Companii

Cafeaua de „un leu“ nu-i mai mulţumeşte pe executivi: în birourile managerilor şi-a făcut loc espressorul

Dacă automatele de cafea sunt în prezent în peste 30.000 de locuri, espressoarele de cafea scumpă au ajuns în doar câteva mii de clădiri de birouri sau restaurante (FOTO: Shutterstock)

Dacă automatele de cafea sunt în prezent în peste 30.000 de locuri, espressoarele de cafea scumpă au ajuns în doar câteva mii de clădiri de birouri sau restaurante (FOTO: Shutterstock)

20.06.2010, 20:15 716

Deşi încă mic, segmentul office (distribuţia în clădiri debirouri) i-a ajutat pe importatorii de cafea super premium să evitedeclinul vânzărilor în 2009. Două dintre cele mai vândute brandurisuper premium de cafea din lume, illy şi Nespresso, au reuşit săînregistreze anul trecut o creştere uşoară a afacerilor pe piaţalocală sau o stagnare la nivelul din 2008.

"In 2009 trendul vanzarilor illy in Romania a fost unul ascendent,cu un ritm de peste 10% fata de anul anterior, mai mic insa decatcel inregistrat in anii precedenti", spune Mirela Ionescu,managerul de marketing al Probrands, distribuitorul cafelei pepiata locala.

Compania aintrat pe segmentul office in 2007, iar in acest moment vanzarilein cladirile de birouri ii aduc aproximativ 20-30% din rulajelerealizate cu brandul italian illy.

Anul trecut, temperarea cresterii a venit dincelelalte canale de distributie pe care le acopera cu divizia decafea - HoReCa (hoteluri, restaurante si catering) si retailul -,potrivit Mirelei Ionescu, ceea ce s-ar traduce printr-o accelerarea avansului vanzarilor in birouri.

Vanzarile illyin segmentul office pot fi estimate la peste jumatate de milion deeuro in 2009.

Larandul sau, cafeaua Nespresso - un brand super premium alproducatorului elvetian Nestle adus pe piata de catre grupul TopBrands Distribution - a avut anul trecut vanzari de 800.000 de euroin Romania si a pariat inca de la inceput pe segmentul de birouri,potrivit datelor furnizate de companie.

Premium la automatul dinhol

"In prima partea anului, segmentul office reprezinta 81% din vanzarile locale aleNespresso, in crestere fata de 2009. Ponderea acestui canal dedistributie adresate era de 70% in 2008 si a crescut la 78% anultrecut, pe fondul majorarii vanzarilor", a declarat VirgilMunteanu, managerul de comunicare al Top BrandsDistribution.

Brandul italianLavazza, o alta marca de cafea scumpa, pariaza in acest an peautomatele din hol: cu un distribuitor local nou din acest an -grupul Aquila - italienii au inceput deja sa creasca numarul deautomate Lavazza Blue instalate in cladirile de birouri, statii debenzinarii sau alte locuri care genereaza consum deimpuls.

Un pahar de cafea Lavazza Blue preparata laautomat costa intre 2 si 3 lei, adica de 2-3 ori mai mult decatbrandurile mainstream vandute in special la intrarea in cladirilede birouri sau pe hol, precum Nestle sau Doncafe.

Criza le-a adus un competitor maiieftin

Anul trecutsi-a facut loc pe piata espressoarelor Nescafe Dolce Gusto, unprodus lansat de Nestle.

Cum au explicat reprezentantiicompaniei aceasta miscare:

"Oamenii ies mai putin in oras, dar tot vor sa "se rasfete" cu ocafea buna", spunea Jacques Reber, directorul general al NestleRomania.

Nescafe esteastfel primul brand mainstrem (mediu) care atacat piata construitade brandurile scumpe, cea a espressoarelor cu capsule de cafea. Incomert, o capsula Nescafe Dolce Gusto - ingredientul folosit pentruprepararea unei cafele la espressor - costa in jur de 1,4 lei, decirca doua ori mai putin decat Nespresso si cu aproximativ un leusub pretul mediu al capsulei illy.

Doar capsuleleLavazza Blue ajung la consumator la un pret similar celui alNescafe Dolce Gusto, insa doar in cadrul comenzilor mari, de 100 debucati, potrivit datelor din oferta distribuitorilor.

"Nescafe DolceGusto a fost cea mai importanta lansare Nescafe de anul trecut, iarvanzarile produsului pana la finele lui 2009 ne-au depasitestimarile initiale cu peste 20%", a declarat Maria Stanca, GroupBrand Manager in cadrul Nestle Romania, fara a da insa mai multedetalii despre businessul generat de noua cafea.

Cine sunt consumatorii de branduri scumpe

Cei mai multiconsumatori de cafea super premium la birou sunt din randulmanagerilor, spun producatorii. "Un profil al consumatorilor ar fi:au studii superioare, ocupa pozitii de middle si topmanagement,iar aproximativ jumatate sunt femei", spune MirelaIonescu.

"De obicei managerul general al companiei iadecizia finala legata de parteneriatul cu un furnizor de cafeasuper premium. In special in firmele mici sunt cazuri in care totiangajatii consuma zilnic illy. In cazul companiilor mai mari seopteaza pentru amplasarea a cate unui espressor in fiecaredepartament sau in salile de sedinta", a completat managerul demarketing al importatorului illy.

Chiar daca se adreseaza unei categorii declienti cu venituri mari, distribuitorii au pariat in criza si pepromotii.

De exemplu, un distribuitor al cafelei illy pesegmentul office, compania Alcor, ofera in acest moment unespressor gratuit la comenzi lunare de cel putin 200 de capsule peaparat.

O piata mica

Daca automatelede cafea de un leu - precum cele Nestle, Doncafe sau Lavazza - suntin prezent in peste 10.000de locuri (pentru fiecarebrand), marcile scumpe au ajuns pana acum in doar cateva mii decladiri de birouri sau restaurante, hoteluri si terase.

"In prezentavem in jur de 2.000 locuri care au espressoare Nespresso, inBucuresti si alte orase mari din tara", a spus Munteanu.

Sprecomparatie, divizia Nestle Professional, care reprezinta businessulde automate de cafea Nescafe, are in prezent peste 10.000 deaparate montate in locuri precum cladiri de birouri, benzinarii,statii de metrou sau gari. "Jucatorii mari opereaza 30.0000-40.000de automate de cafea in Romania", estimeaza Razvan Cosa, directoruldiviziei AFH (Away from Home) a Strauss Romania.

Piata cafeleieste estimata la 250-300mil. euro la nivelul lui 2009, iar cele mai mari rulaje le facbrandurile premium, precum Jacobs, Doncafe si Nescafe, care seconcentreaza pe distributia in comert.

Ce branduri scumpe se bat pe clienti

  • segmentul super premium se situeaza inca sub 10% din piata totala acafelei la nivel local, putand fi estimat astfel la mai putin de 30mil. euro;
  • illy, Julius Meinl (o marca austriaca) si Lavazza sunt branduricunoscute mai ales clientilor din cafenele, baruri;
  • Importatorul Julius Meinl a raportat in 2008 afaceri de 4,6 mil.euro;
  • vanzarile illy la nivel local pot fi estimate la peste 4-5 mil.euro, potrivit datelor furnizate de compania importatoare,Probrands.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO