Business Internaţional

Scandalul de la Volkswagen loveste in executivi si in politicieni

08.07.2005, 18:39 17

Scandalul de la Volkswagen, unde au aparut acuzatii de mita si coruptie impotriva unor persoane din conducere, ia amploare si ameninta sa implice nume importante din sfera politicului, cum ar fi cel al cancelarului Gerhard Schroeder, relateaza cotidianul International Herald Tribune.

In plus, scandalul a scos la iveala deficiente mari in managementul Volkswagen. Producatorul auto, unul dintre cei mai mari angajatori din Germania, acorda sindicatelor si altor reprezentanti ai muncitorilor un cuvant greu in conducerea companiei.

Gradul ridicat de distribuire a puterii de la Volkswagen - neobisnuit chiar si pentru standardele de lucru permisive din Germania - creeaza premisele aparitiei unor abuzuri, sunt de parere analistii politici si cei ai industriei auto. De asemenea, acest stil managerial constituie un handicap pentru compania germana in lupta cu ceilalti producatori auto care isi administreaza afacerile exclusiv pe principii comerciale.

"Este o situatie pe care nu am mai intalnit-o nicaieri pana acum in industria Germaniei", spune Ferdinand Dudenhoffer, directorul Centrului de Cercetare Auto din Gelsenkirchen. "Acest scandal evidentiaza riscul mare pe care il prezinta acest mod de organizare. Au nevoie de schimbari fundamentale in organigrama", a explicat el.

Reprezentantii salariatilor au o influenta puternica asupra administrarii companiei ca urmare a aliantei cu guvernul landului Saxoniei de Jos, care detine o participatie de 18% in Volkswagen.

Procurorii germani investigheaza acuzatiile potrivit carora doi fosti directori ai Volkswagen au directionat fondurile companiei intr-o retea de firme-fantoma. Producatorul auto este invinuit, de asemenea, ca plateste liderii sindicali pentru ca acestia sa ii sustina politicile.

Cei doi executivi anchetati s-au aflat in subordinea directorului de resurse umane, Peter Hartz, care este supus in aceasta perioada unui val de intrebari cu privire la infractiunile realizate in departamentul sau si daca a luat parte sau a stiut ceva despre acestea.

Scandalul a atras acum si nume din mediul politic, deoarece Hartz este cunoscut ca fiind un apropiat al lui Schršder. Numele lui Hartz a fost preluat de mult-dezbatutul program de reforme "Hartz IV", care a fost implementat de la 1 ianuarie 2005 si vizeaza reducerea somajului in cea mai puternica economie a Europei.

Hartz a negat orice implicare, dar speculatiile ca el va fi obligat sa demisioneze s-au inmultit in ultima vreme. Inevitabil, "Afacerea VW" a devenit subiectul dezbaterilor politice din Germania.

Conservatorii spera sa il inlature de la putere pe Schršder si pe social-democrati si sustin ca scandalul reflecta politicile industriale depasite si periculoase aplicate de Germania.

Schršder, care continua sa conduca in sondaje in fata consevatorilor, este cunoscut pentru legaturile sale de lunga durata cu Volkswagen. El a ocupat o pozitie in consiliul director al companiei in timpul mandatului sau de prim-ministru al Saxoniei de Jos.

Acest land se afla acum sub administrare crestin-democrata, iar noii guvernanti au cerut cu surle si trambite sa fie derulata o investigatie in legatura cu neregulile de la Volkswagen si asupra managementului lui Hartz.

Directorul general al Volkswagen a angajat firma de consultanta financiara KPMG pentru a desfasura o ancheta independenta in companie.

marius.anton@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO