Industria auto a Spaniei atrage miliarde de dolari în noi investiţii făcute de producători de autovehicule din întreaga lume, o veste bună pentru o economie care încă se reface după ani de recesiune şi de şomaj ridicat, scrie Bloomberg.
Companiile nemţeşti Volkswagen (VW) şi Daimler şi-au majorat recent capacitatea de producţie în această ţară. „Spania nu poate concura cu Europa de Est, dar tot este mai ieftină decât Franţa sau Germania şi la fel de competitivă“, a spus Joachim Hinz, director de planificare financiară la SEAT, o marcă achiziţionată de VW de la guvernul spaniol în 1986.
Spania nu are un producător naţional de maşini, dar a devenit al doilea cel mai mare producător de autovehicule din Europa după Germania şi se plasează pe locul opt în lume. VW a anunţat anul trecut că va investi un miliard de dolari în fabrica sa din Pamplona, unde va construi noua generaţie de modele Polo, adăugând 500 de angajaţi la o forţă de muncă de 4.500 de persoane. Muncitorii au fost de acord cu o reducere a salariului pe oră cu 50 de eurocenţi şi să lucreze o zi în plus în fiecare an, a spus Eugenio Duque, reprezentant al sindicatelor din uzina spaniolă.
Sectorul auto a reprezentat 8,7% din PIB-ul Spaniei anul trecut, faţă de 5,2% în 2005. Circa 9% din forţa de muncă a Spaniei era angajată la companiile de profil, care au produs un număr record de 2,7 milioane de autovehicule. Dintre acestea, 80% au fost exportate. Eduardo González, director general în Spania al producătorului german de piese auto Continental, laudă „furnizorii foarte specializaţi“ ai ţării, precum şi „forţa de lucru calificată şi relaţiile de muncă flexibile pentru a reacţiona la schimbările rapide în cerere fără a recurge la concedieri temporare“. Când Ford a decis să îşi închidă uzina din Genk, Belgia, în 2014, pentru a-şi muta producţia modelelor Mondeo, Galaxy şi S-Max în Valencia, furnizorii locali au fost un factor important în luarea deciziei. Ford intenţionează să investească 2,3 miliarde de euro în fabrica din Valencia până în anul 2020. Uzina este cea mai mare pe care producătorul American o are în Europa.
„Furnizorii sunt importanţi pentru succesul operaţiunilor noastre în Valencia“, a spus Linda Cash, director de top al Ford în Europa.
În Vitoria, nordul Spaniei, se află a doua cea mai mare fabrică de furgonete Daimler din lume, unde compania germană produce modele de mărime medie Mercedes Vito şi V-Class. Din 2012, Daimler a investit un miliard de euro în fabrică.
Renault şi PSA Peugeot Citroen din Franţa şi-au construit de asemenea o prezenţă importantă în Spania.
PIB-ul Spaniei a crescut cu 3,2% în 2015, dar rămâne mai mic decât era acum opt ani. Rata şomajului, de aproximativ 20%, este foarte ridicată în comparaţie cu media europeană, iar ponderea salariaţilor part-time în forţa de muncă a crescut de la 12% la 15%.