Companii

Cazierul fiscal al patronilor condamnaţi, dar şi situaţia firmelor inactive vor fi publice

Autor: Iulian Anghel

09.05.2011, 23:50 1207

Înregistrarea unei firme, închi­de­rea ei sau operaţiunile defuziune nu vor mai fi publicate în Monitorul Ofi­cial, ci vor fiînscrise într-un buletin elec­tronic al Oficiului Naţional alRe­gis­­trului Comerţului (ONRC). Atri­bu­ţi­ile de înregistrare aunei firme sau de în­ce­tare a activităţii ei, fuziunea saudi­vi­zarea acesteia ca şi autorizarea per­soa­ne­lor fizice vorintra în com­pe­tenţa unei noi cate­go­rii, registra­to­riico­mer­ciali care îi vor înlo­cui pe jude­că­torii-de­legaţi,aceştia urmând să in­tervină în acest proces doar în cazulcontestaţiilor. Pre­ve­de­rile sunt cuprinse în­tr-un pro­iect delege adoptat săp­tămâna tre­cută de Guvern.

Doi ani pentru trecerea la noua înregistrare afirmelor

Înlocuirea publicării în Monitorul Oficial cu cea a pu­blicăriiîn Buletinul elec­tro­nic al ONRC se va face într-un orizont de doiani de la intrarea în vigoare a legii care a fost transmisăParla­men­tului pentru a fi dis­cutată în regim de urgenţă.

Ministerul Justiţiei sus­ţine că proiectul a fost ela­bo­ratpentru a veni în sprijinul me­diului de afaceri şi a fost ela­boratîn stânsă legătură cu acesta. Numai că, la o zi după ce proiectulfusese aprobat de Guvern, pe niciunul dintre site-urileguver­na­men­tale nu exista proiectul şi nici forma propusă spreaprobare.

"În doi ani vom renunţa la publicarea în Monitorul Oficial aactelor ţinând de înfi­inţarea societăţilor co­mer­ciale şimodificările aduse în cadrul acestora prin întoc­mi­rea uneiplatforme elec­tro­nice care va permite tuturor per­soanelorintere­sate, cu cos­turi minimale, să aibă ac­ces la baza de daterespectivă. Termenul propus pentru up­datarea bazei de date prinîn­registrarea unei noi societăţi comerciale este trei zile", adeclarat Alina Bica, secretar de stat în Ministerul Justiţiei.

Noua platformă va aduce transparenţă

Potrivit acesteia, noua plat­formă electronică va aduce maimultă trans­pa­ren­ţă, pentru prima dată urmând să fie făcutepublice date des­pre cazierul fiscal al per­soa­ne­lor caredesfăşoară acti­vi­tăţi comerciale, dar au fost con­damnate, cum,de aseme­nea, va exista acces la firmele care sunt inactive dinpunct de vedere fiscal.

"Există o multitudine de societăţi comerciale care, deşi suntînregistrate în Registrul Comerţului, nu desfăşoară niciun fel deactivitate comercială. Ele sunt inactive fiscal şi sunt activatedoar la un anumit mo­ment pentru diverse scopuri. Practic, când osocietate comercială va dori să intre în relaţii de afaceri cu altăso­cietate comercială va putea să acce­se­ze această platformă şisă constate dacă într-adevăr are un partener de afa­ceri viabil,respectiv, dacă a avut re­laţii comerciale în trecut sau dacă avemde a face cu o persoană resuscitată în ul­ti­me­le şase luni pentrudiverse raţiuni", a spus secretarul de stat.

Înregistrarea la Registrul Comer­ţu­lui va fi simplificată,urmând ca Minis­te­rul Justiţiei să adopte mode­lele unice decerere de înregistrare şi a celorlalte formulare.

Registratorul, cel care îl înlocuieşte pe judecătorul delegat,este învestit cu au­toritate publică, având atribuţiile şi putereaunui magistrat (chiar dacă nu este magistrat) fiind numit dinordinul ministrului justiţiei.

"Din punct de vedere principial, unele dintre norme trebuiauadoptate. Nu vor exista mai puţine informaţii ca înainte, vorexista în continuare date despre insolvenţă cuprinse acum înRegistrul insolvenţelor, de pildă. Doar că trebuie văzut cum va fistructurată această platformă electronică - pe capitole sau va fica în Monitorul Oficial unde totul se publică în partea a IV-a şitrebuie să munceşti semnificativ pentru a afla o informaţie", spuneSebastian Guţiu, equity partener al casei de avocaturăSchoenherr.

CE SE SCHIMBĂ

  • Toate atribuţiile ţinând de înregistrarea societăţilorcomerciale, divizarea, fuziunea, respectiv încetarea activităţiiacestora, precum şi autorizarea persoanelor fizice, toate acesteactivităţi vor fi efectuate de o categorie nouă de persoane -registratorii comerciali care îi vor înlocui pe judecătoriidelegaţi.

  • Într-un termen de doi ani se înlocuieşte publicarea în MonitorulOficial a actelor ţinând de înfiinţarea societăţilor comerciale şimodificările aduse în cadrul acestora, publicarea urmând să se facăpe o platformă electronică funcţională pe lângă ONRC.

  • Contra cost, platforma electronică de la ONRC ar urma să fieaccesibilă oricui.

  • Se simplifică procedura obligatorie a publicităţii, în unelecazuri constituirea şi modificarea actelor constitutive, de fuziunesau divizare putând să se facă prin intermediul paginii de internetproprii a societăţii comerciale.

  • Informarea acţionarilor de către conducerea societăţiicomerciale se poate face prin intermediul paginii de internetproprii a societăţii.

  • Updatarea bazei electronice de la ONRC se face la trei zile dela înregistrarea unei noi societăţi comerciale sau a unei noipersoane fizice autorizate.

  • În baza electonică se va regăsi şi cazierul asociatului,acţionarului sau administratorului, dacă acesta a fost condamnatpenal şi pentru ce fapte a fost condamnat, lucru neexistent înlegislaţia actuală.

  • În baza electronică vor fi introduse şi firmele inactivefiscal.

  • Înregistrarea unei societăţi comerciale poate fi făcută prininternet, prin semnătura electronică, nemaifiind necesarădeplasarea persoanei fizice, asociat, a viitorului asociat sauacţionar la sediul Registrului Comerţului.

  • În registrul electronic vor exista informaţii din rergistrelecomerţului ale altor state din UE.

  • Înregistrarea în Registrul Comerţului se va putea face înoricare dintre limbile Uniunii Europene.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO