Business Internaţional

Mândria Chinei, trenurile de mare viteză, sunt în pană de tehnologie

Mândria Chinei, trenurile de mare viteză, sunt în pană de tehnologie

Reţeua feroviară de mare viteză are la bază tehnologie străină pe care inginerii chinezii nu o înţeleg

Autor: Andreea Mindrila

13.10.2011, 18:15 1764

China vede în trenurile sale de mare viteză cea mai mare mândrie naţională. Statul chinez are un sistem feroviar rapid şi mai avansat decât multe altele din lume, simbol al supre­maţiei tehnologiei chineze.

Totuşi, reţeaua feroviară de mare viteză a Chinei are la bază elemente importate, inclusiv componente ale sistemului de semnaliza­-

re proiectate pentru a preveni coliziunile trenurilor.

La sfârşitul lui iulie, în timpul unei furtuni cu descărcări electrice, două trenuri de mare viteză s-au ciocnit în vestul oraşului Wenzhou. Accidentul, în care au murit 40 de persoane şi au fost rănite aproape 200, este unul din cele mai grave de acest fel din lume. Guvernul a acuzat iniţial sistemul defectuos de semnalizare şi eroarea umană. Ulterior a amânat publicarea rezultatelor anchetei, astfel încât cauza precisă a dezastrului rămâne necunoscută.

Examinarea modului în care China utilizează tehnologia străină la sistemele de semnalizare ale trenurilor super-rapide subliniază neîncrederea acută în modelul industrial chinez, care include o protecţie slabă a drepturilor de proprietate intelectuală, ceea ce complică eforturile statului de a achiziţiona tehnologie de vârf.

Părţile componente ale sistemului de semnalizare au fost asamblate de compania chineză Hollysys Automation Technologies. În unele cazuri, tehnologia marca Hollysys conţine circuite realizate de Hitachi (Japonia) după instrucţiunile pe care le primise de la Hollysys.

Problema este că Hitachi, de teamă că tehnicienii chinezi ar putea fura tehnologia, a vândut componente cu lucrătura protejată, greu de copiat şi de înţeles.

Sistemul de semnalizare este un ansamblu complex de dispozitive, circuite şi software care îi ajută pe conductori şi pe dispeceri ca totul să se desfăşoare în siguranţă. Pe măsură ce trenurile trec pe lângă semnalizatoare, informaţiile despre locaţie şi viteză sunt transmise în sistemul central al reţelei de control feroviar.

La două zile după accident Hollysys a emis o declaraţie în care confirma că pe ambele trenuri erau montate sistemele de protecţie, "acestea funcţionând normal şi fără probleme".

O altă companie de stat producătoare de sisteme de semnalizare, care colaborează cu firme străine a transmis cam în aceeaşi perioadă un comunicat prin care îşi exprimă

regretul şi se angajează să-şi asume responsabilitatea.

Reţeaua feroviară de mare viteză a Chinei, pentru care s-au alocat 300 miliarde de dolari din bugetul de stat, provoacă deja liniile aeriene intercity. Despre trenuri se spune că "zboară pe pământ", creionând un viitor în care China este recunoscută că fiind egala Statelor Unite, Uniunii Europene şi Japoniei în privinţa tehnologiei avansate.

În mai puţin de şapte ani China a construit o reţea de trenuri de mare viteză mai mare decât acelea construite de Germania şi Japonia în zeci de ani.

China se află la jumătatea programului de 15 ani în care şi-a propus să construiască o reţea feroviară pentru trenuri de mare viteză care va avea o lungime de aproximativ 10.000 de mile (16.000 km) şi va lega 24 de oraşe importante.

Tragedia feroviară din iulie a zădărnicit efortul Chinei de a-şi prezenta proiectele posibililor cumpărători ca având la bază o tehnologie avansată şi sigură. Printre altele, Ministerul Căilor Ferate a decis să nu instaleze bare de semnalizare şi nicio protecţie împotriva valurilor de supratensiune pe unele linii feroviare de mare viteză, deşi o asociaţie din industrie a recomandat să se facă toate aceste investiţii în proiectele majore de infrastructură, a afirmat He Jinliang, directorul Comitetului naţional pentru tehnologia sistemelor de semnalizare.

De la iniţierea programului de construcţie a căilor ferate pentru trenuri de mare viteză, Beijingul a apelat la firmele locale, printre care şi Hollysys, preferându-le pe acestea celor străine care oferă expertiză. Hollysys spune că este una dintre cele două companii capabile să furnizeze anumite sisteme de semnalizare pentru cele mai rapide trenuri ale Chinei. Normele Ministerului Căilor Ferate interzic clar participarea companiilor străine la licitaţiile din acest sector.

La sfârşitul lui 2008 Beijingul a grăbit construcţia trenurilor de mare viteză în parte pentru a impulsiona economia.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO