Companii

Care au fost zece dintre cele mai sonore rebrandinguri din businessul românesc în ultimul an? Sectorul hotelier, cel farma, domeniul bancar, retailul de jucării şi producţia de băuturi sunt doar câteva dintre industriile care au pus pe piaţă mărci noi

Care au fost zece dintre cele mai sonore rebrandinguri...

Autor: Alina-Elena Vasiliu

16.04.2024, 16:30 266

Câteva schimbări notabile de brand au avut loc în Româ­nia în ultimul an, unul dintre cele mai importante fiind rebrandingul la pachet al celor cinci SIF-uri, societăţi de investiţii financiare, listate la Bursa de Valori Bucu­reşti. Astfel, investitorii au dat uitării clasi­cele denumiri SIF Transilvania, SIF Olte­nia, SIF Banat-Crişana, SIF Moldova şi SIF Muntenia, înlocuindu-le cu unele noi: Transilvania Investments Alliance, Infinity Investments, Lion Capital, Evergent In­vest­ments, respectiv Longshield Invest­ment Group.

Cele cinci societăţi de investiţii finan­ciare, pentru care popularitatea a început să scadă de la criza financiară din 2008 încoace şi care au ajuns să se tranzacţioneze la discounturi faţă de averea din portofoliu cuprinse între 46% şi 67%, au apelat sub actualele conduceri la procese de rebran­ding pentru a recâştiga interesul investito­rilor. Prima societate care a aplicat strategia rebrandingului a fost SIF Moldova, care a devenit Evergent Investments, iar ultima a fost SIF Muntenia, care acum poartă nu­mele de Longshield Investment Group.

Adeseori, denumirea de SIF era asocia­tă în cercurile de investitori cu emitenţi cu conflicte între grupurile de acţionari şi cu o politică slabă de distribuire de dividende, potrivit datelor din piaţă.

Alte rebrandinguri sonore din 2023 şi chiar de la final de 2022 au vizat companii din domenii diverse, arătând că schim­barea de nume este o strategie care nu ţine cont de industrie. Sectorul hotelier, cel far­ma, domeniul bancar, retailul de jucării sau producţia de băuturi sunt doar câteva din­tre industriile care au pus pe piaţă mărci noi.

Unele procese au avut loc după o achiziţie (Exim Banca Românească) ori o schimbare de acţionariat (Dr. Max), în timp ce în spatele altor rebrandinguri a stat dorinţa de reîmprospătare a imaginii ori un parteneriat-cheie.

 

Domeniu: bancar

Brand: Salt Bank

Denumirea anterioară: Idea Bank

Notă: Idea Bank, instituţie de credit achiziţionată în urmă cu doi ani de Banca Transilvania, şi-a schimbat numele în Salt Bank, devenind prima bancă 100% digitală made in Ro.

 

Domeniu: bancar

Brand: Exim Banca Românească

Denumirea anterioară: Eximbank

Notă: Finalizarea fuziunii dintre EximBank şi Banca Românească s-a concretizat în 2023 şi prin schimbarea denumirii Eximbank în Exim Banca Românească. „Banca a recurs la această schimbare pentru că, deşi în cei peste 30 de ani de activitate, EximBank şi-a extins considerabil aria de adresabilitate, denumirea a rămas aceeaşi. Acum că a devenit bancă universală, era absolut necesară adoptarea unei noi identităţi care să marcheze extinderea adresabilităţii şi către persoanele fizice“, se arată pe site-ul băncii. Noua identitate de brand are ca element central fuziunea dintre cele două bănci, valorificând notorietatea celor două nume, şi include în paleta de culori tricolorul (roşu, galben şi albastru) pentru accentuarea „naţionalităţii“ băncii şi promovarea valorilor româneşti.

 

Domeniu: retail farma

Brand: Beneva

Denumirea anterioară: Belladona

Notă: brandul de farmacii Beneva a început să înlocuiască pe final de 2022 unităţile aflate sub umbrela Belladonna, după ce în 2019 reţeaua de retail farmaceutic creată de familia Gheorghiţă a fost cumpărată de Pharma 1 Health Concept, o companie deţinută indirect de mai mulţi acţionari, nume precum Bogdan Pavel, Corneliu Poll şi Sacha Dragic fiind legate indirect de afacerea din retailul cu medicamente.

 

Domeniu: retail farma

Brand: Dr. Max Romania

Denumirea anterioară: Sensiblu şi Punkt

Notă: tot din sectorul farma vine şi Dr. Max, noul brand al grupului farmaceutic cunoscut anterior ca A&D Pharma, fondat în 1994 şi ajuns al doilea cel mai mare actor din piaţa locală de profil, după Fildas-Catena. Sub identitatea Dr. Max România funcţionează în prezent cele două divizii de business – farmaciile Dr. Max şi distribuitorul de medicamente Mediplus. Procesul de rebranding a început în 2020, prin înlocuirea mărcii Sensiblu cu Dr. Max, însă acţionarul a păstrat o parte dintre unităţi cu numele original, comercializând în acestea şi produse din game premium. La finalul anului 2022, şi aceste unităţi au început să fie rebranduite sub Dr. Max, un nume internaţional, folosit de acţionar - Penta Ivestments - pe mai multe pieţe.

 

Domeniu: jucării

Brand: Roovi

Denumirea anterioară: D-Toys

Notă: unul dintre rebrandingurile importante de la final de 2022 este cel al companiei producătoare de jocuri educaţionale şi puzzle-uri D-Toys, care a devenit astfel Roovi. Businessul a fost fondat în 2001 de antreprenorul Tibor Fustos, iar în 2021 acţionar majoritar a devenit fondul de investiţii Black Sea Fund. Rebrandingul a avut ca scop accelerarea extinderii la nivel internaţional, compania lansând totodată o serie de jocuri noi.

 

Domeniu: FMCG

Brand: The Blue Renaissance

Denumirea anterioară: Dealul cu Afine

Notă: ferma Dealul cu Afine din zona Făgăraş, deţinută de antreprenorul Ajay Naqvi şi de familia sa, şi-a schimbat în primăvara anului 2023 denumirea în The Blue Renaissance, cu scopul de a ieşi pe pieţele internaţionale, precum Emiratele Arabe Unite, Arabia Saudită, Qatar, Germania şi Marea Britanie. Noua denumire a pornit de la ideea renaşterii din plantaţia mov-albastră de afine din Toderiţa, satul din judeţul Braşov unde familia Naqvi cultivă fructele pe care le transformă în suc.

 

Domeniu: hotelier

Brand: Intercontinental Athénée Palace

Denumirea anterioară: Athénée Palace Hilton

Notă: hotelul Athénée Palace, parte a grupului hotelier ANA Hotels, controlat de omul de afaceri George Copos, poartă, din ianuarie 2023, sigla Intercontinental după ce a trecut printr-un proces de rebranding şi restaurare de peste 40 mil. euro.

Grupul Intercontinental a plecat în 2022 din România, mai exact din Piaţa Universităţii din Bucureşti, acolo unde sigla brandului era pusă pe hotelul care acum poartă denumirea Grand Hotel Bucharest.

După 50 de ani de prezenţă pe piaţa locală, fiind şi primul lanţ hotelier internaţional intrat în România, Intercontinental a luat un an de pauză, pentru ca în 2023 să revină, de data aceasta, în Piaţa George Enescu, la doi paşi de Ateneul Român. Procesul de rebranding a evoluat gradual, concomitent cu investiţia pentru modernizare şi restaurare făcută de către ANA Hotels.

 

Domeniu: modă

Brand: Made by Society

Denumirea anterioară: Vagabond Studio

Notă: retailerul român de fashion cunoscut ca Vagabond Studio a finalizat în primăvara anului 2023 procesul de rebranding început în urmă cu doi ani, preluând denumirea de Made by Society. Reţeaua numără magazine atât în România, cât şi în Anglia şi Bulgaria. Businessul a luat naştere în 2014, ca o afacere de familie, fiind dezvoltat de fraţii Darian şi Andrei Vicol.

Brandul a fost ales astfel încât să aibă sonoritate internaţională, mai ales în contextul în care compania vrea să continue expansiunea peste hotare.

 

Domeniu: servicii

Brand: Pluxee

Denumirea anterioară: Sodexo

Notă: compania de beneficii extrasalariale Sodexo Benefits and Rewards, parte a grupului Sodexo, a devenit în vara anului 2023 Pluxee, la capătul unui proces de rebranding. „Noul brand reprezintă unul dintre pilonii ce stau la baza strategiei de dezvoltare pe care o are compania. Prin adoptarea acestui nou brand, care este supermodern, ne poziţionăm într-adevăr ca o companie digitală puternică“, spuneau reprezentanţii Pluxee la acel moment.

 

Domeniu: cele cinci SIF-uri

Branduri: Transilvania Investments Alliance, Infinity Investments, Lion Capital, Evergent Investments, Longshield Investment Group

Denumirea anterioară: SIF Transilvania, SIF Oltenia, SIF Banat-Crişana, SIF Moldova, SIF Muntenia

Notă: scopul acestor rebrandinguri a fost recâştigarea interesului investitorilor, după o perioadă în care SIF-urile şi-au pierdut din popularitate.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO