privesc cu îngrijorare influenţa chinezilor asu­pra porturilor europene. Prezenţa capitalului chinezesc în porturile din UE prezintă un risc de atacuri ciber­neti­ce, spionaj şi furt de date importante, nu doar la nivel local, ci şi european.

Companiile chinezeşti au cheltuit peste 9,1 miliarde de euro pe achiziţii de porturi europene. Cei mai mari investitori chinezi sunt Cosco şi China Merchants.

Anunţul polonezilor vine de asemenea în condiţiile în care Italia a decis să se retragă din iniţiativa chi­ne­zească a noului drum al mătăsii. Italia, singura ţară membră G7 par­ticipantă la Belt and Road Initiative, va părăsi programul global de infrastructură în momentul expirării contractului său anul viitor, un ultim semn al înăspririi atitudinii europenilor faţă de Beijing şi ambiţiile sale globale.

Ungaria va avea la rândul său port la Marea Mediterană din anul 2026.

Firmele maghiare vor folosi partea deţinută de Ungaria din portul Trieste, Italia, pentru activităţile lor de export din 2026. Obiectivul guvernului maghiar pentru zona achiziţionată în cadrul Trieste este de a se asigura că firmele maghiare au acces mai rapid şi mai facil la mare.

Ungaria a primit drepturi de concesiune asupra unei zone de 300 de metri din Trieste în 2019. În total, statul ungar a plătit Italiei 31 milioane de euro pentru concesionarea zonei pe o perioadă de 60 de ani.

Ungaria şi-a dorit de mult o ieşire la mare cu scopul de a susţine şi creşte activităţile comerciale ale companiilor maghiare.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO