Companii

Americanii de la Delphi vin cu sute de milioane de euro în auto şi se instalează la graniţa de vest pentru a evita drumurile româneşti

Americanii de la Delphi vin cu sute de milioane de euro în auto şi se instalează la graniţa de vest pentru a evita drumurile româneşti

Americanii de la Delphi vin cu sute de milioane de euro în auto şi se instalează la graniţa de vest pentru a evita drumurile româneşti

Autor: Cristi Moga

08.06.2011, 23:53 10170

Gigantul american Delphi a anunţat ieri o investiţie într-ofabrică de cabluri auto la Mol­dova Nouă (Caraş-Se­verin), unde vaangaja 1.000 de oa­meni, după ce a ajuns deja la circa 9.000 deoameni în alte două fabrici din Ineu (Arad) şi Sânnicolau Mare(Timiş). Niciuna dintre aceste fabrici nu este la o distanţă maimare de 100 de kilometri de graniţa vestică a ţării, semn căamericanii se feresc de drumurile româneşti.

Grupul american Delphi Automotive, cu afaceri de 13,8 miliardede dolari în 2010, îşi continuă investiţiile pe piaţa localăprintr-o nouă linie de producţie de cabluri electrice în MoldovaNouă (Caraş-Severin), unde a angajat deja circa 500 deoameni.

Americanii au intrat pe piaţa locală în urmă cu 15 ani, printr-oinvestiţie lângă Timişoara, la Sânnicolau Mare, s-au extins apoi laIneu (Arad), în 2004, unde au construit tot o linie de producţie decabluri electrice, în timp ce la Iaşi au început în urmă cu doi aniproducţia la o linie de sisteme pentru motoare.

Pe plan local compania este condusă de un român din zonaTimişoarei, Cristian Guliscska, care, deşi are pe mână peste 10.000de angajaţi, nu a apărut public în presă, iar informaţiile despreel sunt puţine.

Strategia firmei este de a ataca localităţi mici, de10.000-15.000 de locuitori, în care poate fi găsită forţă de muncăpentru salarii de 1.200-1.500 de lei, iar în ceea ce priveşteproducţia de cabluri au fost alese oraşe din imediata apropiere agraniţei de vest, către ţări din Europa unde se află fabricileMercedes, Audi, Skoda sau Renault pentru care este destinatăproducţia locală.

Ce caută americanii pentru a investi

"Noua fabrică ne va permite să construim pe baza expertizei şiinvestiţiilor realizate la celelalte fabrici din România cu scopulde a face faţă cererii clienţilor noştri de a creşte volumele deproducţie. Am considerat că oraşul Moldova Nouă oferă cea mai bunăcom­binaţie între factori precum disponi­bilitatea forţei de muncăspecializate pentru producţia manufacturieră, logistică şiproximitate faţă de clienţii noştri din estul şi vestul Europei,infrastructură şi utilităţi, precum şi costuri pentru realizareaunei afaceri: salarii, utilităţi, servicii, dar şi suport dinpartea autorităţilor locale", au declarat pentru ZF reprezentanţiiDelphi.

Date exacte cu privire la cifra de afaceri a companiei sauvaloarea investiţiilor realizate pe piaţa locală nu au fostprezentate de către reprezentanţii Delphi, iar cele mai recenteinformaţii sunt din 2009, când firma Delphi Packard Româniaînregistrase venituri de 170 de milioane de euro.

Cum au ajuns americanii la Moldova Nouă?

"Au venit singuri în zonă şi s-au mişcat repede: anul trecut înaugust au făcut prima vizită, pe 6 decembrie ne-au trimis oscrisoare de intenţie că ar dori să investească, iar în 4 aprilieau pornit producţia. Au până în prezent circa 500 de angajaţi, iarpână la sfârşitul anului ar putea ajunge la 1.500. Pentru primii1.000 de muncitori pot găsi oameni în oraş, dar apoi vor fi nevoiţisă meargă în localităţile din împrejurimi pentru forţă de muncă", adeclarat pentru ZF Nicolae Lixandru, şef serviciu de investiţii încadrul Primăriei Moldova Nouă.

La Moldova Nouă Delphi a început producţia într-un spaţiu de1.400 de metri pătraţi, iar alţi 2.400 de metri pătraţi vor fi daţiîn folosinţă în luna septembrie a acestui an.

"Le-am pus la dispoziţie prin contract de închiriere pe o duratăde zece ani un teren de 8,6 hectare şi o hală care a fost folositădrept bază de recepţie pentru cereale. Pe acest lot de teren pot fiangajaţi până la 3.000 de oameni. Tot ce produc e con­tractatdi­nain­te cu termene fer­me de către fa­bri­cile Mer­ce­des,Re­nault, Audi sau Skoda, iar pro­dusele finite sunt transportatecu autotrenurile către vestul Euro­pei", a mai spus oficialul dinMoldova Nouă.

Fără minerit, locuitorii au început să plece din MoldovaNouă

Zona de sud-vest a ţării este printre cele mai sărace din ţară,în condiţiile în care mineritul, una dintre cele mai importanteactivităţi din regiune, a fost desfiinţat aproape complet. "Nu preaam avut investiţii în zonă, doar semnale, când şi când. Aici este ozonă minieră, dar mina a fost închisă în 2005 definitiv. A scăzutşi numărul de locuitori. În 1990 erau 20.000. Acum mai sunt 14.000.Mai este o investiţie, dar mai mică, într-o instalaţie de încărcatmateriale vrac, cereale. Şomajul a mai scăzut acum, după venireaDelphi", explică Lixandru.

Cum şi-au lăsat americanii amprenta pe celelalte zone în care aufabrici? "La noi au venit în 1995-1996 şi au aproximativ4.500-5.000 de angajaţi. Şomajul la noi este pe minus, nu pe plus;avem navetişti care vin de la 60 de kilometri să lu­cre­ze aici.Din câte ştiu pro­duc pentru Mercedes, Audi, Renault şi alţii",spune Dănuţ Groza, primarul localităţii Sânnicolau Mare, de lângăTimişoara.

Spre deosebire de Caraş-Severin, Timiş este unul dintre judeţelecu cea mai mică rată a şomajului la nivel naţional şi printre celemai mari salarii.

"Au venit în Sânnicolau deoarece oraşul este aproape de graniţă,îi sprijinim şi noi, iar oamenii de pe aici erau obişnuiţi sălucreze în schimburi, cu o anumită disciplină, deoarece am mai avutfabrici pe aici, de cânepă, de ciorapi, şi avem în continuareafaceri atrase, în producţia de rezistenţe electrice sautransporturi", a mai declarat primarul din Sânnicolau Mare.

Cât plătesc americanii la Ineu, în Arad, de unde pleacă zilnic8-9 camioane cu sisteme electrice de distribuţie către fabricileauto din Germania, unde sunt produse modele precum Mercedes EClasse sau S Classe, Porsche Cayenne sau Volkswagen Tiguan?

"Delphi a avut la Ineu 1.600 de angajaţi la înce­put, dar aajuns la 4.300 de oameni, la o populaţie de 10.000 de locuitori.Numai cine nu vrea nu lucrează aici. Sunt foarte serioşi şi e binepentru toată lumea. Dau salarii de 1.200 de lei plus bonuri de masăplus transport gratuit", spune Gheorghe Nicolae Mehelean, primarullocalităţii Ineu, unde sunt totodată şi mai multe fabrici deconfecţii, inclusiv a producătorului de lenjerie Jolidon.

Industria auto locală înseamnă în momentul de faţă Dacia, Ford,dar şi companii precum Continental, Michelin, Autoliv sauDelphi.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO