Companii

Ce afaceri în franciză se vând cel mai bine pe timp de criză

11.08.2010, 23:48 11224

Chiar dacă antreprenorii autohtoni sunt mai rezervaţi în aîncepe un nou business în perioada de criză, cei care se orienteazăcătre o afacere la cheie aleg domenii de activitate precumfast-food sau servicii, care necesită cheltuieli cât mai reduse destart-up.
În România, piaţa francizelor este volatilă şi nu sunt date certelegate de valoarea acesteia, spune Anton Constantin, preşedinteleAsociaţiei Române a Francizelor, care estimează că pe plan localsunt în jur de 300 de francize şi de master francizori, din caremai mult de jumătate sunt străine.
"Cele mai căutate francize sunt în domeniul fast-food, chiar dacănu sunt cele mai ieftine, pentru că toată lumea cumpără unsandvici, un hamburger. Acestea sunt urmate de cele din domeniulserviciilor."

Negociază cu francizorul
Anul acesta este un an bun pentru investiţii într-o afacere înfranciză, pentru că se poate obţine un preţ scăzut la negociereacontractului cu francizorul care se încheie de obicei pe o perioadăde cinci ani.
"O mare greşeală a oamenilor cu bani este că nu ştiu săinvestească. Când vrei să cumperi o franciză trebuie să înţelegitot conceptul. Pe de altă parte, nu ştiu să negocieze contractul defranciză. Investitorii trebuie să ştie că fran­ci­zorul trebuiesă-i garanteze un minim de venit", mai pre­cizează AntonConstantin. El spune că în acest an nu vor intra pe piaţă francizenoi, iar pentru anul viitor sunt preconizate patru nume mari dindomeniul fashion, fast-food şi hotelier.
Cele mai cerute francize în această perioadă sunt cele a cărorinvestiţie nu depăşeşte suma de 30.000 de euro şi au un orizont detimp pentru recuperarea investiţiei de unu până la maxim doi ani,afirmă Adrian Gheorghe, managing director al firmei de consultanţăîn franciză ThinkBig International.
"Contextul actual de criză a adus un climat de prudenţă pe piaţaafacerilor în franciză. Persoanele interesate analizează atentdiferitele oportunităţi de afaceri se gândesc şi laprofitabilitatea pe termen scurt 1-3 luni şi apelează la serviciilede consultanţă ale firmelor specializate în domeniulfrancizei."

Francizele din domeniul alimentar sunt la marecăutare
Francizele cele mai căutate din portofoliul companiei, spune el,sunt cele din domeniul alimentar, precum KingKe­bab, Chipstix,NewYork Pizza, Broaster Chicken, Grande Gaufre sau Mr.Kumpir.
KingKebab şi Broaster Chicken, cu taxe de franciză de 5.000 deeuro, respectiv 12.000 de euro, sunt primele două francize care audeschis cele mai multe unităţi. "Broaster Chicken are peste zecelocaţii în centre comerciale şi stradale din ţară, iar KingKebab adeschis prima locaţie la City Mall şi urmează alte patru-cincilocaţii în următoarele luni."
Cea mai ieftină franciză din portofoliul firmei de consultanţăThinkBig International este din segmentul fast-food: Chipstix, acărei taxă de franciză porneşte de la 2.000 de euro. Redevenţelelunare se ridică la 3% din cifra de afaceri, iar suprafaţa medienecesară pentru derularea activităţii este între cinci şi zecemetri pătraţi.
Anul trecut, francizele din domeniul imobiliar au fost cele maiafectate de criza economică, având o scădere a afacerilor cu 90%,explică Eugen Driga, directorul firmei de consul­tanţă şi brokerajîn francize Imo Franchise Group. "De asemenea, fashion retailul ascăzut cam cu 60%. Serviciile financiare nu se simt de asemeneabine de loc. Restul au avut în medie o cădere de 30%." El spune căatunci când aleg o franciză, antreprenorii sunt interesaţi denivelul investiţiei şi de domeniu. "Se caută francizele cucheltuieli mici de start-up, nu datorită lipsei de bani ci datorităprecauţiei inves­titorilor. Dar se caută şi francize mai scumpe,dar bine alese."

Suntem sub Polonia şi Cehia la unităţi în francizădeschise
La capitolul unităţi în franciză, România este sub Polonia, Cehiaşi Grecia, este aproape de Ungaria, Turcia şi deasupra Ucrainei,Bulgariei, Serbiei, afirmă Eugen Driga.
Cele mai solicitate francize din portofoliul companiei suntDryWallTeam, un complex de servicii pentru combaterea profesionalăa igrasiei, a mucegaiului şi a infiltraţiilor în clădiri care sepoate porni cu o investiţie de 4.000 de euro. Taxa de franciză estede 2.000 de euro, start kit-ul costă 1.300 de euro, iar uneltele şiutilajele 400-700 de euro.
"S-au semnat 18 contracte. Dintre acestea 11 francize mergexcelent, patru se descurcă onorabil, iar trei au închis. Două dinmotive personale ale francizaţilor, iar una închisă de francizordin motive de nerespectare a utilizării materialelor şineseriozitate a francizatului", explică Driga.
O altă franciză din portofoliul Imo Franchise Group, este LeaderMobile, franciză de mobile marketing.
"Pe piaţa ro­mânească şi moldoveană, după un an de la începerea"Proiectului Franchising Leader Mobile RO & MD" sunt deja 11agenţii Leader Mobile poziţionate astfel: Bu­­cu­reşti (3); Braşov(2); Chişinău (1) Craiova (1); Oradea (1); Bacău (1); Suceava (1)şi Timişoara (1)."
Investiţia necesară începe de la 14.500 de euro şi ajunge la 29.000de euro, în funcţie de exigenţele potenţialului afiliat.
În vara acestui an, Imo Franchising va lansa francize în domeniinoi precum: FirstDryWash, spălătorie auto fără apă sau KataSalon,salon care realizează machiaj durabil pentru sprâncene, pleoape,contur buze şi pigmentarea pielii.

KingKebab: n Fast food cu specific oriental nTaxa de franciză: 5.000 de euro pentru un concept servire la geam nTaxa de franciză: 15.500 pentru un restaurant n Redevenţe lunare:5% din cifra de afaceri n Investiţie globală: 15-30.000 de euro nSuprafaţă medie: 25-40 de metri pătraţi n Durată contract: 5-10ani.

Chipstix: n Fast food de cartofi prăjiţi n Taxa defranciză: între 2.000 şi 5.000 de euro n Redevenţe lunare: 3% dincifra de afaceri n Suprafaţă medie: 5-10 metri pătraţi n Duratăcontract: 5 ani

DryWallTeam
: n Servicii pentru combaterea profesională aigrasiei, a mucegaiului şi a infiltraţiilor în clădiri n Taxa defranciză: 2.000 de euro n Start kit: 1.300 de euro n Unelte şiutilaje: 400 -700 de euro n S-au semnat 18 contracte defranciză

Leader Mobile: n Franciză de mobile marketing nDouă forme de afiliere la reţea: Light (14.500 de euro) şi Gold(29.000 de euro) n Ambele oferă tot ceea ce este necesar pentrudeschiderea unei agenţii Leader Mobile în franciză

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO