Business Internaţional

Metroul gratuit, soluţia marilor oraşe la decongestionarea traficului din orele de vârf

Metroul gratuit, soluţia marilor oraşe la...

Autor: Luciana Georgescu

02.08.2014, 21:38 1272

Toronto, cel mai mare oraş din Canada, ar putea implementa un program, similar celui din Singapore, prin care să ofere curse gratis cu metroul în afara orelor de vârf, adică în intervalul 6-7 dimineaţa, cu scopul de a reduce traficul în perioada aglomerată a zilei, la propunerea lui David Soknacki, candidat la primăria oraşului Toronto, scrie Quartz.

“Chiar dacă doar o proporţie mică dintre persoanele care fac naveta vor opta pentru cursele gratis, rezultatele vor fi evidente. Va fi eliberată capacitate pentru persoanele care nu pot sau nu vor să-şi schimbe ora navetei ”, a spus Soknacki pentru publicaţia Toronto Star.

O ofertă de tranzit gratis în timpul campaniei poate părea o măsură prea bună ca să fie adevărată, însă propunerea lui Soknacki este rezonabilă şi realistă. De fapt, Regia de Transport Singapore a derulat deja un program similar pe o perioadă de un an de zile.

Programul pentru navetişti a fost demarat în iunie 2013 în parteneriat cu reţeaua de transport a oraşului. Călătorii nu plăteau niciun fel de taxă dacă părăseau una dintre cele mai aglomerate 16 staţii până în ora 7:45 dimineaţa în timpul săptămânii, în timp ce pasagerii care ieşeau la 7:45-8:00 erau nevoiţi să plătească o sumă mică. Pentru a facilita tranziţia, au fost introduse mai multe trenuri în afara orelor de vârf pe o perioadă de peste un an. În plus, autorităţile au luat legătura cu marii angajatori pentru a promova programele de muncă mai flexibile.

Scopul autorităţilor din Singapore a fost în linie cu dorinţele navetiştilor: reducerea traficului în timpul orelor de vârf. Începând din martie 2013, circa 36.000 de oameni au ieşit în intervalul 7-8 dimineaţa de la una dintre cele 16 staţii aglomerate faţă de totalul de 99.500 de persoane din timpul orelor de vârf, 8-9 dimineaţa, adică un număr de aproape 3 ori mai mare.

Programul implementat pare să fi dat roade. Aproape 7% din totalul pasagerilor au început să aleagă cursele din afara orelor de vârf, potrivit autorităţilor, reducând diferenţa cu aproape o treime. Un număr şi mai mare de călători ar fi optat pentru cursele gratis, dacă angajatorii le-ar fi permis un program de muncă mai flexibil. Singapore a extins programul, care expira în iunie 2014, pentru încă un an.

Programul ar putea atrage nu doar persoanele care călătoresc cu trenul în timpul orelor de vârf, ci şi şoferii, astfel încât să se producă şi o decongestionare a şoselelor. Avantajul agenţiilor de transport este că pot oferi curse în afara orelor de vârf la costuri mai scăzute.

Cea mai mare provocare a programului este finanţarea. În Singapore, astfel de costuri nu reprezintă o problemă, însă în Toronto situaţia este diferită. Soknacki nu a oferit încă estimări ale costurilor, însă subvenţionarea curselor în afara orelor de program, comparativ cu creşterea tarifelor în timpul orelor de vârf, este o mişcare politică care ar putea atrage un număr mai mare de alegători.

În cazul lui Soknacki, este puţin probabil ca o astfel de măsură să îi asigure majoritatea voturilor, din moment ce un sondaj a arătat că doar 1% din populaţia oraşului Toronto l-ar vota în funcţia de primar. 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO