IT-ul a dat singurele branduri internaţionale „made in România“

Antreprenorii locali şi-au ancorat businessul în România. Drumul spre pieţele externe, blocat

6 aug 2015 Autor: Cristina Rosca

România nu are încă un om de afaceri care să fi construit un business cu o cifră de afaceri anuală de peste 1 mld. euro.

Cel mai mare business antreprenorial local este retailerul de bricolaj Dedeman, controlat de fraţii Pavăl, cu afaceri de 640 de milioane de euro anul trecut.

Prin comparaţie, cel mai puternic antreprenor din Croaţia a pus bazele unui imperiu cu afaceri de 7 mld. euro anul trecut, cu peste 60% mai mari decât totalul celor mai mari zece afaceri antreprenoriale româneşti.

Mai mult, Polonia a fost o adevărată pepinieră de oameni de afaceri care au cucerit întreaga Europă cu afaceri în domenii precum modă (LPP), industria alimentară (Maspex), sănătate (Pelion) sau bancar (Idea Bank).

„Este vorba de o combinaţie de factori (pentru care antreprenorii români nu au cucerit pieţele externe - n.red.): au încă po­tenţial de creştere pe piaţa din România, au dorinţa de a creşte doar în mod organic (mulţi găsesc tot felul de motive să nu crească prin achi­ziţii), dar le lipseşte şi o strategie coerentă“, crede Florin Pău­nescu, assistant director financial advisory services în cadrul companiei de consultanţă şi audit Deloitte România.

În acest context, companiile create de antreprenori locali au preferat să îşi „ancoreze“ businessurile pe piaţa locală mai degrabă decât să iasă să cucerească lumea.

Dintre cei zece doar doi au afaceri pe piaţele externe, respectiv Zoltan Teszari (RCS& RDS - telecom) şi Cezar Virgil Rapotan (Arabesque - distribuţie materiale de construcţii). În timp ce RCS& RDS îşi restrânge operaţiunile externe, Arabesque s-a concentrat pe vecinii României. Pentru amân­doi, piaţa locală rămâne cea mai importantă. RCS&RDS a avut ope­ra­ţiuni în Croaţia, Slovacia, Serbia, dar le-a vândut. Compa­nia mai este prezentă în Ungaria, Spania, Italia.

„Adevărul este că de peste 25 de ani aşteptăm să vină şi vremea antreprenorilor în România, încă mai aşteptăm să vedem o clasă de mijloc care să fie stâlpul economiei. Părerea mea este că noi încă mai ducem lipsa unor antreprenori de calibru ca de exemplu Dedeman, BitDefender, fie pentru că nu sunt suficient de educaţi pentru a administra strategic investiţii la nivel internaţional, fie pentru că nu au competenţe de management şi leadership de top. Fie ambele. Cel mai frecvent, ambele“, spune Aliz Kosza, consultant şi fost executiv cu experienţă în turism, FMCG şi construcţii.

Antprenorii din IT rămân principalii „ambasadori“ pe pieţele externe în contextul în care în nicio altă industrie locală nu există oameni de afaceri locali care să fi creat un brand internaţional.

Continuarea pe ZFCorporate

ZF Corporate este serviciul de business intelligence al Ziarului Financiar. Pentru a putea avea acces la informatii trebuie să vă abonaţi la ZF Corporate sau la unul din cele 12 fluxuri ale sale, profilate pe sectoare de activitate (Bănci, Retail, Agricultură, Energie şi altele) - vezi prezentarea video a ZFCorporate. Detalii de abonare la ZF Corporate: Alexandru Matei (tel. fix: 0318.256.286) sau trimiteţi un email cu datele dumneavoastră de contact prin care solicitaţi informaţii şi abonare la adresa alexandru.matei@zf.ro. Veţi fi contactat în maximum o oră.

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 06.08.2015

 
Cuvinte cheie:
antreprenori
, business
, cifra de afaceri
, crestere
, international
, oameni de afaceri
Vizualizari:
Printeaza
zf.ro
Abonează-te la Închide