Înregistrarea unei firme, închiderea ei sau operaţiunile defuziune nu vor mai fi publicate în Monitorul Oficial, ci vor fiînscrise într-un buletin electronic al Oficiului Naţional alRegistrului Comerţului (ONRC). Atribuţiile de înregistrare aunei firme sau de încetare a activităţii ei, fuziunea saudivizarea acesteia ca şi autorizarea persoanelor fizice vorintra în competenţa unei noi categorii, registratoriicomerciali care îi vor înlocui pe judecătorii-delegaţi,aceştia urmând să intervină în acest proces doar în cazulcontestaţiilor. Prevederile sunt cuprinse într-un proiect delege adoptat săptămâna trecută de Guvern.
Doi ani pentru trecerea la noua înregistrare afirmelor
Înlocuirea publicării în Monitorul Oficial cu cea a publicăriiîn Buletinul electronic al ONRC se va face într-un orizont de doiani de la intrarea în vigoare a legii care a fost transmisăParlamentului pentru a fi discutată în regim de urgenţă.
Ministerul Justiţiei susţine că proiectul a fost elaboratpentru a veni în sprijinul mediului de afaceri şi a fost elaboratîn stânsă legătură cu acesta. Numai că, la o zi după ce proiectulfusese aprobat de Guvern, pe niciunul dintre site-urileguvernamentale nu exista proiectul şi nici forma propusă spreaprobare.
"În doi ani vom renunţa la publicarea în Monitorul Oficial aactelor ţinând de înfiinţarea societăţilor comerciale şimodificările aduse în cadrul acestora prin întocmirea uneiplatforme electronice care va permite tuturor persoanelorinteresate, cu costuri minimale, să aibă acces la baza de daterespectivă. Termenul propus pentru updatarea bazei de date prinînregistrarea unei noi societăţi comerciale este trei zile", adeclarat Alina Bica, secretar de stat în Ministerul Justiţiei.
Noua platformă va aduce transparenţă
Potrivit acesteia, noua platformă electronică va aduce maimultă transparenţă, pentru prima dată urmând să fie făcutepublice date despre cazierul fiscal al persoanelor caredesfăşoară activităţi comerciale, dar au fost condamnate, cum,de asemenea, va exista acces la firmele care sunt inactive dinpunct de vedere fiscal.
"Există o multitudine de societăţi comerciale care, deşi suntînregistrate în Registrul Comerţului, nu desfăşoară niciun fel deactivitate comercială. Ele sunt inactive fiscal şi sunt activatedoar la un anumit moment pentru diverse scopuri. Practic, când osocietate comercială va dori să intre în relaţii de afaceri cu altăsocietate comercială va putea să acceseze această platformă şisă constate dacă într-adevăr are un partener de afaceri viabil,respectiv, dacă a avut relaţii comerciale în trecut sau dacă avemde a face cu o persoană resuscitată în ultimele şase luni pentrudiverse raţiuni", a spus secretarul de stat.
Înregistrarea la Registrul Comerţului va fi simplificată,urmând ca Ministerul Justiţiei să adopte modelele unice decerere de înregistrare şi a celorlalte formulare.
Registratorul, cel care îl înlocuieşte pe judecătorul delegat,este învestit cu autoritate publică, având atribuţiile şi putereaunui magistrat (chiar dacă nu este magistrat) fiind numit dinordinul ministrului justiţiei.
"Din punct de vedere principial, unele dintre norme trebuiauadoptate. Nu vor exista mai puţine informaţii ca înainte, vorexista în continuare date despre insolvenţă cuprinse acum înRegistrul insolvenţelor, de pildă. Doar că trebuie văzut cum va fistructurată această platformă electronică - pe capitole sau va fica în Monitorul Oficial unde totul se publică în partea a IV-a şitrebuie să munceşti semnificativ pentru a afla o informaţie", spuneSebastian Guţiu, equity partener al casei de avocaturăSchoenherr.
CE SE SCHIMBĂ
Toate atribuţiile ţinând de înregistrarea societăţilorcomerciale, divizarea, fuziunea, respectiv încetarea activităţiiacestora, precum şi autorizarea persoanelor fizice, toate acesteactivităţi vor fi efectuate de o categorie nouă de persoane -registratorii comerciali care îi vor înlocui pe judecătoriidelegaţi.
Într-un termen de doi ani se înlocuieşte publicarea în MonitorulOficial a actelor ţinând de înfiinţarea societăţilor comerciale şimodificările aduse în cadrul acestora, publicarea urmând să se facăpe o platformă electronică funcţională pe lângă ONRC.
Contra cost, platforma electronică de la ONRC ar urma să fieaccesibilă oricui.
Se simplifică procedura obligatorie a publicităţii, în unelecazuri constituirea şi modificarea actelor constitutive, de fuziunesau divizare putând să se facă prin intermediul paginii de internetproprii a societăţii comerciale.
Informarea acţionarilor de către conducerea societăţiicomerciale se poate face prin intermediul paginii de internetproprii a societăţii.
Updatarea bazei electronice de la ONRC se face la trei zile dela înregistrarea unei noi societăţi comerciale sau a unei noipersoane fizice autorizate.
În baza electonică se va regăsi şi cazierul asociatului,acţionarului sau administratorului, dacă acesta a fost condamnatpenal şi pentru ce fapte a fost condamnat, lucru neexistent înlegislaţia actuală.
În baza electronică vor fi introduse şi firmele inactivefiscal.
Înregistrarea unei societăţi comerciale poate fi făcută prininternet, prin semnătura electronică, nemaifiind necesarădeplasarea persoanei fizice, asociat, a viitorului asociat sauacţionar la sediul Registrului Comerţului.
În registrul electronic vor exista informaţii din rergistrelecomerţului ale altor state din UE.
Înregistrarea în Registrul Comerţului se va putea face înoricare dintre limbile Uniunii Europene.
Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels