Companii

O achiziţie cu mari semne de întrebare pentru Concurenţă: „Dacă se ajunge la un monopol şi punem în mâna unuia totul, ajungem înapoi în comunism“. Mega Image, 1,7 mld. euro afaceri, cumpără Profi, 2,3 mld. euro. Pentru retail este ca şi cum Coca-Cola ar cumpăra Pepsi pe piaţa de băuturi sau Pro TV Antena pe piaţa media

O achiziţie cu mari semne de întrebare pentru...

Autor: Răzvan Botea

31.10.2023, 00:08 26854

Şoc în retail: olandezo-bel­gienii de la Ahold Delhaize, proprietarii celor 1.000 de supermarketuri Mega Image, anunţă preluarea Profi, o reţea de 1.600 de magazine Cele două reţele vor avea împreună 35% din piaţa de retail supermarket şi 20% din retailul modern Puterea combinată a celor doi giganţi se va repercuta atât asupra clienţilor, prin gama de produse şi preţuri, cât şi asupra producătorilor de mărfuri alimentare precum apă, lapte, carne sau alte produse, prin puterea dublă de negociere.

Într-o tranzacţie şoc, gigantul Mega Image, care domină covârşitor şi aproape sufocant piaţa de supermar­keturi din Bucureşti, anunţă preluarea Profi, cea mai extinsă reţea de supermarketuri din toată ţara.

Împreună, cele două reţele vor avea 2.600 de magazine, o cifră de afaceri de 4 mld. euro, adică 35% din tot segmentul de supermarketuri şi 20% din întregul retail modern.

„Prin achiziţie (Mega Image - n. red.) o să ajungă la 2.500 de magazine, poate 3.000 în câţiva ani. Imaginaţi-vă cum negociază o reţea ca a noastră cu 17 supermarketuri cu un producător şi cum negociază o reţea de 3.000 de magazine. Ce poziţie de forţă are. Dacă se ajunge la un monopol şi punem în mâna unuia totul, ajungem înapoi în comunism“, a spus pentru ZF Feliciu Paraschiv, care conduce cele 17 super­marketuri Paco.

Cu o cotă de piaţă de peste 30% din afacerile supermarketurilor şi de peste 60% din numărul total al unităţilor, gigantul care ar lua naştere din Mega Image şi Profi ar domina autoritar piaţa, fie că este vorba de preţul plătit furnizorilor, fie că este vorba de preţurile şi oferta de bunuri pentru consumatori.

Unde intervin autorităţile de suprave­ghere concurenţială? Din informaţiile ZF, tranzacţia nu a ajuns încă pe masa Consiliului Concurenţei. Fiind vorba de o dimensiune foarte mare a achiziţiei, mai întâi ar urma să treacă de Comisia Europeană şi ulterior de avizul Consiliului Concurenţei. ZF a întrebat Comisia Europeană dacă a fost sesizată tranzacţia, însă până la închiderea ediţiei reprezentanţii executivului european nu au răspuns. 

„Cea mai mare problemă în cadrul lanţurilor alimentare integrate este accesul la piată. Jumătate din preţul de la raft este reţinută de supermarketuri, care deţin peste 70% din piaţa alimentară. Retailerii au o putere de negociere formidabilă. Producătorii români nu pot negocia aceleaşi adaosuri şi asta este concurenţă inegală.

Consiliul Concurenţei trebuie să fie mai activ“, a spus Dacian Badea, preşedintele Cooperativei Agricole Fermele Ecologice Silvania. Declaraţiile sale au fost făcute la ZF Agriculture Summit 2023, într-un context general, fără legătură directă cu tranzacţia dintre Mega Image şi Profi.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO