Companii

Cum isi adapteaza gigantii Pepsi si Coca-Cola strategiile locale in contextul crizei mondiale

Cum isi adapteaza gigantii Pepsi si Coca-Cola strategiile locale in contextul crizei mondiale
02.11.2008, 15:19 238

Dupa ce si-au vazut afacerile crescand cu un ritm anual de peste 20% in perioada 2004-2007, Coca-Cola si Pepsi - cele doua multinationale aflate in fruntea clasamentului din industria soft drinks - prognozeaza intrarea pietei intr-o etapa cu cresteri moderate.

"Dupa trei ani de crestere exploziva a pietei romanesti, inclusiv pe segmentul bauturilor racoritoare, ne asteptam sa vedem o usoara incetinire a ritmului anual de dezvoltare. Acest trend este dictat mai degraba de dinamica de pana acum a pietei de profil si mai putin de contextul economic actual. De aceea, previzionam continuarea cresterii pietei de soft drinks in 2009", spune Mike Holmes, presedintele Pepsi Americas Romania.
Si Dragos Militaru, directorul Coca-Cola Company pe Romania si Moldova, sublinia intr-un interviu acordat ZF la finele lunii trecute ca marea schimbare pe care o vede pe piata in acest an este diminuarea ratelor de crestere. Datorita estimarilor mai putin optimiste privind vanzarile din acest an, deja este vizibila pe piata reducerea bugetelor de promovare ale companiilor din soft drinks.
"In noul context, ne-am redistribuit investitiile de marketing pentru a le maximiza productivitatea, insa acestea raman in 2008 peste nivelul investitiilor din 2007. Ne ajustam, asadar, operatiunile de afaceri la contextul extern. In Romania, am continuat sa crestem afacerea noastra cu o dinamica cel putin egala cu cea a pietei", precizeaza reprezentantii Coca-Cola Company Romania.
La randul sau, Mike Holmes subliniaza ca planul de investitii de peste 100 de milioane de dolari pentru constructia unei fabrici la marginea Bucurestiului, anuntat in 2007, nu va fi afectat de criza de pe pietele financiare. Mai mult, presedintele Pepsi Americas Romania afirma ca nu va fi schimbat nici modul de finantare a acestui proiect, ca si provenienta a resurselor atrase.
Noua fabrica Pepsi, care se anunta a fi cel mai mare proiect greenfield din industria soft drinks romaneasca, va fi inaugurata in 2009. Un alt proiect greenfield de amploare - constructia unei fabrici de 30 mil. euro - este derulat in prezent de compania poloneza Tymbark Maspex, in localitatea Valenii de Munte, judetul Prahova. Ambele proiecte sunt acum in grafic cu lucrarile, insa in urmatorii ani scaderea ritmului de crestere a consumului ar putea duce la o diminuare a investitiilor in noi capacitati de productie pe piata romaneasca. "Am resimtit si noi cresterea costurilor de creditare, insa nu ne-a afectat mult. Cred ca aceasta se resimte sau se va resimti cel mai dramatic in cazul afacerilor care nu au suport in productie. Noi suntem pe piata alimentara, iar oamenii nu pot renunta la mancare, deci va fi in continuare cerere pe piata", afirma Octavian Cretu, presedintele si actionarul majoritar al grupului Romaqua, producatorul apei Borsec.
Romaqua, cel mai mare jucator pe piata apelor minerale, a inaugurat in acest an prima sa fabrica de bere, langa Sebes (judetul Alba), in urma unor investitii de 60 mil. euro. Jumatate din aceasta suma a fost obtinuta de grup de la banca BCR.
Cretu este de parere ca piata apelor minerale va fi ultima afectata de o eventuala recesiune in Romania. "Cred ca efectele unei crize economice se resimt mai intai in vanzarile de produse consumate sporadic, apoi se vad pe piata bunurilor de folosinta indelungata, iar cand ajung la bunurile de larg consum, apa ar trebui sa fie ultima atinsa", argumenteaza presedintele Romaqua.
La randul sau, Ioan Micula, presedintele European Food, care detine impreuna cu Viorel Micula grupul European Food & Drinks, afirma in urma cu cateva saptamani ca schimbarile din economie aduc si oportunitati producatorilor locali: devalorizarea leului fata de euro reprezinta un avantaj pentru ei, deoarece produsele din import vor fi mai scumpe.
El a mai spus insa ca anumite proiecte de investitii ale grupului au fost puse in stand by din cauza crizei financiare, acum nefiind momentul oportun pentru contractarea unor credite noi.
 
2008 a debutat cu cresteri mari. Studiul companiei de cercetare a pietei Nielsen realizat in comert indica un avans al pietei de bauturi racoritoare (neincluzand apa minerala) de peste 30% in primul semestru al anului, comparativ cu aceeasi perioada din 2007.
Datele nu cuprind insa vanzarile realizate in sezonul estival, despre care jucatorii de pe piata spun ca a fost mai putin favorabil cresterii consumului decat vara din 2007 din cauza temperaturilor mai reduse.
In acest an, singura companie de top care a comunicat dinamica vanzarilor la semestru este Pepsi Americas. Imbuteliatorul a realizat in primele primele sase luni un avans de 16% al vanzarilor de bauturi racoritoare carbonatate in volum, in timp ce pe segmentul bauturilor "fara bule", cresterea companiei a fost de 8%, tot in volum. Anul trecut, producatorul a inregistrat o crestere de circa 14% a afacerilor in lei, comparativ cu 2006, potrivit datelor raportate la Ministerul de Finante.
La randul sau, Romaqua a comunicat ca asteapta o crestere a vanzarilor in volum de 35-40% in acest an fata de 2007, dupa ce in iunie a intrat pe piata berii cu brandul Albacher.
Nielsen estimeaza ca, in primele sase luni ale anului, vanzarile de bauturi racoritoare carbonatate in retail au inregistrat un avans de 29,8% fata de aceeasi perioada din 2007, pana la 1.123 mil. lei (337 mil. euro).
La randul lor, bauturile still drinks (sucuri plate cu continut de fruct sub 25%) au avut o crestere de 38,4%, pana la 284,2 mil. lei (85,3 mil. euro), in acelasi interval.
Pe o piata estimata la peste un miliard de euro anual, multinationalele si companiile cu capital romanesc lupta umar la umar pentru cresterea consumului. In prezent, exista decalaje mari intre consumul local de bauturi non-alcoolice, estimat in 2007 la 110 litri pe cap de locuitor, si media europeana. Piata romaneasca de profil este codasa si in regiune. 
In Ungaria, de exemplu, consumul este aproape dublu fata de nivelul din Romania, in timp ce in Cehia se consuma anual 272 de litri pe cap de locuitor, iar in Polonia 168 de litri. Singura piata cu un consum mai mic decat cel din Romania este Ucraina, cu o medie anuala de 76 de litri de bauturi non-alcoolice pe cap de locuitor.
 
Coca-Cola
 
  • Subsidiara locala a imbuteliatorului Coca-Cola Hellenic a raportat anul trecut o crestere de 23% a vanzarilor in volum fata de 2006, trecand pragul de un miliard de litri.
  • Coca-Cola Hellenic activeaza in 28 de tari, Romania fiind a treia piata de desfacere pentru companie, dupa volumul vanzarilor, in urma Rusiei si Italiei.
  • Anul trecut, imbuteliatorul Coca-Cola si-a restructurat activitatile de productie prin mutarea fabricii din Bucuresti in orasul Ploiesti si disponibilizarea a 100 de angajati din Capitala care au refuzat relocarea.
 
Pepsi
 
  • Imbuteliatorul Pepsi pe piata locala va investi peste 100 de milioane de dolari in fabrica pe care o construieste in zona Militari din Capitala.
  • Datele la semestru raportate de Pepsi Americas pe Bursa indica un avans al bauturilor carbonatate distribuite in Romania de 16% (in volum) fata de primele sase luni din 2007, in timp ce necarbonatatele din portofoliu au inregistrat o crestere de 8%.
  • Compania a ajuns anul trecut la afaceri de 195 mil. euro, in crestere cu 20,2% fata de 2006, in timp ce profitul net a inregistrat o crestere de 150%, pana la 33,7 mil. euro, potrivit datelor raportate de companie la Ministerul de Finante.

 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO