Business Internaţional

Şeful Ryanair are din nou idei trăsnite: după taxarea mersului la toaletă în avion, propune eliminarea copiloţilor

Şeful Ryanair are din nou idei trăsnite: după taxarea mersului la toaletă în avion, propune eliminarea copiloţilor

Autor: Cristina Roşca

12.09.2010, 16:53 140

Michael O'Leary ţine în mâini frâiele Ryanair de mai bine de 17ani. Sub conducerea sa, compania s-a transformat dintr-un operatorregional într-o adevărată forţă, care numără 7.000 de angajaţi şizboară pe 1.100 de rute către 155 de aeroporturi din 26 de state.În iulie Ryanair a devenit prima companie aeriană din Europa care atransportat mai mult de 7 milioane de pasageri într-o singură lună,scrie cel mai important săptămânal de business, BloombergBusinessweek.

Reţeta de succes a lui O'Leary pentru zborurile comerciale estesimplă: trebuie să fie dese, dar mai ales ieftine, ieftine, cât maiieftine. Pentru ca reţeta sa să poată fi pusă în aplicare, el vinecu o soluţie.

"De ce are nevoie un avion de doi piloţi?", se întreabă MichaelO'Leary.

"Sincer, nu e nevoie decât de un pilot", explică el. "Săpresupunem că eliminăm al doilea pilot. Rămâne responsabilitateacomputerelor să piloteze."

Întrebat ce se întâmplă dacă pilotul face infarct, O'Learygăseşte rapid o soluţie. Un membru al echipajului pentru toatezborurile companiei va fi învăţat să aterizeze un avion. "Dacăpilotul are o urgenţă, sună din clopoţel şi cheamă la el oînsoţitoare de bord. Ea ar putea prelua conducerea", spune el.

Directorul Ryanair îşi aminteşte că în 25 de ani, timp în cares-au realizat mai mult de 10 milioane de zboruri, a existat unsingur pilot care a făcut infarct în timpul unui zbor, însă areuşit să aterizeze avionul.

O lume nebună, nebună, nebună

Uneori, O'Leary, 49 de ani, iese în faţă cu astfel de declaraţiişocante. De această dată este vorba de o idee provocatoare. Elşi-ar dori astfel să ieftinească biletele de avion şi să aducăeconomii însemnate companiilor aeriene, dar modul în care vrea să ofacă pare nebunesc.

Aceasta nu este singura afirmaţie de acest gen a şefuluiRyanair. A mai propus şi ca însoţitorii de zbor să stea în picioaresau ca folosirea toaletelor în avion să fie taxată.

El nu se va opri însă aici. O'Leary intenţionează să scrieautorităţilor din domeniul aviaţiei pentru a primi permisiunea săutilizeze un singur pilot, deoarece, spune el, copiloţii nu suntnecesari într-o eră în care "computerele fac aproape toatămunca."

"Industria ar putea să economisească astfel o avere", spune el,adăugând că trenurile au un singur om însărcinat să le conducă,deşi în eventualitatea unui infarct s-ar putea produceaccidente.

Directorul Ryanair recunoaşte că doi piloţi sunt necesari pentruzborurile de lungă distanţă, însă compania pe care o conduce nu aredecât curse scurte.

Dacă în alţi ani competitorii ar putea să îl ignore uşor, încondiţiile economice actuale ideile sale ar putea fi văzute casoluţii alternative.

Doar dacă nu avem ce face cu banii

Comentariile sale apar cu puţin timp înainte ca transportatorulcu sediul la Dublin să ofere dividende în valoare de 500 demilioane de euro.

Acestea sunt primele oferite după ce la sfârşitul anului trecutO'Leary a decis să nu mai achiziţioneze 200 de aeronave Boeing.Directorul companiei a anunţat că următoarele dividende ar putea fioferite în 2013, şi asta doar în cazul în care Ryanair nu găseşteun mod mai bun de a utiliza banii.

Acum, O'Leary este în căutare de 300 noi avioane pentru companiasa, afacere ce l-ar costa mai multe miliarde de dolari şi care arlăsa investitorii fără speranţa unor noi dividende.

"Dacă vom continua să generăm sume la fel de mari de bani, şidacă nu am găsit nimic să achiziţionăm, atunci vor analizaposibilitatea oferirii de noi dividende la sfârşitul lui 2013. Dacăeu aş fi acţionar însă, nu mi-aş pune baza în banii aceia", afirmăel. O'Leary a spus că nu a găsit nicio companie aeriană pe piaţăcare să merite achiziţionată, însă rămâne deschisă încă opţiuneacumpărării celor 200 de avioane Boeing, tranzacţie estimată la 11,8miliarde de euro potrivit preţurilor făcute publice, şi nu doaratât. Compania ar putea achiziţiona în total până la 300 deaeronave, fie ele Boeing sau Airbus.

Ryanair şi-a anunţat furnizorii încă de la începutul verii că arputea cumpăra între 200 şi 300 de avioane, dacă preţurile şicondiţiile sunt convenabile, însă în prezent nu se poartă nicionegociere, potrivit şefului Ryanair.

Compania are o capitalizare de piaţă de 7,2 miliarde de dolari,de peste trei ori mai mare decât a următorilor competitori easyJet(2,3 miliarde de dolari) şi Air Lingus (612 milioane de dolari), ocompanie irlandeză cu tradiţie. Ryanair este în continuare mai micdecât Southwest (8,29 mld. dolari) şi Delta (8,22 mld. dolari),companii low-cost din Statele Unite.

În ultimul deceniu, când industria aeriană a pierdut 50 demiliarde de dolari, Ryanair a obţinut profit net în 9 din ultimii10 ani. În anul fiscal 2009-2010, ce s-a încheiat în martie,compania a anunţat un profit de 431 de milioane de dolari (340 mil.euro).

Ideile trăsnite ale lui O´Leary

  • Visul cel mai mare al lui O'Leary este ca într-o bună zipasagerii să zboare gratis, iar compania să facă bani din taxa debagaje, achiziţiile în timpul zborului şi altele.
  • Renunţarea la copiloţi pentru zborurile de cursă scurtă,deoarece într-o eră a calculatoarelor aceştia sunt
  • nefolositori.
  • Învăţarea însoţitoarelor de bord să aterizeze un avion, îneventualitatea în care pilotul are probleme de sănătate.
  • Echipajul de zbor ar putea sta în picioare pe parcursulcurselor.
  • Ar vrea să fie introdusă o taxă pentru mersul la toalete.
  • Pasagerii curselor comerciale nu sunt nişte creaturi delicate,care au nevoie de perne, pături sau ceai.
  • Pasagerii ar trebui să fie cei care să îşi care bagajele, caresă şi le încarce şi descarce din avion.

Ryanair
Rute: 1.100
Ţări deservite: 26
Aeroporturi deservite: 155
Angajaţi: 7.000
Pasageri (iulie 2010): peste 7 milioane
Capitalizare de piaţă: 7,2 mld. dolari
(5,7 mld. euro)
Profit an fiscal 2009-2010: 431 mil. $ (340 mil. euro)

Alţi executivi excentrici

  • Richard Branson, omul din spatele brandului Virgin, sub a căruiumbrelă se găsesc 360 de companii, este cunoscut pentruexcentricităţile sale. El este cunoscut pentru că încearcă oricenou sport apărut, fie kitesurfing, amphibious crossing (curse cumasinile prin apă), golf noaptea sau curse cu balonul cu aer pedistanţe lungi.
  • Despre Steve Jobs, şeful Apple - producătorul telefoaneloriPhone şi al playerelor iPod - se spune că are tendinţe decontrol-freak (persoană care trebuie să controleze totul) şi că areun stil de management dezorganizat.
  • Mark Zuckerberg, fondatorul reţelei de socializare Facebook,are un hanorac norocos, fără de care este rareori văzut lainterviuri.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO