Companii

Cu euro la minimul ultimelor zece luni, preţurile alimentelor au continuat să crească în martie. Şoc la preţul cartofilor: plus 50%

Cu euro la minimul ultimelor zece luni, preţurile alimentelor au continuat să crească în martie. Şoc la preţul cartofilor: plus 50%

Autor: Cristina Rosca

04.04.2011, 23:56 129

"Preţurile au crescut pentru că s-au scumpit materiile prime.Acesta este singurul motiv pentru care vedem creşteri de preţ laraft. Pe viitor însă nu vom mai vedea creşteri de preţuri, ba dincontră, există şanse ca la unele produse să observăm o scădere apreţului", a spus Sorin Minea, preşedintele Romalimenta şiacţionarul majoritar al producătorului de mezeluri Angst, caredeţine şi lanţul de super­marketuri cu acelaşi nume. El nu oferăînsă exemple de produse al căror preţ ar putea să scadă.

Din totalul de 15 produse analizate de ZF (preţuri culese dinmagazinele Carrefour Orhideea şi Real din AFI Cotroceni), doar încazul a cinci produse preţurile au scăzut. Singurele produse alecăror preţuri au intrat pe o pantă descendentă - dintre celeanalizate de ZF - au fost sucul Coca-Cola (2 l), apa mineralăBorsec (1,5 l), cotletul de porc fără os refrigerat ambalat şiouăle, iar declinul a fost în fiecare caz de 10,93%, 0,74%, 2,3% şi8,51%.

Se poate observa însă că unele dintre produsele de mai sus -ouăle - sunt la ofertă în una sau chiar în amândouă reţelele deunde au fost culese datele (Carrefour, Real). Există însă şi alteproduse la ofertă, precum făina, cartofii sauCum se realizeazÂindexul ZF merele, al căror preţ a crescut comparativ cu cel dinluna februarie.

De cealaltă parte cartofii şi zahărul s-au scumpit cel maimult.

"Creşterea preţului la zahăr are la bază mai mulţi factori,dintre care cei mai importanţi sunt creşterea preţurilor mondialeale zahărului brut care asigură 80% din consumul României,producţia mică, chiar insuficientă din UE în campania 2010 şicreşterea preţurilor carburanţilor şi a altor costuri precumenergie, materiale şi materii prime necesare producţiei zahărului",explică Emilian Dobrescu, reprezentant general al Agrana înRomânia, cel mai mare producător local de zahăr. Agrana, caredeţine în portofoliu brandul de zahăr Mărgăritar, a avut în 2009afaceri de peste 140 mil. euro.

ZF precizează că Indexul Alimentar pe care îl calculeazăîncepând din decembrie 2008 este realizat primar, jurnalistic, cupreţurile afişate la raft în magazinele Real şi Carrefour dinCapitală, iar preţul final este calculat ca o medie între cele douăreţele de magazine, nefiind publicat pe fiecare reţea în parte şinu analizează distinct produsele la promoţii.


Promoţiile continuă

La rafturile din hipermarketuri la finalul lunii martie existăîn continuare produse dintre cele analizate care sunt la promoţii,însă numărul acestora a scăzut faţă de luna anterioară. Promoţiileau fost încă de anul trecut un instrument foarte utilizat deretailerii care încearcă să atragă cumpă­rătorii în magazine.

În condiţiile scăderii consumului cu 5,3% anul trecut potrivitdatelor Institutului Naţional de Statistică, atât retaileriialimentari, cât şi cei din fashion au mizat pe promoţii aproapeneîntrerupt. Şi la începutul acestui an - în februarie, înhiper­marketuri circa jumătate dintre produsele analizate de ZFerau la promoţie în una sau chiar amândouă reţelele de unde au fostculese datele.

În cazul bananelor scăderea de preţ este de 21,73%, dar acestlucru s-a întâmplat în condiţiile în care în una dintre reţele nuexistau decât banane categoria a doua, al căror preţ este maimic.

Reprezentanţii Carrefour (de unde au fost culese o parte dinpreţurile pentru indicele ZF), nu au răspuns solicitării ZF până laînchiderea ediţiei.

Ce spun consumatorii?

Deşi s-au obişnuit cu eticheta roşie care îi anunţă că anumiteproduse sunt la ofertă, ro­mânii sunt în continuare in­fluenţaţi deorice reducere de preţ. "De regulă vin să cum­păr brandurile pecare le utilizez frec­vent, însă dacă observ că este un alt produsdin aceeaşi gamă la ofertă şi preţul este mult mai mic suntinfluenţat să cumpăr. În cazul produselor unde brandul nu contează,precum fructele şi legumele, este posibil să cumpăr doar pentru căsunt la ofertă", spune Andrei (28 de ani), aflat lacum­părături.

Criza financiară i-a făcut pe oameni mai atenţi la preţuri şi lamodul în care îşi gestionează bugetul, în condiţiile în carecom­paniile afectate de criză au redus sala­riile şi audisponibilizat personal.

Euro scade, preţurile cresc

Indexul anterior care a surprins o pe­rioa­dă mai lungă de timp- din iulie 2010 până în februarie 2011 - şi care a fost calculatpe baza aceloraşi 15 produse, a arătat că în pe­rioada respectivăpreţurile au crescut cu aproape 17%. Preţurile continuă să creascăîn hipermarketuri deşi cifra de afaceri în comerţul cu amănuntul acontinuat să scadă şi în ianuarie şi în februarie cu peste 5%.

În condiţiile în care cifra de afaceri - un indicator de valoare- scade, iar preţurile cresc, în volum afacerile come­rcianţilor auscăzut cu chiar mai mult de 5%.

"Mă aştept la o revenire în trimestrele trei şi patru. Atuncivom putea vedea o stabilizare a pieţei", spune Alexandru Vlad,directorul reţelei Selgros Cash&Carry România, care este şivicepreşedinte al Asociaţiei Marilor Reţele Comerciale din România(AMRCR). El nu a dorit însă să comenteze pe baza creşteriipreţurilor din poziţia de vicepreşedinte AMRCR.

În luna martie, după o lungă perioadă în care s-a depreciat înraport cu moneda unică euro­peană, leul a început să câştige teren,co­borând chiar sub pragul de 4,1 lei pentru un euro. Cursul mediudin luna martie, de 4,1646 lei/euro, a fost în scădere cu 2%com­pa­rativ cu valoarea medie din luna fe­bruarie. Mai mult,cursul mediu lunar în mar­tie a fost la minimul ultimelor luni. Îndata de 23 februarie, când au fost culese da­tele pentru lunarespectivă, cursul era de 4,2261 lei pentru un euro, pe când pe 31martie, acesta coborâse la 4,1141 lei.

Chiar şi în aceste condiţii preţurile legumelor şi fructelor dinhipermarketuri - cele mai multe aduse din import - au crescut, cuexcepţia bananelor.


Cum se realizează indexulZF

ZF precizează că Indexul Alimentar pe care îl calculează lunareste realizat primar, jurnalistic, cu preţurile afişate la raft înmagazinele Real şi Carrefour, iar preţul final este calculat ca omedie între cele două reţele de magazine, nefiind publicat pefiecare reţea în parte. Mai mult, indexul nu ia în considerarepromoţiile sau fluctuaţiile de preţ pentru anumite categorii dealimente, provenienţă sau calitate. De asemenea, când calculeazăacest index, ZF ia în calcul numai un număr limitat de produse debază (15) faţă de 60.000 câte ar fi într-un magazin. ZF nu arepretenţia de a fi un institut de statistică sau o companie decercetare, care culeg date mult mai amănunţite. În aceste condiţii,indexul ZF este doar orientativ, iar procentul de creştere sauscădere a preţului nu poate fi aplicat la întreg portofoliul deproduse dintr-un magazin. În 31 martie, când au fost culese celemai recente date, mai multe produse din cele 15 se aflau lapromoţie, printre acestea numărându-se făina, ouăle, bananele şimerele. Şi în cazul indexului din februarie produse precumspaghetele, berea şi ouăle erau la promoţie.


15 produse de bază = 100 de lei

Coşul de produse alimentare de bază în hipermarket - alcătuitdin cele 15 produse analizate de ZF - costă în prezent aproape 100de lei, cu circa 5,4% mai mult faţă de luna precedentă, aratădatele culese de ZF. Inflaţia pe luna martie nu a fost anunţată,însă în ianuarie şi februarie a fost de 6,99% şi respectiv 7,6%,cea mai mare la nivelul Uniunii Europene.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO