Business Internaţional

La Tribune: România, mai competitivă decât China?

La Tribune: România, mai competitivă decât China?

Autor: Andreea Mindrila

08.03.2012, 00:03 9892

Evoluţia economiei chineze pune sub semnul îndoielii statutul ţării de atelier al lumii. Marile companii sunt din nou interesate să se stabilească în Europa, unde preţul forţei de muncă, care a stagnat sau a scăzut în timpul crizei, este în prezent aproape egal cu cel practicat de coloşii chinezi. Mutarea producţiei a început, iar de proces profită România, se arată într-un reportaj realizat de publicaţia franceză La Tribune.

Drumurile neasfaltate, ţăranii care circulă cu căruţe trase de cai, toaleta în grădină: Jucu se chinuie să intre în secolul 21. Acest mic oraş din vestul României a devenit totuşi involuntar un centru al capitalului străin. Producătorul de telefoane mobile Nokia tocmai a închis fabrica inaugurată în anul 2008. Gigantul finlandez a decis să producă mai ieftin în Asia, lăsând aproximativ 2.000 de persoane fără loc de muncă.

Disperarea locuito­rilor din Jucu a fost de scurtă durată, pentru că producătorul italian de aparate de uz casnic DeLonghi are o strategie total opusă. Deja prezent în China prin două unităţi de fabricaţie, DeLonghi a decis să cumpere fabrica Nokia din ţara noastră "pentru a-şi reechilibra structura de producţie din Extremul Orient spre Europa".

Această strategie sparge un mit capitalist împotriva căruia nimeni nu a îndrăznit să se ridice. China nu mai este atât de atractivă pentru companiile occidentale.

"În ultimii ani, ca urmare a crizei, în România salariile au stagnat sau chiar au scăzut în unele cazuri, spre deosebire de China, unde au crescut. În prezent nu este avantajos pentru companiile europene să meargă până în China pentru a-şi produce bunurile, pentru că România este mult mai aproape şi este membră a Uniunii Europene", a afirmat analistul financiar Mihai Mîndruţiu.

DeLongi nu este singura companie care a ales să se stabilească în România. Grupul german Bosch va investi 77 de milioane de euro într-o uzină de piese auto şi va angaja 2.000 de persoane până în 2015. De asemenea, producătorul auto indian Tata Motors ar putea anunţa curând venirea în regiune, iar un al patrulea investitor important este în discuţii cu autorităţile locale. Autorităţile locale ştiu că pentru a rămâne atractive dezvoltarea infrastructurii trebuie să fie o prioritate. O nouă pistă este în prezent în construcţie pe ae­roportul din Cluj. "Ne-am propus să dezvoltăm şi transportul de mărfuri", spune directorul aeroportului David Ciceo.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO