Companii

Carrefour se apropie de vânzările din 2008, dar cu o reţea de magazine aproape dublă

Carrefour se apropie de vânzările din 2008, dar cu o reţea de magazine aproape dublă

Carrefour se apropie de vânzările din 2008, dar cu o reţea de magazine aproape dublă

Autor: Cristina Rosca

20.01.2012, 00:07 1107

Francezii, prezenţi pe piaţa locală atât pe segmentul hipermar­ketu­rilor, cât şi pe cel al super­mar­keturilor, au reuşit în 2011 să îşi majoreze vânzările cu 5,4% (la un curs de schimb constant şi luând în calcul deschiderile de noi magazine) într-o perioadă în care consumul şi-a continuat declinul. Singurul factor care a contribuit însă la creşterea vânzărilor în anii de recesiune, în care 5 mld. euro s-au evaporat din comerţ, a fost deschi­derea de noi magazine de către companie. Doar anul trecut Carrefour a inau­gu­rat 15 unităţi - două hiper­marketuri şi 13 supermar­keturi.

Vânzările Carrefour (hipermarketuri şi super­mar­keturi), compania con­si­derată a fi deschis drumul retailului modern în Ro­mânia în urmă cu un de­ceniu când a inaugurat primul hipermarket în car­tierul Militari din Bu­cureşti, au continuat să scadă la un număr constant de magazine (like-for-like), cu 0,7%, acesta fiind cel mai bun indicator pentru evoluţia consumului.

Din datele publicate de francezi se poate observa însă o temperare a declinului, astfel, la finalul lui 2009 indicatorul arăta -9,1%. Un an mai târziu scăderea ajunsese la minus cinci procente, iar acum a scăzut la sub 1%.

Vânzările francezilor de la Carrefour au intrat pe un trend descendent în termeni comparabili (like for like) încă din primul trimestru al anului 2009 şi au continuat să scadă timp de nouă trimestre consecutive. Prima veste bună a venit în trimestrul doi din 2011, când francezii au anunţat un plus 1,4% la o reţea constantă de magazine. Evoluţia pozitivă a continuat şi în trimestrul trei, pentru ca ultimele trei luni să aducă un nou declin.

Trimestrul patru este tradiţional cel mai bun trimestru din an pentru consum, sărbătorile de iarnă determinând românii să îşi deschidă buzunarele pentru achiziţii. Anii de criză au temperat însă euforia cumpărăturilor, românii renunţând la obiceiurile din perioada de boom când îşi umpleau coşurile în hipermarketuri. Scăderea de 2,5% a vân­zărilor Carrefour în ulti­mele trei luni din 2011 la un număr constant de ma­ga­zine arată că românii sunt încă reticenţi în a face achiziţii. În trimestrul patru vânzările francezilor pe plan local s-au ridicat la 340 de milioane de euro.

Mai mult, aceste cifre vin să tempereze veştile bune de la Institutul Naţional de Statistică în lunile octombrie şi noiembrie. INS anunţa creşteri ale consumului de 2-3%.

În rapoartele trimestriale ale companiei franceze sunt furnizate informaţii privind cifra de afaceri din România pe ambele pieţe (hiper şi supermarketuri), iar vânzările includ şi TVA (24%). Francezii rapor­tează atât vânzările în termeni comparabili (like for like - care nu includ expan­siunea), cât şi vânzările totale (unde sunt in­cluse şi ma­ga­zinele des­chise în intervalul analizat).

Primul in­dica­tor este însă mai re­le­vant deoa­rece este prac­tic o ra­diografie a consu­mu­lui.

Carre­four este pri­mul re­tailer modern care a anunţat re­zul­tatele fi­nan­­ciare din acest an, liderul din co­mer­ţul local Metro anunţând datele la nivel mondial, fără a prezenta şi rezultatele pe România.

Criza financiară a lovit afacerile marilor retaileri care au încercat însă să compenseze prin deschiderea de noi unităţi. Astfel dacă la finalul lui 2008 Carrefour avea 41 de unităţi (21 de hipermarketuri şi 20 de supermarketuri), în prezent retailerul deţine 70 de magazine, dintre care 45 de super­mar­ke­turi şi 25 de hipermarketuri. În noile proiecte francezii au investit peste 100 de milioane de euro, potrivit calculelor ZF. Mai mult, şeful Carrefour anunţa în urmă cu câteva luni că are în plan reluarea expansiunii la nivelul perioadei de boom, pe piaţa locală urmând a fi inaugurate atât hiper­marketuri, cât şi supermarketuri Carrefour noi.

Carrefour nu este singurul retailer care mizează pe expansiune în România şi crede într-o revenire a consumului. În 2011 doar două dintre cele 14 reţele din retailul modern au stat pe bară, restul investind aproape jumătate de miliard de euro în deschiderea a aproape 150 de magazine.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO