Business Internaţional

Un simbol al Italiei se prăbuşeşte: Alitalia, compania pe care n-o vrea nimeni, nici măcar italienii

Un simbol al Italiei se prăbuşeşte: Alitalia, compania...

Autor: Bogdan Cojocaru

02.05.2017, 00:05 10706
În timp ce italienii îşi văd compania aeriană fanion intrând din nou într-un picaj financiar, guvernul avertizează că prăbuşirea bruscă a transportatorului ar reprezenta un şoc uriaş pentru economie.

Tot mai mulţi italieni cred că ar fi mai bine ca ţara lor să lase Alitalia să se pră­buşească, iar mulţi obser­vatori spun că a venit timpul ca acestei companii să i se curme suferinţa.

Scandalizaţi de multiplele bailout-uri de stat, care au scos  din buget peste şapte miliarde de euro în decurs de zece ani, mulţi italieni cer guvernului să reziste tentaţiei politice de a sări din nou în ajutorul companiei, scrie Reuters.

„În termeni electorali, Alitalia n-ar valora nimic. Este balast inutil“, scrie pe Tweeter Angelino Ghinelli. Italienii au dezlănţuit o adevărată furtună pe social media, care n-a rămas neremarcată la Roma, unde miniştrii au rezistat până acum să facă promisiuni. În dezbatere au intrat şi asociaţii ale consumatorilor. Una dintre acestea, Codacons, a ameninţat că va cere Curţii de Conturi să examineze orice bailout din partea statului. Această instanţă poate pedepsi oficiali, inclusiv miniştri, pentru irosirea banului public.

Un sondaj de opinie publicat vineri, la patru zile după ce salariaţii Alitalia au votat pentru respingerea unui plan de salvare propus de management şi sprijinit de sindicate, arată că 77% din italieni cred că transportatorul ar trebui lăsat să falimenteze.

„Este clar că italienii se opun deficitelor acumulate sistematic de guverne pentru rezolvarea problemei companiilor în criză“, spune Natascia Turato, director la Index Research, firma care a realizat sondajul.

Fără ajutor de la stat, Alitalia pare că se va prăbuşi. Companiile rivale nu sunt interesate să o cumpere, iar creditorii refuză să-i împrumute mai mulţi bani după ce salariaţii au respins planul de salvare. Prin acesta s-ar fi eliminat 1.700 de locuri de muncă şi s-ar fi redus salariile. Roma i-a întins transportatorului o linie de salvare pe termen scurt, un credit de până la 400 de milioane de euro. Banii ar trebui să ajute compania să parcurgă traseul de şase luni al falimentului. Un adminis­trator va decide dacă Alitalia poate fi vân­dută sau ar trebui lichidată. Gu­vernul a exclus renaţionalizarea fostei companii de stat, cândva simbolul boom-ului economic de după cel de-al Doilea Război Mondial. Alitalia se luptă pentru supravieţuire cu concu­renţi low-cost precum Ryanair şi EasyJet.

Ministrul italian de finanţe Pier Carlo Padoan a declarat că guvernul nu vrea să investească niciun fel de capital, direct sau indirect, în această companie.

Însă cum pentru mai 2018 sunt programate alegeri generale, puţini italieni cred că Partidul Democrat, aflat la guvernare, va sta cu mâinile în sân şi va privi cum Alitalia se prăbuşeşte şi cum 12.500 de salariaţi îşi pierd locurile de muncă. Fostul premier Matteo Renzi, care a recucerit în weekend conducerea democraţilor, a spus că va aduce în această lună un plan pentru salvarea operatorului aerian. Însă înăsprirea opiniei publice în privinţa Alitalia face dificile calculele politice. Cei mai mulţi dintre angajaţii companiei locuiesc la Roma.

Ministrul italian al economiei Carlo Calenda a avertizat că prăbuşirea bruscă a Alitalia ar reprezenta un şoc uriaş pentru economia italiană.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO