Business Internaţional

Seful Fiat incearca sa scoata la suprafata divizia de masini agricole

28.07.2006, 15:28 18

Compania italiana Fiat a anuntat o serie de tranzactii financiare si de active care ar putea sa-i extinda operatiunile pe plan mondial, dar in prezent obiectivul principal al lui Sergio Marchionne, CEO Fiat, este eficientizarea diviziei de masini agricole.
In aceeasi zi in care a raportat o crestere a profitului net de 56% in cel de-al doilea trimestru, Fiat a anuntat ca intentioneaza sa creeze o alianta cu compania ruseasca Severstal-auto, pentru crearea unui vehicul comercial usor. Fiat a anuntat si parteneriatul cu SAIC Motor, componenta a companiei chineze Shangai Automotive Industry, si Chongqing Heavy Vehicle Group in vederea triplarii numarului de camioane produse de Iveco in China, scrie Wall Street Journal Europe.
Prin urmare a semnat un contract cu SAIC pentru a produce motoare diesel de capacitate medie si mare. Fiat a incheiat un nou contract si cu Tata Group din India, cu care a mai semnat o intelegere acum un an.
Toate aceste afaceri ajuta Fiatul sa patrunda mai bine pe piete. Acestea fac totodata si dovada faptului ca Fiat si-a redobandit credibilitatea pe piata dupa ce acum doi ani era in pragul unui colaps din cauza datoriilor si vanzarilor scazute.
Din acel moment, directorul companiei Fiat, Sergio Marchionne, a lucrat la imbunatatirea finantelor companiei. De la sosirea lui, in 2004, a reusit sa reabiliteze situatia companiei prin tranzactii precum cea cu General Motors, de anul trecut, care a adus un profit de 1,58 miliarde de euro. Profitul net al Fiat in cel de-al doilea trimestru a fost de 280 de milioane de euro, in crestere cu 100 de milioane de euro fata de cele 180 de milioane de euro inregistrate anul precedent si mult peste cele 209 milioane de euro prevazute de analisti.
Rezultatele foarte bune l-au facut pe Marchionne sa mareasca previziunile profitului net pe intregul an la circa 800 de milioane de euro, cu 100 de milioane de euro mai mult fata de previziunea sa anterioara de 700 de milioane de euro.
Aceste rezultate au dus la cresterea actiunilor Fiat cu 35% in ultimele sase luni.
Sergio Marchionne a fost gazda unei intalniri de trei zile, ce a avut loc in Balocco, langa Milano, cu directorii Case New Holland (CNH), divizie a Fiat ce se ocupa cu producerea masinilor agricole si a echipamentelor de constructii Fiat.
Marchionne a incercat sa indemne CNH sa produca mai mult si mai repede decat este prevazut, repetandu-le celor 23 de directori sositi la aceasta intalnire ca de-acum incolo va trebui sa produca cu viteza luminii pentru a consolida cele patru branduri CNH. Sergio Marchionne si-a indreptat atentia spre CNH dupa ce a reusit sa aduca din nou la profit divizia de automobile Fiat.
CNH, al doilea cel mai mare producator de masini agricole din lume, a inregistrat anul trecut vanzari de 9,33 miliarde de euro.
In momentul de fata, directorul Fiat isi petrece jumatate din timpul sau la CNH, folosind aceeasi formula de succes pe care a aplicat-o si in cazul diviziei de automobile, titreaza Financial Times.
Este evident faptul ca CNH mai are de munca. In cei patru ani de la achizitia de catre Fiat a companiei Case in 1999, CNH a pierdut circa 1 miliard de euro. Fiat a unit Case cu New Holland, cumparat de la Ford in 1991, iar aceasta fuziune a facut toate greselile care erau la moda in anii 90.
Marchionne, care a studiat Dreptul in Canada, este extrem de sincer in ceea ce priveste greselile pe care Fiat le-a facut inainte de venirea sa la conducerea companiei, in urma cu doi ani. Conform surselor din interiorul companiei, directorul Fiat este la fel de sincer si in ceea ce priveste greselile directorilor sai.
"Aceasta achizitie este un studiu de caz clasic al scolilor de afaceri unde se presupunea ca linia profitului va urca si compania va reduce din costurile bunurilor vandute", a declarat Marchionne. "Achizitia a avut loc pentru a aduce profit", a adaugat el. In schimb, Fiat a privit cu disperare cum programul de scadere a costurilor a fost intrerupt de vanzarile scazute, Fiat inregistrand patru ani de pierderi.
Sergio Marchionne a declarat ca nu este afectat de beneficiile pe care le poate avea General Motors din negocierile cu Renault si Nissan, negocieri ce pot crea o alianta cu vanzari de 15 milioane de masini pe an, incluzand cele 9 milioane de masini vandute de General Motors, cel mai mare producator de masini pe plan mondial.
Directorul Fiat a declarat ca "noua milioane de vehicule nu garanteaza nimic. Conteaza numai modul in care stii sa faci afaceri".
Totusi, Fiat a inceput sa se concentreze mai mult pe grupurile CNH si Iveco, partea de vehicule comerciale.
O astfel de miscare ar oferi companiei, care are momentan actiuni cotate slab la bursa in sectorul auto, preturi mai mari in sectorul de inginerie, care ar putea sprijini cresterea de 44% din acest an.
Marchionne este de parere ca impartirea CNH in doua mari branduri va usura atacul impotriva companiilor Deere si Caterpillar care detin un singur brand.
Toate brandurile CNH vor continua sa produca motoare si cutii de viteze, ce vor insuma 70% din costurile majoritatii masinilor si utilajelor produse de companie.
Totusi, folosind componentele ramase pentru a diferentia mai puternic cele doua branduri, compania poate lansa atacuri mai serioase asupra rivalilor sai, folosind de exemplu brandul Case IH pentru fermierii care doresc echipament de o calitate superioara, iar modelele New Holland pentru restul clientilor sai.
In sprijinirea ideilor sale, Sergio Marchionne indica succesul companiei Toyota cu marca Lexus, care este mai costisitoare si vizeaza alt tip de clienti, dar a declarat totodata si ca CNH nu isi administreaza deocamdata foarte bine brandurile si ca trebuie sa ajunga din urma competitia.
Cand Sergio Marchionne si-a propus obiective agresive de profit pentru afacerea auto Fiat, acestea au fost rapide si directe. Acelasi tip de reactie isi doreste si de la echipa lui de 27 de oameni creata special pentru divizia auto Fiat.
In prezent, acesta se concentreaza pe urmatorul set de obiective pentru a-si indeplini planul sau de revenire, ce urmaresc o marja de profit de 2-4% la divizia auto si de 10% la divizia CNH.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO