Business Internaţional

Wizz Air iese cu bine din turbulentele economice si cauta sa castige cota de piata de la rivalii "prabusiti"

Wizz Air iese cu bine din turbulentele economice si cauta sa castige cota de piata de la rivalii "prabusiti"

Secretul Wizz Air, lansat de fosti piloti ai operatorului ungar Malev Hungarian Airlines in 2004, este ca urmeaza o disciplina stricta si urmareste oportunitatile cu atentie

01.07.2009, 17:39 105

Compania ungara Wizz Air ar putea beneficia de pe urma problemelor cu care se confrunta operatorii low-cost din Europa Centrala si de Est din cauza impactului scaderii economice si problemelor interne, scrie The Wall Street Journal.

La inceputul acestei luni, operatorul aerian SkyEurope cu sediul in Bratislava si listat la Viena, cel mai vechi operator low-cost din regiune, a intrat in faliment, in conditiile in care in ciuda procesului de restructurare pe care-l desfasoara, compania nu a reusit sa elimine impactul deteriorarii factorilor externi.
Intre timp, guvernul ceh intampina probleme in ceea ce priveste incheierea privatizarii operatorului de stat cu probleme CSA Czech Airlines. La inceputul acestei luni, Cehia a amanat cu doua luni termenul limita pentru depunerea ofertelor angajante.
 
Wizz Air nu are probleme
Spre deosebire, Wizz Air inregistreaza o crestere a activitatii, iar compania aeriana ar putea domina piata curselor pe distante reduse din regiune.
La inceputul acestei luni, operatorul a anuntat ca va crea un hub la aeroportul cu un ritm rapid de crestere din Praga, pe unde au trecut 12,6 milioane de pasageri anul trecut.
La inceputul lunii, Wizz Air a comandat 50 de noi aeronave A320 de la Airbus, divizie a European Aeronautic Defence & Space (EADS), ca parte a planurilor de a-si extinde flota cu peste 130 de aparate de zbor pana la mijlocul deceniului urmator, de la numarul actual de 30.
Comanda demonstreaza cum pot profita operatorii mai puternici de perioadele de declin. Wizz a beneficiat de discounturi cu mult peste cele primite recent de cumparatorii de aeronave A320, conform unei persoane familiare cu tranzactia.
"Wizz este Ryanair al Europei de Est", a declarat John Strickland, director in cadrul JLS Consulting. Ryanair, cu sediul in Dublin, este cel mai mare operator low-cost din Europa din punctul de vedere al numarului de pasageri transportati.
Wizz Air, lansat de fosti piloti ai operatorului ungar Malev Hungarian Airlines in 2004, urmeaza o disciplina stricta si ur-mareste oportunitatile cu atentie, spune Strickland. "In general se rezuma la aeroporturile cu costuri mai reduse, secundare, si urmareste sa castige cota de piata de la rivalii cu probleme", a adaugat el.
 
Czech Airlines nu este atractiva pentru cumparatori
Amanarea de catre guvern a privatizarii Czech Airlines de pe 13 iulie pe 15 septembrie a alimentat speculatii ca in ciuda legaturilor sale cu Europa de Vest, cat si cu Europa de Est, partile interesate se gandesc sa se retraga. Compania are datorii ridicate, acumulate sub managementul anterior, cat si costuri fixe ridicate legate de contracte de leasing si de personal nefavorabile.
Guvernul ceh a negat ca lipsa de interes sta la baza amanarii, a declarat purtatorul de cuvant al Ministerului de Finante, Jakub Haas.
Wizz Air foloseste problemele de la Czech Airlines in propriul avantaj pentru a se extinde in Praga. Pe baza ratelor de ocupare a locurilor inregistrate si estimate, Wizz ar putea castiga o cota de 19% din segmentul companiilor aeriene low-cost din Praga in luna august, a declarat John Stephenson, vicepresedinte executiv al companiei.
Wizz Air, al doilea operator low-cost ca vechime din regiune si liderul pietei zborurilor low-cost din Polonia, cea mai mare tara a regiunii, devanseaza in acelasi timp SkyEurope. Catre sfarsitul acestei veri, compania intentioneaza sa zboare catre toate destinatiile acoperite de SkyEurope cu exceptia a doua: Atena si orasul Bari din sudul Italiei, a declarat Stephenson.
 
Vizeaza titlul de lideri ai zborurilor pe distante scurte
"Ne vedem lideri ai zborurilor pe distante reduse in Europa Centrala si de Est", a declarat Stephenson. "Daca SkyEurope nu iese din restructurare suntem pregatiti sa ne intensificam activitatile in Cehia", a adaugat el. Strickland a declarat ca o greseala in strategia de business a SkyEurope este faptul ca aceasta "s-a concentrat initial pe aeroporturi mici, iar acum se concentreaza pe aeroporturile cu costuri mai ridicate, ceea ce creste baza de costuri si sporeste concurenta".
Spre deosebire, Wizz "are experienta de management de la Ryanair si a urmarit o strategie constanta", spune Strickland, adaugand ca unii executivi Wizz Air au lucrat anterior pentru Ryanair.
 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO