Companii

Dorna a pierdut teren în faţa brandurilor mai ieftine şi a mărcilor private

Dorna a pierdut teren în faţa brandurilor mai ieftine şi a mărcilor private

Autor: Dana Ciriperu, Ioana David

05.04.2011, 23:54 1256

Coca-Cola HBC, cel mai mare jucător de pe piaţa locală abăuturilor nealcoolice, mai are un singur brand de ape minerale întop cinci cele mai vân­du­te mărci pe acest seg­ment în funcţie devo­lu­me, respectiv Iz­vo­rul Alb, brandul Dorna aflându-se înafara acestui clasament, după cum arată un studiu rea­lizat decompania de cercetare a pieţei Nielsen.

Mărcile private ale reţelelor de ma­gazine, mărcile maiieftine, dar şi orientarea consumatorului către apa plată îndetri­mentul apei minerale au lăsat Dorna în afara topului celormai vândute ape în funcţie de volume (în perioada decem­brie2009-noiembrie 2010), arată stu­diul com­pa­niei de cer­cetareNiel­sen. Faptul că preţul con­tează în ale­gerea consu­ma­torilorre­ie­se şi din situ­area Dorna în top 5 mărci, dar doar în funcţiede valoarea vân­zărilor, nu şi în funcţie de volumelevândute.

Apele plate au câştigat teren în ultima perioadă, faptdemonstrat şi de prezenţa brandului de apă plată al Coca-Cola -Izvorul Alb - în topul celor mai vândute cinci mărci în funcţie devolume. Mai mult, Borsec, liderul pieţei care a ales să "joace" cuaceeaşi marcă şi pe piaţa de ape minerale şi pe cea de apă plată afăcut o mutare câştigătoare, care menţine bran­dul aflat înportofoliul Romaqua pe prima poziţie pe o piaţă estimată la 300milioane de euro anual.

"Pe piaţă apar foarte multe studii, iar majoritatea conţin datecare nu coincid. Din acest motiv, noi nu comentăm aceste studii. Deasemenea, nu comentăm datele de vânzări din motive ce ţin decon­curenţă", a fost răspunsul trimis de Coca-Cola la întrebărilelegate de cota de piaţă şi valoarea vânzărilor înregistrate debrandul Dorna.

De altfel, îmbuteliatorul Dorna nu a mai comunicat în ultimiiani date legate de va­loarea vânzărilor de ape minerale.

Potrivit estimărilor ZF, vânzările Coca-Cola pe piaţa ape­lorminerale se situează în jurul a 60 milioane de euro pentru toatecele trei mărci (Izvorul Alb, Dorna şi Poiana Negri), luând încalcul o cotă de piaţă estimată la cel mult 20%.

Infor­maţiile nu au fost însă confirmate de companie. Estimărileau fost realizate pornind de la cota de piaţă anunţată de Borsec,liderul pieţei, respectiv 26% în 2010, Coca-Cola situându-se pelocul doi în topul companiilor de pe piaţa apelor minerale,potrivit datelor Nielsen (perioada decembrie 2009-noiembrie 2010),companie care însă nu furnizează către presă date legate de cota depiaţă a fiecărui jucător în parte.

"Dorna Apemin, prin cele două branduri de apă mineralacarbogazoasă Dorna şi Poiana Negri, se află pe locul doi dupăBorsec. Nu avem date despre sursa Izvorul Alb care nu este înadministrarea SNAM", a spus pentru ZF Adrian Feru, director decercetare dezvoltare la Societatea Naţională a Apelor Minerale(SNAM)

Îmbuteliatorul local al Coca-Cola a plătit aproape 40 milioanede euro în anul 2002 pe trei mărci de ape minerale Dorna, IzvorulAlb şi Poiana Negri în cea mai mare tranzacţie din industriaalimentară la acea vreme, în care vânzătorul a fost omul de afaceriJean Valvis.

Ulterior noul proprietar a pompat milioane de euro în promovare,prima campanie Dorna fiind lansată în 2003. Potrivit datelor de laRegistrul Comer­ţului, Coca-Cola HBC România a avut în 2009 o cifrăde afaceri de 1,8 miliarde de lei (440 milioane de euro) şi unprofit de 172 milioane de lei (40,7 milioane de euro).

Potrivit datelor din raportul anual aferent anului 2010,Coca-Cola a vândut în România 167,8 milioane de unităţi (unit cases- o unitate este egală cu echivalentul a 5,678 litri), în scăderecu 4% comparativ cu 2009. Astfel, anul trecut vânzările Coca-ColaHBC au depăşit 950 de milioane de litri.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO