Constructii

Alexander Frech, noul director al retelei BauMax: Avem 15 locatii sigure pentru extindere

Alexander Frech, noul director al retelei BauMax

Alexander Frech, noul director general al BauMax: Cea mai mare provocare pentru noi este in acest moment intensificarea competitiei. Sunt orase precum Oradea sau Brasov in care planurile retelelor indica o dezvoltare intensa a retailului de bricolaj, ceea ce va duce la o competitie acerba intre magazine.

14.09.2008, 13:40 450

 

In 2007, al doilea an operational al BauMax in Romania, reteaua locala a trecut pe profit, lucru care i-a luat prin surprindere pe directorii companiei austriece.

"Trecerea pe profit nu a fost un obiectiv al companiei, in conditiile in care investim masiv in expansiunea retelei la nivel local. Pentru acest an, estimam cresterea profitului la aproximativ 6 mil. euro", spune Alexander Frech, noul director general al BauMax Romania. Managerul de origine germana il inlocuieste de la jumatatea acestui an pe Jorg Bierlein, care a preluat conducerea retelei BauMax in Turcia. Anterior, Frech a fost timp de aproximativ un an directorul de vanzari al filialei romanesti, pozitie ocupata in prezent de catre Laszlo Florian, venit de la BauMax Ungaria.

Alexander Frech spune ca, in acest an, cresterea profitabilitatii companiei va veni pe fondul dublarii vanzarilor BauMax Romania, de la 61 mil. euro in 2007 la 110 mil. euro. In prezent, fiecare din cele sapte magazine ale retelei inregistreaza profit.

Una dintre cele mai mari provocari ale noului director este reducerea fluctuatiei de personal in magazine, care se inregistreaza in special in orase mari precum Cluj-Napoca si Brasov si care genereaza costuri suplimentare. "Am creat o ierarhie a pozitiilor din cadrul unui magazin. De exemplu, trainingurile pe care le facem angajatilor le dau acestora posibilitatea de a se specializa pe anumite categorii de produse, iar in timp ei pot avansa in functie pana la category manager sau buyer pe respectivele sectoare. Este o buna metoda de a motiva oamenii din companie, pentru ca implica si cresterea salariilor odata cu dezvoltarea lor profesionala", afirma Frech.

El mai spune ca, in ultima perioada, a remarcat scaderea turnover-ului de personal (fluctuatiei de personal) de la 40% la circa 30%.

In medie, intr-o unitate BauMax de pe piata locala lucreaza 110 persoane, numarul total al angajatilor din subsidiara romaneasca fiind in prezent de aproximativ 900 de oameni.

BauMax este o afacere de familie dezvoltata la nivel international, avand in prezent activitati pe mai multe piete din Europa Centrala si de Est, printre care se numara si Ungaria si Bulgaria.

"In Romania, BauMax a trecut de perioada de testare a pietei. Dupa primele inaugurari, am incercat sa ne imbunatatim conceptul de magazine: printre altele, am dez-voltat servicii care vizeaza in special clientii profesionisti si am adaptat mai bine oferta de produse la cerintele pietei", mai spune Frech.

La nivel local, retailerul activeaza cu magazine cu suprafete de vanzare intre 10.000 si 15.000 de metri patrati, avand listate aproximativ 30.000 de articole.

In prezent, compania opereaza 7 magazine, doua dintre acestea fiind inaugurate in acest an. Anul viitor, BauMax va deschide 6 magazine, dintre care unul va marca intrarea retelei pe piata din Bucuresti. Investitiile in extindere, in 2009, sunt estimate la 60 mil. euro. "A trebuit sa amanam deschiderea unor unitati planificate initial pentru acest an, din motive care nu au tinut de noi, precum intarzieri in obtinerea autorizatiilor de constructie sau lipsa muncitorilor - in cazul unor proiecte mari, precum centre comerciale dezvoltate de investitori in real estate", mai spune Frech.

Compania si-a planificat initial 5 inaugurari pentru 2008, insa va incheia anul doar cu 2 unitati noi.
Frech mentioneaza ca reteaua va merge in continuare pe parteneriate cu dezvoltatori imobiliari, dar si in propriile locatii.

In Timisoara si Ploiesti (orase vizate pentru deschideri in 2009), BauMax planifica dezvoltarea unor centre comerciale pe terenuri de 8-9 hectare, proiecte care sa atraga si retaileri de mobila, supermarketuri si retaileri vestimentari.

"Vrem sa fim in locatii foarte bune din interiorul oraselor. In prezent, luam in calcul si extinderea in orase mai mici, precum Focsaniul", mai precizeaza directorul.

Retailerul austriac a intrat pe piata din Romania in 2006, odata cu inaugurarea primului magazin din Brasov, si a anuntat investitii de 250 mil. euro in dezvoltarea unei retele de 25 de unitati la nivel local.

"Avem in acest moment 15 locatii sigure pentru extindere. Piata romaneasca este inca foarte atractiva, de aceea nu ne vom opri la 22 de unitati", afirma Frech.

Cu toate acestea, el admite ca cea mai mare provocare pe piata, in acest moment, este intensificarea concurentei.

"Cea mai mare provocare pentru noi este in acest moment intensificarea competitiei. Sunt orase precum Oradea sau Brasov in care planurile retelelor indica o dezvoltare intensa a retailului de bricolaj, ceea ce va duce la o competitie acerba intre magazine", afirma Frech. Daca in 2002, pe piata romaneasca erau doar doua retele internationale de bricolaj, Praktiker si Bricostore, in prezent numarul acestora a ajuns la 5, iar jucatorii din piata se asteapta sa vada mai multi competitori de talie internationala intrand in Romania. Pana la finele anului, si retailerul german de bricolaj Obi va deschide primul sau magazin in Romania.

Pe langa retelele straine Praktiker, Bricostore, BauMax, Hornbach si Mr. Bricolage, in retailul de bricolaj din Romania mai activeaza in acest moment companii cu capital autohton, precum Dedeman si Ambient.


BauMax in cifre
  • cifra de afaceri in 2007: 60 mil. euro
  • cifra de afaceri estimata pentru 2008: 110 mil. euro
  • numar de angajati in 2007: 900 de persoane
  • profit net estimat pentru 2008: 6 mil. euro
  • investitii in extinderea retelei in 2009: 60 mil. euro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO