Companii

Bombardier: Cu investitii in infrastructura, Romania poate avea o retea de trenuri de viteza in zece ani

Bombardier: Cu investitii in infrastructura, Romania poate avea o retea de trenuri de viteza in zece ani

Jean Berge, vicepresedinte de marketing si vanzari Mainline&Metros Bombardier: "Ne intereseaza piata din Romania. Parcul feroviar romanesc depaseste cu mult varsta medie a unui parc similar european."

03.07.2007, 19:04 130

Constructorul suedez Bombardier, cu vanzari de 4 miliarde de dolari in primul trimestru din acest an, ar putea extinde colaborarea cu Electroputere Craiova, unde se asambleaza in prezent trenurile de metrou livrate catre Metrorex, in vederea demararii unor activitati de export in Turcia sau Ungaria.
"Suntem deschisi sa consideram o colaborare cu Electroputere pentru export in Turcia sau Ungaria. Depinde de nevoia exprimata de piata si de dezvoltarea infrastucturii in regiune", a declarat Jean Berge, vicepresedinte de marketing si vanzari Mainline&Metros Bombardier.
Bombardier asambleaza deja la Craiova trenurile de metrou livrate catre Metrorex, iar reprezentantii companiei spun ca o eventuala investitie la Electroputere depinde si de evolutia companiei dupa incheierea privatizarii. Electroputere Craiova a fost achizitionata de grupul saudit Al Arrab, care a fost desemnat castigatorul licitatiei cu o oferta estimata la 120 mil. euro. Principalii concurenti al Al Arrab in cursa privatizarii Electroputre au fost compania A5 Invest Caransebes si Grup Feroviar Roman.
"In Suedia a fost construit doar primul tren (furnizat Metrorex - n. red.), dar tot de catre romanii veniti la training. Restul au fost livrate de la Craiova", a adaugat el.
Suedezii au externalizat productia de componente metalice catre Avioane Craiova, iar cea a peretilor interiori catre AVI Craiova. Bombardier a livrat pana in prezent trenuri in valoare de 300 mil. euro catre metroul bucurestean, reprezentantii companiei afirmand ca intentioneaza sa participe si la licitatiile organizate de CFR, respectiv RATB in acest an.
Suedezii intentioneaza sa intre in curand si pe piata de material rulant feroviar, prin participarea la licitatiile ce vor fi organizate de CFR pentru trenuri diesel sau trenuri electrice. Licitatia se va desfasura peste aproximativ sase luni si ar putea avea o valoare estimata intre 230 si 400 de milioane de euro, jumatate din suma fiind asigurata de Banca Europeana pentru Investitii.
"Din cunostintele noastre, CFR doreste sa achizitioneze trenuri electrice, dar evalueaza si posibilitatea achizitionarii de trenuri hibrid (motorizare diesel si electrica - n. red.) care s-ar plia foarte bine pe rute precum Bucuresti - Mangalia", a declarat Mircea Marian, country manager al Bombardier.
Bombardier deruleaza momentan un contract de livrare pentru 700 de trenuri hibrid pentru SNCF, compania nationala feroviara franceza.
"Ne intereseaza piata din Romania. Parcul feroviar romanesc depaseste cu mult varsta medie a unui parc similar european. Daca in Europa varsta medie de exploatare a unei garnituri este de 15 ani, in Romania poate ajunge la 30 de ani", a declarat Berge.
El a mai spus ca piata de material rulant ar putea ajunge in zece ani la comenzi anuale de 1,5 - 2 miliarde de euro, nivelul care este inregistrat in Franta in prezent.
De asemenea, Berge a comparat piata romaneasca cu cea franceza din punctul de vedere al posibilitatii dezvoltarii sistemelor de transport de mare viteza. "In cazul in care s-ar pune in practica proiecte de dezvoltare a acestor sisteme in aproximativ zece ani am putea beneficia de o retea de trenuri de viteza, dupa cum in Franta, incepand din 1982, in mai putin de un deceniu s-a dat in folosinta primul asemenea tren", a mai spus Berge.
Suedezii intentioneaza sa participe in aceasta toamna, alaturi de principalii concurenti, Alstom si Siemens, la licitatia organizata de Primaria Bucuresti pentru achizitia a 100 de tramvaie pentru RATB. Valoarea contractului a fost estimata la 230- 250 de milioane de euro. "Ca si la garniturile de metrou, tramvaiele sunt construite pe o platforma de baza asemanatoare pentru toate modelele, pentru a diminua costurile de exploatare", a spus Berge.
Pe langa participarea la marile licitatii organizate de CFR si Primaria Capitalei, Bombardier urmareste obtinerea de contracte de furnizare de solutii de transport pe sine si in provincie. Ca prima tinta a fost mentionata Oradea, unde municipalitatea intentioneaza sa cumpere 10 tramvaie, dupa care urmeaza Arad, Timisoara, Iasi si Constanta.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO