Companii

De ce stau marii producatori straini departe de piata locala a inghetatei?

De ce stau marii producatori straini departe de piata locala a inghetatei?

Piata inghetatei, evaluata in prezent la 100-110 milioane de euro, este dominata de companii romanesti, acestea detinand cumulat o cota de piata de 60-70%

03.09.2008, 14:27 156

Trei dintre cei mai mari producatori alimentari din lume, Nestle, Unilever si Mars, s-au aratat pana acum "retinuti" in abordarea pietei romanesti a inghetatei. Producatorii romani spun insa ca, in urmatorii ani, ofensiva multinationalelor pe piata s-ar putea intensifica, insa de data aceasta prin achizitii de companii locale.
Recent, compania elvetiana Nestle a anuntat ca renunta la fabrica de inghetata din Romania, in incercarea de a-si eficientiza costurile de productie din Europa de Est. Dupa aproximativ doi ani de la preluarea fabricii din Glina (de langa Bucuresti) de la compania elena Delta Ice Cream, Nestle a decis transferarea productiei din Romania in Bulgaria, la aproximativ 300 de kilometri de locatia actuala.
"Am analizat toate optiunile posibile, de la extinderea fabricii in actuala locatie pana la un proiect greenfield. Concluzia la care am ajuns, si care urmeaza strategia regionala a companiei, a fost mutarea productiei la Varna", a declarat Paul Nuber, director general al Nestle Romania.
De altfel, intr-un interviu acordat ZF in urma cu aproximativ un an, Dimitris Zogopoulos, directorul de marketing al Nestle Ice Cream Romania, spunea ca unul dintre proiectele analizate de companie la acea data era constructia unei fabrici noi pe piata romaneasca. In acelasi timp, producatorul analiza piata pentru achizitia unei companii mai mici care sa-i permita sa-si dezvolte distributia.
Vestea inchiderii fabricii Nestle Ice Cream nu i-a luat prin surprindere pe producatorii romani de inghetata, deoarece - spun acestia - unitatea trebuia relocata din cauza pozitiei sale, fiind situata in apropierea unei zone de depozitare a deseurilor din Glina, judetul Ilfov.
"Este o piata foarte dificila, principalul motiv fiind pretul mic al inghetatei comparativ cu costurile de productie si distributie. Producatorii romani sunt foarte competitivi si au adus pe piata o oferta foarte mare de produse la pret mic. Consumatorii romani, fiind inca departe de bugetele din Uniunea Europeana, bineinteles ca se uita la pret cand aleg inghetata", afirma Vasile Armenean, proprietarul Betty Ice, cel mai mare producator roman de profil.
Ioan Istrate, proprietarul producatorului Alpin - a doua mare companie romaneasca de pe piata de profil -, spune ca, in unele cazuri, inghetata fabricata de companiile romanesti este de trei ori mai ieftina decat cea din portofoliul multinationalelor active local, in conditiile unei calitati comparabile a produselor.
De altfel, Nestle Ice Cream sesizase inca din 2006 ca era nevoie de o adaptare a portofoliului local la nevoile si bugetele consumatorilor romani. Astfel, dupa preluarea companiei Delta Ice Cream, tranzactie realizata la nivel international, strategia Nestle in Romania a vizat lansarea pe piata a unor produse mai ieftine, care sa diminueze pretul mediu al unei inghetate din portofoliul companiei.
Daca Delta a mizat inca din 1998 - anul intrarii in Romania - pe segmentul premium, Nestle Ice Cream a atacat puternic in ultimii doi ani segmentul mainstrem dominat de companii romanesti.
Potrivit datelor din piata, la nivelul anului 2007 peste 80% din piata romaneasca a inghetatei era dominata de segmentul "affordable" (segmentul de pret mediu si economic).
Strategia de pret nu i-a permis insa companiei Nestle Ice Cream Romania sa treaca pe profit. In ultimul an, producatorul si-a redus pierderile de la 11,1 mil. lei (3,1 mil. euro) in 2006 la 7,2 mil. lei (2,1 mil. euro) in 2007, potrivit datelor de la Ministerul de Finante.
Ca vanzari insa, Nestle s-a mentinut pe primul loc pe piata inghetatei din Romania, raportand in 2007 o cifra de afaceri de 65,3 mil. lei (19,6 mil. euro), in crestere cu circa 40% fata de valoarea din 2006, in lei.
Va reusi insa compania sa se mentina in varful clasamentului, prin importuri de inghetata din Bulgaria?
"Portofoliul de produse al companiei Nestle Ice Cream Romania nu va fi afectat de aceasta reorganizare", spune Raluca Predoi, corporate affairs manager al Nestle Romania.
Anul trecut, Nestle detinea o cota de 23% din piata locala de profil, potrivit datelor citate de Zogopoulos.
Piata, evaluata in prezent la 100-110 mil. euro, este dominata de companii romanesti, acestea detinand cumulat o cota de 60-70%.
Singura multinationala cu activitati de productie in Romania ramane Friesland Foods, proprietarul Napolact. Alte companii de talie internationala active pe piata, insa prin importuri, sunt Unilever si Mars. Pozitionate pe segmentul premium, acestea nu au reusit inca sa se impuna pe piata locala a inghetatei.
Comportamentul "retinut" al multinationalelor pe segmentul inghetatei din Romania arata si ca piata de profil nu este inca pregatita sa ofere ratele de profitabilitate vizate de marile companii. Proprietarul producatorului Alpin asteapta insa sa vada o ofensiva mai puternica a multinationalelor in urmatorii ani. "Ar putea veni mai multe companii multinationale pe piata, prin achizitia unor producatori romani", este de parere Istrate.

Incercari mai vechi

Nestle a tatonat piata in urma cu mai multi ani si cu inghetata Scholler, insa a renuntat treptat la aceste importuri

Si Unilever a importat direct pe piata, timp de mai multi ani, inghetata Algida; in prezent, mai multe branduri din portofoliul Unilever sunt aduse in Romania de catre un distribuitor independent.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO