Business Internaţional

Parisul, una dintre cele mari mari metropole europene, se reorientează dinspre maşini către oameni şi spaţiu verde

Parisul, una dintre cele mari mari metropole europene, se...

Autor: Catalina Apostoiu

05.02.2024, 22:23 171

Anne Hidalgo, primarul Pari­su­lui, una dintre cele mai mari me­tropole ale Europei, a făcut din capi­tala franceză un lider în protecţia cli­matului urban şi măsuri antipolu­are. În afară de reducerea semnificativă a spaţiului ocupat de maşini, aceasta şi-a propus să facă din Paris un oraş în care oamenii pot ajunge în locurile de maximă necesitate pe jos sau cu bicicleta în doar 15 minute.

Călătoriile cu maşina în Paris au scăzut cu aproape 60% între 2001 şi 2018, potrivit cercetătorilor de la A­telier Parisien d’Urbanisme, agenţia de planificare a oraşului; între oraş şi suburbiile sale, acestea au scăzut cu 35%. Accidentele de maşină s-au re­dus cu 30%; s-a redus şi poluarea. O investiţie uriaşă în coridoarele pentru autobuze, tramvaie şi metrouri a fă­cut ca numărul de călători care folo­sesc transportul în comun să crească cu aproape 40% în acest timp.

Acum, să circuli prin Paris în con­fortul unei maşini mari este pe ca­le să devină un lucru costisitor după ce parizienii au votat pentru triplarea tarifelor de parcare pentru SUV-uri.

Noile tarife ar putea intra în vi­goare la începutul lunii septembrie. Costul parcării pentru un SUV sau 4x4 ar putea urca la 18 euro pe oră în centrul Parisului şi 12 euro pe oră în restul oraşului.

Sub conducerea lui Hidalgo, Parisul a crescut ani la rând presiu­nea asupra şoferilor, extinzând în paralel reţeaua de piste de bicicletă în oraşul extrem de aglomerat. Au­tori­tăţile au redus numărul de spaţii de parcare supraterane pentru a-i de­termina pe şoferi să folosească par­cările subterane. Folosirea bicicletei a crescut cu 71% între finalul lockdown-urilor COVID şi 2023.

De când a preluat poziţia de pri­mar, Anne Hidalgo a supervizat con­strucţia a peste 1.000 de kilometri de piste de biciclete şi a redus limita ge­ne­rală de viteză a maşinilor în oraş la 30 de kilometri pe oră. Anul trecut, gu­ver­­nul francez a anunţat un plan de 2 mi­liarde de euro pentru extinde­rea infrastructurii pentru biciclete. Banii vor fi investiţi până în 2027.

Viceprimarul responsabil de transport David Belliard a declarat că aproximativ 10% din vehiculele din Paris vor fi afectate de creşterea tarifelor de parcare, iar oraşul ar putea obţine până la 35 milioane de euro de pe urma acestei măsuri în fiecare an, potrivit The Guardian.

Tot anul trecut, autorităţile din Paris au mai făcut un pas înainte cu planul de a acoperi până la jumătate din capitala franceză cu o „pădure urbană“. La finalul anului a demarat plantarea a 478 de copaci într-o piaţă foarte aglomerată.

În Place de Catalogne din sudul oraşului au fost plantaţi stejari, frasini, arţari şi cireşi ca o primă acţiune majoră în cadrul angajamentuluid e reducere a căldurii din timpul verii, creşterii rezilienţei la inundaţii şi combaterii emisiilor de carbon prin înverzirea oraşului.

În ceea ce priveşte extinderea spaţiilor verzi, după încheierea Jocurilor Olimpice din acest an Parisul plănuieşte să închidă pentru trafic două benzi ale centurii sale pentru reducerea poluării, notează Bloomberg.

Cu mai puţin spaţiu alocat maşinilor, 10 hectare din centură vor fi plantate cu copaci. Oraşul a propus de asemenea ideea de închidere a benzilor restricţionate până în 2030 pentru a se crea mai mult spaţiu pentru verdeaţă sau piste de bicicletă.

Tot ca parte a eforturilor de înlocuire a benzilor pentru maşini cu trotuare, benzi pentru biciclete şi spaţii verzi, autorităţile din Paris intenţionează să remodeleze Avenue de la Grande Armee, una dintre cele mai aglomerate şi mai poluate artere principale.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO