Business Internaţional

Epidemia de obezitate: fenomenul Ozempic are puterea de a perturba industrii întregi. Americanii îşi iau al doilea job şi credite pentru a cumpăra medicamentul „miracol“. Aproximativ 59% din adulţii şi aproape 1 din 3 copii din Europa este supraponderal sau trăieşte cu obezitatea

Epidemia de obezitate: fenomenul Ozempic are puterea de a...

Autor: Catalina Apostoiu

10.09.2023, 17:45 3255

Europa se confruntă cu o epide­mie de obezitate, iar acest lucru înce­pe să se vadă în modul în care îşi va­lorizează companiile, potrivit Quartz. Novo Nordisk, compania farma da­ne­ză care produce popularele medi­ca­mente de scădere a greutăţii Ozempic şi Wegovy, a depăşit la începutul lunii septembrie pentru scurt timp capita­lizarea de piaţă a LVHM.

Însă creşterea Novo este pe cale să continue, după ce s-a triplat în ultimii trei ani, în timp ce cea a LVHM s-a dublat.

Tendinţa ar putea semnala că eu­ropenilor le pasă de scăderea greută­ţii la fel de mult ca de posesia de bunuri de lux. Aproximativ 59% din adulţii şi aproape 1 din 3 copii din Europa este supraponderal sau trăieşte cu obezitatea, relevă un ra­port recent al Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii. Prevalenţa obezităţii din Europa este mai ridicată decât cea din orice altă regiune a OMS cu excepţia Americilor.

Novo a anunţat că medicamentul său Wegovy ar putea diminua riscul de atac de cord sau infarct cu 20% la cei supraponderali sau obezi cu probleme de inimă. Ozempic scade concentraţia de zahăr din sânge şi este la mare căutare ca medicament extrem de eficient împotriva diabetu­lui şi pentru scăderea greutăţii.

Piaţa acestui tip de medicamente este aşteptată să înregistreze vânzări anuale de 100 miliarde de dolari în următorii 10 ani.

Retailerii, producătorii de ali­men­te prezentate ca având efect de scădere a greutăţii şi alte tipuri de com­panii ar putea resimţi efectele popularităţii în creştere a medica­mentelor ca Ozempic, scrie The New York Times.

Oportunităţile, atât de a face pro­fit, cât şi de a pierde averi, ar pu­tea fi vaste nu numai pentru compa­niile din spatele acestor medica­men­te, dar şi pentru unele din industrii complet diferite.

În America, pentru că aceste me­di­camente sunt scumpe şi nu sunt aco­perite de asigurări, oamenii îşi iau al doilea job sau apelează la cardu­ri­le de credit, scrie Wall Street Journal.

Unii consumatori plătesc 10.000 de dolari pe an sau peste pentru a obţine medicamentele populare ale Eli Lilly şi Novo Nordisk. Pacienţii îşi iau al doilea job, apelează la credite sau îşi restrâng cheltuielile pe călătorii pentru a-şi permite astfel de medi­camente.

Companiile farma chineze dezvoltă versiuni locale ale acestor medicamente „minune“, conform Financial Times. Acestea speră să concureze cu medicamentele Novo Nordisk în China, care are cea mai mare populaţie supraponderală şi diabetică din lume. Dacă vor avea succes, acestea ar putea oferi de asemenea o alternativă mai ieftină în vest.

Totuşi, avertizează David Ludwig, specialist în obezitate la Harvard Medical School, „aceste medicamente sunt revoluţionare, dar cu un asterisc“, în condiţiile existenţei unei liste lungi de efecte secundare.

Novo este de acord, scrie New York Times. În iunie, compania a lansat o unitate de prevenţie a obezităţii în apropiere de Copenhaga, pentru a cerceta cum poate fi oprită boala înainte ca oamenii să fie nevoiţi să ia medicamente pentru a scădea în greutate.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO